• Goed uitgewerkte drie tegen drie
  • Game Pass-titel
  • Basisaanbod personages is karig
  • Grafisch niet indrukwekkend
  • Weinig spelmodi
  • Prijzig DLC-beleid

Power Rangers is voor ieder van ons die in de jaren ’80 geboren is een stukje nostalgie. De Groene, de Rode of de Blauwe, iedereen had wel zijn eigen favoriet. Stiekem waren we ook allemaal verliefd op Kimberly, de Roze Power Ranger. Helaas heeft deze franchise, ondanks zijn onmiskenbare mogelijkheden, weinig sterke games opgeleverd. Met Power Rangers: Battle for the Grid probeert de Amerikaanse game-ontwikkelaar nWay hierin verandering te brengen.

Korte story mode om mee te starten

Power Rangers: Battle for the Grid is een vechtgame die eigenlijk al een tijdje uit is. De reden waarom wij hem nu pas reviewen is omdat er nu eindelijk ook een fysieke Collector’s Edition is uitgebracht. Deze Collector’s Edition bevat natuurlijk het basisspel, maar ook de seizoen 1-content met personages en skins. Ik ben gestart met de verhaallijn en dit is ook best aan te raden. In deze modus krijg je namelijk de kans om de personages te leren kennen. Het verhaal stelt niet veel voor, maar, naar wat ik mij herinner, is dit verhaal gelijkaardig aan het verhaal uit de tv-serie. Lord Drakkon wil de krachten van de Power Rangers stelen. Fans van de reeks weten dat Lord Drakkon de “oudere versie” is van Tommy Oliver, waardoor we ook in dit verhaal gaan tijdreizen en een strijd gaan krijgen tussen goed en slecht. Hierdoor ga je in deze modus de kans krijgen om met de meeste van de personages te kunnen spelen, hun special moves te leren en zie je ook alle verschillende arena’s. Het avontuur neemt ruim genomen drie uur in beslag.

Interessante drie tegen drie-gameplay

Tijdens deze korte ervaring leer je meteen de plus- en minpunten van het spel ontdekken. De pluspunten zijn duidelijk: de ontwikkelaar heeft erg veel rekening gehouden met de originele franchise en de helden en vijanden dragen wapens en gebruiken moves die echt passen bij hun karakter. Je merkt ook door met veel verschillende personages te spelen, dat elk personage ook zijn eigen speelstijl heeft, waardoor je kan gaan zoeken naar het personage dat het beste bij je past. Bij de gewone spelmodi, waaronder online, is de game eigenlijk een drie-tegen-drie battle waarbij je kunt switchen tussen je verschillende gekozen vechters. Het leuke is dat je tussen de personages kan switchen en ze gebruiken om via een assist veel schade uit te delen. Daarnaast heeft ieder personage een superkracht die je kan gebruiken bij een gevulde meterbalk. Wie het slim aanpakt, kan vrij snel veel schade aanrichten en de wedstrijd naar zich toe trekken. Gelukkig blijft het toch nog behoorlijk toegankelijk en kan iedereen die de tutorial heeft doorlopen eigenlijk snel meespelen. Helaas is de tutorial echt gigantisch saai, maar dat moeten we maar voor lief nemen.

DLC maakt het game compleet, maar onnodig duur

Helaas zijn er ook wat nadelen waar je meteen aan ziet dat je met een budgettitel te maken hebt. Audiovisueel is het geen hoogvlieger. De ontwikkelaar heeft met hier en daar wat kreetjes proberen het niveau omhoog te trekken, maar deze zijn te vaak hetzelfde en te eentonig om je interesse erbij te houden. De arena’s zijn op en top Power Rangers, zonder memorabel te zijn. Het zijn er vooral wat te weinig en dat is helaas een negatief punt dat je kan doortrekken op wat andere vlakken. nWay heeft namelijk reeds drie seizoenen uitgebracht en elk seizoen zorgt voor drie nieuwe personages. De collector’s Edition kent sowieso de toevoeging van seizoen 1, waardoor je drie extra personages krijgt. Van de ontwikkelaar kreeg ik ook een code van seizoen drie. Ik heb dus niet seizoen twee, waardoor ik drie personages mis. Deze blijven dan ook tussen je characters staan met een slotje. Dit is geen fijn gevoel. Ik dacht dat ik ze kon vrijspelen door de singleplayer te voltooien, maar dit gaat dus niet, je moet dus echt gaan betalen. Ik snap dat dit een nieuwe evolutie is binnen het gamelandschap, maar dit is gewoon niet aan mij besteed. Ik mis, door het ontbreken van seizoen 2, Lord Zedd, en als fan van vooral de eerste generatie is dit voor mij toch wel een gemis.

Deze game is natuurlijk ook digitaal verkrijgbaar. De gewone versie kost €19,99 euro en dat is eigenlijk best een interessante prijs voor deze titel. De collector’s editie kost maar liefst €39,99. Persoonlijk vind ik de collector’s editie met als hoofdzaak drie extra personages de verdubbeling van de prijs niet waard. Gelukkig zit de basisversie van de game op dit moment ook op de Game Pass. Door de toevoeging aan de Game Pass was er alvast voldoende volk online om eens een wedstrijdje te kunnen spelen. Dat is maar goed ook, want voor het overige zijn er, buiten de korte storymode, eigenlijk geen modi die Battle for the Grid lang interessant kunnen houden.

Vaak zijn Collector’s Edition de manier om een game te ontdekken voor een aantrekkelijke prijs met interessante extra’s. Dit is voor Power Rangers: Battle for the Grid niet het geval, want de meerprijs is de beperkte extra’s niet waard. Helaas heeft de ontwikkelaar gekozen om via seizoenen extra personages uit te brengen. Als daarenboven het basisaanbod van characters wat mager is, zorgt dit voor een wrange nasmaak. Dit is jammer, want in de basis is Power Rangers: Battle for the Grid gewoon een leuke en toegankelijke fighting game, met als interessante troef het drie tegen drie-vechtsysteem. Power Rangers is gemakkelijk op te pikken en dus een interessante party game. Hierdoor is het eigenlijk ook een ideale Game Pass-game en gelukkig staat hij op dit moment ook in de catalogus. Het is voor de liefhebbers van de serie en van het genre zeker geen straf om het game eens te proberen.