Hoe vergaat de tweede aflevering ons?

• Geweldige sfeer
  • Goed geschreven conversaties
  • Een echt menselijk verhaal
  • Grafisch overtuigt het niet altijd
  • Wel erg veel bekend terrein

Na het success van Calm After the Storm op het Eurovisie Songfestival is er nu Life is Strange: Before the Storm, om maar niet te spreken over Houston en Sint Maarten. Net als het geweldige oorspronkelijke spel uit 2015 is ook Before the Storm beschikbaar per episode. De eerste episode, genaamd Awake is nu beschikbaar. Het gaat hier om een prequel, die gemaakt is door een andere developer dan het origineel. Als Deck Nine een spel dat maar half zo goed is heeft weten te maken als Dontnod destijds, dan is het al een succes te noemen; zo goed was Life is Strange.

In Life is Strange: Before the Storm speel je met Chloe Price, de vriendin van Max Caulfield uit het origineel. Het verhaal speelt zich drie jaar eerder af, wanneer Max al een tijdje verhuisd is en niets van zich laat weten en Chloe zich alleen voelt op school en worstelt met het verlies van haar vader.

Hoe is het om een tienermeisje op school te zijn?

Episode 1: Awake

Het prachtig geschreven scenario en de sublieme personages doen mij echt verplaatsen in een alternatieve werkelijkheid. Ik heb me als 32 jarige man nog nooit zo erg een dwars tienermeisje gevoeld, die aan het worstelen is met haar eenzaamheid, het verlies van haar vader en moet dealen met een vreselijke stiefvader en met armoede.

Het verhaal begint wanneer Chloe stiekem naar een rockconcert in een schuur wil komen en je een list moet bedenken om binnen te komen. Hier komt al snel de enige echte vernieuwing naar voren: mensen eruit lullen in conversatie. Je moet dan informatie gebruiken om snel gevatte antwoorden en reacties te bedenken om een ander personage verbaal te overbluffen. In het eerste voorbeeld kun je zo bijvoorbeeld jezelf naar binnen kletsen.

Bij het concert loopt Chloe al snel tegen problemen aan en wordt ze gered door een onverwachte reddende engel: Rachel Amber. Rachel Amber is een zeer populair meisje dat alles voor elkaar lijkt te hebben en lijkt dus op het eerste gezicht een tegenpool van Chloe Price. Al snel blijkt echt dat ze meer gemeen hebben dan dat ze dachten en worden ze al snel close. Deze bijzondere relatie bouwt zich in Awake uit en geeft je als speler een prachtig inzicht in het personage Rachel Amber, dat aan het begin van het origineel vermist en waarschijnlijk dood is.

Het verhaal is een mix tussen licht vermaak, avontuur en serieuze onderwerpen en heeft wat mij betreft de perfecte balans. Het is geloofwaardig genoeg om echt gebeurd te kunnen zijn. Van begin tot eind bleef ik geboeid en daarna keek ik meteen al uit naar de tweede episode.

Toch niet alles koek en ei?

Net als Life is Strange is Before the Storm geen lang spel. Je bent binnen enkele uren door het verhaal heen en verder is er weinig meer te doen. In plaats van het maken van bijzondere foto’s, is er nu de mogelijkheid om met een stift van alles te bekladden, maar dat is niet meer dan wat tijdverdrijf en laat je wat Achievements verdienen.

Natuurlijk zijn er ook weer keuzes om te maken, die elk ietwat invloed om het verloop van het spel hebben. Jammer genoeg zijn de keuzes meer esthetisch dan dat ze je in een noemenswaardige nieuwe richting stuwen. Het verhaal is in de basis altijd hetzelfde en zelfs met andere keuzes verlopen veel zaken uiteindelijk vergelijkbaar of hetzelfde. Herspelen levert je dus weinig op.

Before the Storm speelt zich af op grotendeels dezelfde plaatsen als het eerste spel. Zo zie je de school, Chloes huis en nog meer bekende locaties die ik niet zal verklappen terug. Aan de ene kant is dit een feest der herkenning, maar aan de andere kant ontbreekt het hierdoor aan vernieuwing. Ook de gameplay is vrijwel geheel ongewijzigd en ditmaal heb je niet de krachten om de tijd te manipuleren, zoals Max wel had. Voor een eerste episode steekt dit alles nog niet zo, maar er moet in de komende twee delen wel wat nieuws worden toegevoegd om het fris genoeg te houden.

Ook grafisch is het spel onverantwoord. Nu vind ik Life is Strange zeker niet lelijk, maar om het spel een grafisch hoogstandje te noemen is het andere uiterste. Vooral de natuur ziet er wel erg simplistisch uit. De aandacht is vooral gaan zitten in de mooi ontworpen personages.

Gelukkig is de geweldige audio uit het origineel terug en is de muzikale begeleiding weer van de bovenste plank. Ook de stemacteurs doen hun werk goed, waardoor ik de nieuwe actrice die Chloe speelt nooit storend vond. Het hele audiopakket verrijkt het spel en geeft het spel een bijzonder mooie sfeer.

Life is Strange: Before the Storm laat ziet dat nieuwe ontwikkelaar Deck Nine prima vertrouwd kan worden met de serie. Het spel biedt weer een prachtig, emotioneel beladen en menselijk verhaal met bijzondere personages. Ik ging weer helemaal op in het verhaal en kijk nu al uit naar de tweede en derde episode. Dat er weinig vernieuwing is kan nu de pret nog niet drukken, omdat de sublieme sfeer overheerst. Het spel is makkelijk de gevraagde zes euro waard.

Episode 2: Brave New World

De tweede episode van Life is Strange: Before the Storm is nu beschikbaar. De kleine kritiekpunten die ik had op de eerste episode, genaamd Awake gelden ook hier. Het spel gaat verder waar het gebleven is, zonder enige aanpassingen.

Gelukkig betekent dit absoluut niet dat Brave New World niet de moeite waard is. Life is Strange blijft een prachtige ervaring die ik iedereen aan kan raden. De sfeer is ook nu weer subliem en ook het acteerwerk is van de bovenste plank. De gestileerde graphics passen bij het spel, ook al zijn ze technisch niet indrukwekkend en zijn wederom veel van dezelfde locaties te zien.

Het is vooral het verhaal met de geloofwaardige personages dat me van begin tot eind geboeid houd. Ik zal mijn best doen om met minimale spoilers een indruk te geven. Heb je Awake nog niet voltooid, lees dan niet verder.
Chloe Price wordt op het matje geroepen na het spijbelen met Rachel Amber. Natuurlijk is de rector heel wat strenger voor Chloe dan voor de doorgaans zo brave Rachel. Hierdoor is ze nu echt de klos en wordt ze van school gegooid. Tot overmaat van ramp trekt de foute vriend van haar moeder ook bij ze in. Chloe gaat er vandoor. Rachel laat haar niet in de steek en samen beleven ze weer een aantal bijzondere avonturen, terwijl hun band verder groeit. Rachel heeft namelijk haar eigen problemen, met haar vreemdgaande vader en de bosbrand die steeds verder uit de hand loopt.

Life is Strange laat me echt inleven in het personage Chloe Price, en dat vind ik zeer knap van de ontwikkelaar, want ik ben geen tiener, geen meisje, heb mijn vader niet verloren en ik ben ook niet rebels. Allemaal vooral verder spelen dus!

Episode 3: Hell is Empty

Het slot van de prequel is uit! Er is wederom weinig veranderd ten opzichte van de eerste twee episodes, behalve dat Hell is Empty Xbox One X Enhanced is. Volgens de uitgever wordt het spel in 4K-resolutie weergegeven, maar zo oogt het spel niet. Wat er precies verbeterd is blijft dus wat onduidelijk. In elk geval moet je geen grote verschillen verwachten; Life is Strange speel je nog steeds niet vanwege de graphics.

Hell is Empty gaat meteen verder na de cliffhanger waar Brave New World mee eindigde. Het eerdere plan van Chloe en Rachel is daardoor van de baan. Samen proberen ze nu om te gaan met de vele leugens in het leven. Wie is er nog te vertrouwen en maakt het überhaupt nog uit of je de waarheid al dan niet weet? Er wordt een mooi voorbeeld aangehaald met de pracht van sterren, die doordat het licht al zo lang onderweg is, al lang niet meer hoeven te bestaan. Maakt het feit dat ze niet meer bestaan ze minder mooi, of maakt het niets uit?

Het verhaal is wederom mooi en impactvol. Ook de sfeer is dankzij de goede muziek en goede stemacteurs nog steeds van de bovenste plank. Helaas valt er weinig te spelen. Nog meer dan eerder het geval al was, ben je vooral een verhaal aan het volgen en maak je wat beslissingen in conversaties. Verder loop je af en toe wat rond in veelal bekende omgevingen en onderzoek je deze en beklad je weer wat met je stift. Het overbluffen in de conversaties is er nog maar éénmaal bij, waardoor de balans voor mij iets te veel doorschiet naar een interactieve film, in tegenstelling tot een spel.

Life is Strange-fans zullen dit derde en laatste deel van Before the Storm zeker willen doorspelen. Voor een groot deel is het verhaal van Rachel Amber hiermee rond en begrijp je waarom Chloe zoveel om haar geeft in de oorspronkelijke Life is Strange. Ik had persoonlijk liever gezien dat het spel nog iets verder door zou lopen, zodat de cirkel helemaal rond zou zijn.