Jurassic World Evolution kreeg vorig jaar in de zomer, bij zijn release, van onze redactie een aardig cijfer.  Zoals dat gaat met een populaire game tegenwoordig, zijn er ook al DLC-pakketten verschenen.  De nieuwste DLC noemt men Return To Jurassic Park.  Deze uitbreiding neemt je mee naar het park waar alles mee begon.  Klaar voor een stukje jeugdsentiment?

• Stemmen van originele acteurs
  • Interessante wijzigingen
  • Ademt nog meer Jurassic Park uit
  • Leuke verhaallijn met interessante dialogen
  • Strikte lijn tussen beiden sandboxdelen

Uitbreiding voor “Games With Gold”-Game

Uitbreidingen worden minder vaak gerecenseerd dan volledige gamereleases.  Er zijn amper of geen codes die de uitgeverij hiervan ter beschikking kan stellen; ik dank de uitgeverij dus al bij voorbaat voor deze code.  Anderzijds spreek je vaak slechts voor een wat kleiner publiek, je moet immers al het hoofdgame hebben om de DLC te kunnen spelen.

Gelukkig is het voor deze game een beetje anders.  Afgelopen maand zat het basis - Jurassic World Evolution - namelijk in het Games With Gold-programma.  Een beetje een verrassing, want het spel werd in het algemeen redelijk goed onthaald en het is niet eens zo oud.

Terug naar het begin...

Jurassic World Evolution is een zogenaamde parkbouwgame, vergelijkbaar met bijvoorbeeld Zoo Tycoon. Waar de basisgame je meeneemt naar een fictief eiland, zorgt deze DLC ervoor dat je terug gaat naar de roots. Je belandt namelijk op Isla Nublar, het park van de eerste film. In het park moet er dringend van alles op orde gezet worden. Dino's zitten niet in kooien en oude restanten zijn vernield. Aan jou om het park terug op te bouwen. Dit doe je, eigenlijk net zoals bij de basisgame, aan de hand van opdrachten.

… met Alan Grant en Ellie Sattler

Het leuke aan de uitbreiding is dat je deze opdrachten, samen met wat hulp, krijgt van de iconische personages uit de reeks. John Hammond, Ian Malcolm, Alan Grant en Ellie Sattler. Nog leuker is dat, buiten bij John Hammond, het ook echte acteurs zijn die de stemmen hebben ingesproken. Waar ik bij het basisspel, waar we al van de stem van Ian Malcolm konden genieten, nog de “Jurassic Park”-sfeer bejubelde, doet deze DLC daar zeker nog een schepje bovenop. Daarenboven zijn de conversaties ook echt interessant en is het verhaal eigenlijk wel leuk om te volgen.

Eindelijk naar het toilet

Een ander element wat ik had opgeworpen met het origineel was het gebrek aan diepgang. Niet dat het game nu opeens veel moeilijker is, maar je hebt tal van nieuwe keuzes. Vooral op het vlak van bezoekersvoorzieningen heb je nieuwe mogelijkheden. Zo kan je nu bijvoorbeeld toiletten toevoegen. Het was een beetje vreemd dat dit vroeger niet kon. Het park is door zo'n aanpassingen meteen weer wat voller, verscheidener en realistischer. Ook op het vlak van dino's zijn er nieuwe mogelijkheden. Zo kan je nu een gigantische kooi bouwen voor vliegende dino's. De dino's krijgen in dit deel trouwens een “1993-skin”. Eerlijk gezegd voegen deze voor mij niet zoveel meer toe. De dino's zagen er namelijk ervoor al echt goed uit en zijn eigenlijk gewoon nu nog realistischer. Het is nog steeds indrukwekkend wanneer je een T-Rex tegenkomt. Leuker vind ik wel dat je bijvoorbeeld de auto's uit de eerste film nu tegenkomt.

Gratis verbeteringen voor iedereen

Naast de interessante verhaallijn is er natuurlijk ook een sandbox waar je met onbeperkte middelen aan de slag kunt. Deze staat los van het basisspel, en dit is een beetje vreemd. Zo kan je sommige dingen bij de ene wel en bij de andere niet. Zo is er een verschillende werking voor het creëren van dino's. In Jurassic World Evolution moest je fossielen in het Expedition Center droppen. In de DLC heb je hiervoor, net zoals in de films, het Visitor Center. Het voelt een beetje vreemd aan als je ooit gaat switchen tussen beiden sandboxmogelijkheden. Er staat een strikte lijn tussen beiden delen en dit had wat meer gecombineerd kunnen worden. Al wil ik hier ook niet te fel over klagen, want sommige van de verbeteringen die ik hierboven heb beschreven zijn wel overgeheveld naar het basisgame. Meer zelfs; deze verbeteringen zijn er nu voor iedereen en zelfs zonder de DLC aan te kopen. Chapeau dat een game op deze manier nog ondersteund wordt.

Jurassic World Evolution was goed, maar deze uitbreiding doet daar zeker nog een schepje bovenop. Return to Jurassic Park zorgt voor nog meer sfeer, maar vooral ook voor veel meer mogelijkheden. De game heeft hierdoor net wat meer diepgang gekregen en dat is zeker nodig. De ontwikkelaar lijkt naar de community te hebben geluisterd en dat is zeker te appreciëren. Wie zich geamuseerd heeft met Jurassic World Evolution kan deze DLC eigenlijk niet laten liggen. Voor de prijs van €19,99 krijg je het beste deel van het spel. De uitbreiding zorgt voor een dikke tien uur extra spelplezier en dat is voor zijn prijs meer dan correct.