Van uitstel komt...

Elke week hetzelfde liedje: een lang van te voren aangekondigde game is uitgesteld. Soms voor een paar weken, anderen voor een paar maanden. Wat is het voordeel hiervan voor de uitgevers en ontwikkelaars? En wat betekent dit voor ons als spelers?

Column

“Battlefield Hardline uitgesteld naar 2015”

“Releasedatum Project CARS verschoven”

“Assassin’s Creed: Unity twee weken uitgesteld”

Dit is een kleine greep uit de nieuwskoppen van de afgelopen weken. Grote releases worden weken en soms zelfs maanden uitgesteld. Is het echt zo moeilijk om een deadline te halen als ontwikkelaar vandaag de dag? Of zijn releasedata tegenwoordig veel te ambitieus? Waarom kan een spel niet meer gewoon uitkomen op de dag waarop het beloofd wordt?

Bij de ontwikkeling en uitgave van een spel komt een hoop kijken waar wij als doorsnee gamer weinig van af weten. Dit kan een reden zijn waarom spellen verschoven worden, aangezien er altijd onberekenbare factoren meespelen. Tests kunnen slecht uitpakken, uitgevers kunnen ontevreden zijn met het resultaat van de ontwikkelaar, ga zo maar door. Maar mijn eerste ingeving is dan: worden deze factoren niet meegenomen in het berekenen van een releasedatum? Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je voor een groot project als één van bovenstaande games een buffer opbouwt, zodat je speling hebt qua tijd. In het geval van Battlefield en Project Cars spreken we zelfs over maanden later, wat is er dan zo gruwelijk mis gegaan?

In mijn optiek is het niet alleen maar een technisch probleem, er zijn meer factoren die een rol kunnen spelen in de beslissing om een releasedatum naar achteren te schuiven. Zo wordt Assassin’s Creed uitgesteld, waardoor de datum gelijk is met de releasedatum van zijn last-gen broertje Rogue. Toeval? Niet in mijn ogen. Als Unity eerder uit komt en mensen volledig in dat spel duiken, zijn er maar weinig die twee weken later met spanning op Rogue zitten te wachten. De doelgroepen van beide spellen – respectievelijk gamers met een current-gen console en gamers met een last-gen console – lopen door elkaar heen: genoeg mensen hebben beide apparaten nog staan. Door de releasedatum gelijk te zetten, is er meer kans dat die mensen beide spellen in één keer kopen, in plaats van de Rogue te laten gaan omdat ze nog niet klaar zijn met Unity.

Marketing is het sleutelwoord hier, dat geldt misschien nog meer voor Battlefield en Project CARS, om deze even als voorbeeld te houden. Battlefield zou vlak na de release van Call of Duty: Advanced Warfare uitkomen. Deze twee franchises zitten als jaren in elkaars vaarwater op de consoles. Het is dus heel strategisch om Battlefield uit te laten komen op het moment dat de meeste Call of Duty spelers wel klaar zijn met dat spel. Hetzelfde geldt voor Project CARS, die eigenlijk nu zou moeten concurreren met Forza op de Xbox, Drive Club op de Playstation en later dit jaar The Crew – welke ook eens was uitgesteld.

"Het mag dan wel geen positieve reclame zijn, maar het is wel reclame"

Naast het feit dat het uitstellen van een spel positief kan uitpakken ten opzichte van de concurrentie, is het ook zo dat het je spel in leven houdt zo lang het er nog niet is. Wanneer een uitgever bekend maakt dat een releasedatum wordt verschoven, wordt het spel direct op alle gamewebsites ter wereld weer even genoemd. Het mag dan wel geen positieve reclame zijn, maar het is wel reclame en mensen onthouden het. Aan de andere kant is het uitstellen van een game soms een bewust signaal van de uitgever: "wij zorgen er voor onze game nóg beter wordt" of "we willen de kwaliteit waarborgen". Het is maar hoe je het brengt. Wanneer het spel daadwerkelijk uit komt maakt het namelijk niet meer uit dat het verschoven is: zolang het gekocht wordt is het doel bereikt.

Maar wat zijn nu eigenlijk de gevolgen voor ons als gamers wanneer spellen worden uitgesteld? In eerste instantie de kwaliteit: ik als consument verwacht bij een langer ontwikkelingsproces een kwalitatief goed product. Het zou schandalig zijn als bijvoorbeeld Battlefield Hardline bomvol met bugs uitgebracht wordt. Daarnaast is het financieel gezien voor ons ook niet slecht, aangezien we onze aankopen kunnen spreiden. Fans van racegames zijn niet binnen één maand hun hele besteedbare inkomen kwijt aan de berg spellen die op hun ligt te wachten. Bovendien kunnen we op deze manier de spellen op ons dooie gemak uitspelen, zonder dat er nieuwe games in de kast liggen te verstoffen.

Ik kan er daarom ook niet echt van wakker liggen als een spel dat mij interessant lijkt wordt uitgesteld. Het is even zuur, maar uiteindelijk kan het heel positief uitpakken voor ons als consument, zo lang ontwikkelaars er wel voor zorgen dat hun uitgestelde spellen als een zonnetje spelen.

Reacties

Ypuh 9 jaren,5 maanden geleden

Sluit me helemaal aan bij je conclusie. Heb er ook geen probleem mee als een game uitgesteld wordt, mits de kwaliteit er beter van wordt. Een release zoals die van Battlefield 4 is pas écht een teleurstelling voor de fans. Schijnbaar heeft Dice hier van geleerd en brengen ze de game na een 2e beta pas uit. Ik denk dat games als Hardline en Star Wars Battlefront zullen profiteren van de updates die nu worden doorgevoerd in BF4.

Login of registreer om te reageren.