• Puzzelen met seizoenen is leuk
  • Leuk verhaal met interessante personages
  • Genoeg te doen, ook voor volwassenen
  • Verschillende bugs
  • Kinderen hebben misschien wat hulp nodig
  • Taal- en typefouten

Met veel zijn ze nog niet, maar af en toe verschijnt er eens een game van een Belgische ontwikkelaar op onze redactie. Zo ook met Ary and the Secret of Seasons. Het was dus maar al te logisch dat onze Belgische reviewer Joeri hiermee aan de slag is gegaan.

Ary and the Secret of Seaons werd ontwikkeld door indie-ontwikkelaar Exiin. De Brusselaars hebben met een vrij klein team van vijf tot tien mensen jarenlang aan deze titel gewerkt. Dit wekte mijn interesse in de game enkel maar op. De trailer zag er echt leuk uit en liet niet meteen verraden dat het om een kleine titel ging.

Op pad in het sprookjesachtige Valdi

Zoals jullie al konden vermoeden, gaat het verhaal over Ary. Ary woont in Valdi, een land waar alles in het teken staat van de seizoenen. Er gebeuren in de verschillende dorpen echter allerlei vreemde zaken en de seizoenen zijn verstoord. Daar waar normaal gezien de zomer plaats zou moeten vinden, is het nu opeens winter. Natuurlijk zijn de mensen die er wonen hier niet op voorbereid. Ary heeft echter nog een ander probleem. Haar broertje is vermist en haar ouders zijn volop aan het rouwen. Zij zijn er immers van overtuigd dat Flinn gestorven is. Nochtans is haar vader erg belangrijk voor Valdi. Hij behoort tot de vier Guardians die Valdi moeten beschermen en in dit geval ook moet redden van de verstoorde seizoenen. Ary neemt daarom de plaats van haar broertje in, die ook aan het helpen was, en probeert de boel terug te herstellen én haar broer terug te vinden.

Interessant puzzelen met seizoenen

Ary and the Secret of Seasons is een adventuregame met tal van platform- en puzzelelementen. Deze puzzelelementen zijn opgebouwd rond de vier seizoenen. Ary heeft een soort van gave waardoor ze aan de hand van magiebollen de seizoenen in haar voordeel kan gebruiken. Zo kan ze de omgeving in winter veranderen, waardoor er bijvoorbeeld ijsrotsen zijn waarmee ze naar een locatie kan platformen. Zomer doet natuurlijk het omgekeerde. Dit is dan bijvoorbeeld weer handig als een doorgang versperd is door een blok ijs. Herfst zorgt voor beplanting die je nuttig kan gebruiken om op je eindplek te geraken. Lente zorgt dan weer voor water. Hiermee kan je dan weer door een ravijn die normaal te gevaarlijk is. Tegen het einde van het spel, wanneer je alle seizoenen tot je beschikking hebt, zorgt dit voor een interessante puzzel- en platformervaring.

Herstarten en taalfouten

Helaas is de weg tot dat punt nogal hobbelig. De game is echt leuk en ik blijf op sommige vlakken het een wonder vinden dat het door zo een klein team gemaakt werd. De sprookjesachtige sfeer zit echt in het spel, en het blijft door geslaagde humor, een verhaal met wel wat twists en interessante personages, leuk voor elke leeftijd. Ook de tussenfilmpjes zijn voor een indietitel van goede kwaliteit. Toch zijn er wat te veel slordigheden of fouten in het game geslopen die het game sterk onderuit halen. Zo is er op de gameplay, en vooral tijdens het vechten, wel wat aan te merken. Wanneer er meerdere vijanden op het scherm waren, had ik soms problemen om er eentje vast te zetten. Enerzijds nam Ary dan de verkeerde vijand dan degene die ik had gewild, maar soms werkte de camera ook niet mee. Ook tijdens het platformen had ik hiermee soms problemen, al moet ik ook wel toegeven dat dit veel minder stoorde. Jammer genoeg waren er ook fouten die ervoor zorgden dat ik het game opnieuw moest opstarten. Zo kon ik tijdens het vechten enkele keren een vijand niet vastzetten waardoor ik hem niet kon raken. Dit lukte na te blijven proberen meestal wel. Wat echt ervoor zorgde dat ik even het spel een tweetal keer moest heropstarten waren de gesprekken met bewoners. Soms bleef ik na het gesprek in het dialoogschermstandpunt “hangen”, terwijl Ary de map kon rondcrossen. Ik kon niets anders dan opnieuw beginnen. Wat mij bijvoorbeeld ook stoorde waren de taalfouten in het Nederlands.  Ook zijn er typefouten in de game te bespeuren, denk hierbij aan woorden zonder hoofdletter en dubbele woorden. Erg slordig, zeker als je weet dat het een Belgische ontwikkelaar is.

Kindvriendelijk, maar volwassen game

Toch heb ik eerder een positief gevoel met de game. De ontwikkelaar heeft echt goed gekeken naar wat andere hedendaagse games doen. Tal van zijmissies, torentjes beklimmen voor verzamelobjecten met extra informatie over Valdi, schatkistjes opendoen, vaardigheden bijkopen; het is allemaal aanwezig. Hierdoor lijkt het qua mogelijkheden wel op een Assassin's Creed op kindermaat. Dit is wel een beetje het gevaar voor deze game. Er wordt niet altijd goed aangegeven wat er precies van je verwacht wordt, jongere gamers gaan dus zeker eens moeten geholpen worden door hun oudere broer of zus, of hun ouders. Daarnaast gaan kinderen veel minder snel beseffen dat je niet verder geraakt door een bug dan een ervaren gamer. Hopelijk komt de ontwikkelaar nog snel met een oplossing, want dit verdient de game zeker.

Ary and the Secret of Seasons kent enorm veel sterke punten, maar laat ook wel wat steken vallen. Het verhaal is leuk, de humor is voor iedereen en de personages zijn aantrekkelijk. Ook het systeem met de seizoenen is wel interessant en hierdoor zijn de puzzels, zeker naar het einde toe, best leuk. Ook is het spel vrij uitgebreid, met tal van zijmissies en upgrademogelijkheden. Helaas zijn er tal van bugs, vooral in de combat. Ook waren er enkele fouten in het spel waardoor ik het opnieuw moest opstarten. Gelukkig weegt de balans op het einde toch eerder positief, waardoor ik de game kan aanraden voor jong en oud.