Column: De macht van marketing

Leoni Santbergen | woensdag 3 Sep 2014, 15:57

Het is weer zo ver: het seizoen van de gamer breekt aan. Vanaf september kunnen weer vrijwel wekelijks genieten van een hotte release waar we al maanden naar uitkijken. Een tijd waarin zowel je console als je bankrekening overuren maken. Hoe gaan we ons hoofd nog boven water zien te houden terwijl de Call of Duty’s, Assassin’s Creeds en Destiny’s je om de oren vliegen?

In de afgelopen zomerperiode zijn er al veel teasers en trailers langs gewaaid met de bedoeling onze interesse tot op het graatje te wekken. Uitgevers deinzen er vandaag de dag niet voor terug om een flinke zak geld te reserveren om ons op alle mogelijke manieren op te hoogte te stellen van hun nieuwste pareltje. Voorbeeldje: EA heeft in 2011 bijna drie miljoen dollar uitgegeven aan een marketingcampagne voor Battlefield 3 die zich alleen maar afspeelde op Facebook. In hetzelfde jaar heeft EA ook nog eens vijf tot tien miljoen dollar besteed aan een campagne om Dead Space 2 onder de aandacht te brengen. Hoe veel weet jij nog van deze twee dure reclamestunts?

Gelukkig is dat niet de insteek van marketing in deze branche: je moet het onthouden tot het moment dat je het spel hebt afgerekend. Rond die tijd ben je inmiddels al verzadigd van alle beelden die de uitgever wilde laten zien, met als gevolg dat je geconfronteerd wordt met alles dat je níet te zien kreeg. Laten dat nou net de punten zijn die een game volledig kunnen maken of breken. Er zijn helaas genoeg spellen die achteraf de beloftes van de uitgever niet konden waar maken, waaronder Alien: Colonial Marines, The Walking Dead: Survival Instinct en Watch_Dogs. 


De keren dat de balans tussen de marketing en het eindproduct gevonden wordt, zijn helaas vrij zeldzaam. Het ene spel lijkt fantastisch op papier maar blijkt niets daarvan naar de disc mee te nemen, het andere spel doemt op uit het niks en verovert ineens al onze harten. Hoe weten we dan welk spel te kopen in de aankomende tornado aan releases?

Objectiviteit is een van de beste middelen om onszelf te wapenen tegen loze beloftes. Kritisch zijn kan absoluut geen kwaad: vraag je bijvoorbeeld af waarom je op de E3 van bepaalde spellen alleen trailers zag, terwijl het spel over een maand in de winkel moet liggen. Wat willen ze je niet laten zien? Tijdens de onthulling van de eerste Dead Island bijvoorbeeld werd een prachtige trailer getoond, vol emotie en melancholiek. Het uiteindelijke spel bleek vol te zitten met grappige zombie kills en humoristische wapens om die kills te maken.

De game industrie doet er dus alles aan om ons zo snel mogelijk naar de winkel te laten rennen voor hun laatste release. Zolang je dat in je achterhoofd houdt kun je je pas echt concentreren op hetgeen dat er toe doet: het spel dat jij wilt spelen, niet het spel dat je moet spelen.

Reacties

Frangster 9 jaren,6 maanden geleden

Watch_Dogs was dan ook echt wel dé teleurstelling van het jaar voor mij persoonlijk. Alle mooie beelden die we voorgeschoteld kregen, maar niets daarvan in de uiteindelijke release. Ik ben fan van games die erg goed blijken te zijn, terwijl niemand er van tevoren iets van verwacht zou hebben zoals Batman Arkham Asylum destijds.

Ook blijf ik maar niet snappen dat mensen maar blijven pre-orderen en dan soms ook gelijk de duurste CE bestellen terwijl ze nog geen minuut hebben gespeeld. Tegenwoordig wil ik toch eerst de game zien en het liefst nog uitproberen voordat ik weer 50+ Euro af mag rekenen.

PePziNL 9 jaren,6 maanden geleden

Volledig mee eens, ik check tegenwoordig een hoop meer dan alleen trailers en beloftes van uitgevers voor ik m'n pinpas trek. :)

R-Y 9 jaren,6 maanden geleden

Eens met Frangster, waarbij ik onlangs Dishonored gratis heb gedownload van de Xbox Marketplace had ik nooit verwacht dat dit spel zo vet kon zijn!

Eveneens heb ik Assassins Creed III voor een tientje bij iemand opgepikt, maar vind dat toch een meer teleurstellende game....ik verwacht blijkbaar ook te veel.

Leoni 9 jaren,6 maanden geleden

AC III was ook een heel jammer spel hoor

ColdzeroNL 9 jaren,6 maanden geleden

GTA is voor mij de enige franchise die zijn beloftes waarmaakt, maar die hebben zoveel marketing eigenlijk niet meer nodig. Idem voor Blizzard.

Witje 9 jaren,6 maanden geleden

Vaak valt er bij bekende IP's wel door heen te prikken met wat waarheid is en wat niet. Dat Watch_Dogs een grote tegenvaller is komt niet compleet onverwacht. Sommige games (lees Assassin's Creed) sluiten al lang goed aan op wat ik vermakelijk vind in een game en resulteren daardoor snel in een leuke ervaring. Maar dat ben ik!

Login of registreer om te reageren.