• Bijzonder prachtige graphics
  • Sfeervol voor de fans
  • Toffe verhaalvertelling
  • Geen online co-op
  • Te simpele gameplay
  • Weinig variatie bij de vijanden

Asterix & Obelix games zijn van alle tijden, maar de laatste jaren mag je toch van een soort van revival spreken. Er werden heel wat games geremasterd en dit succes heeft voor nieuwe games gezorgd. Zo is er nu ook Asterix & Obelix: Slap Them All! verschenen. Kan deze beat’em up ook bekoren?

De revival waar ik het in de intro over had wordt voornamelijk mogelijk gemaakt door de Franse uitgever Microids. Zij hebben verschillende ontwikkelaars de kans gegeven om met de olijke Galliërs aan de slag te gaan. Dit is trouwens niet de enige franchise die ze de afgelopen tijd een leuke wedergeboorte gegeven hebben. Ook andere striphelden als Marsupilami en de Smurfen kregen een game met goede beoordelingen op onze website. Een kleine lofzang voor deze kleine Franse uitgeverij is dus zeker op zijn plaats.

Ode aan de franchise

Ontwikkelaar Mr. Nutz Studio heeft voor hun Asterix & Obelix-game gekozen voor bepaalde speerpunten. Zo hebben ze gekozen voor een klassieke 2D beat’em up, maar daarover later meer. Het accent wordt toch wel getrokken naar de graphics en de verhaalvertelling. Zo worden de, op zich losse, verhalen verteld per hoofdstuk aan de hand van een stripverhaalsysteem. Dit werkt natuurlijk absoluut met deze bekende stripfiguren. De ontwikkelaar heeft ook gekozen voor tal van bekende en minder bekende personages te betrekken in hun verhaal. Zo kom je Unhygienix, Vitalstatstix, Cacofonix en tal van andere ix’en tegen. Die herkenbaarheid kan ook gezegd worden over de locaties. Je gaat van Brittannië naar Egypte en komt zo de locaties uit de strips meermaals tegen. Ook in het spel is alles handgetekend. Hierdoor ziet het game er fantastisch uit. Ook de animaties van de vechtende Galliërs lijken zo uit de stripboeken te komen. Op vlak van beleving is het game absoluut een ode aan de Asterix-franchise, speciaal voor de fans.

Weinig variatie van gameplay en vijanden

Aan het begin van het level kan je kiezen of je met Asterix of Obelix wilt spelen. Je kan echter constant wisselen tijdens het spelen. Beide personages lijken wat andere spelmogelijkheden te hebben, maar al bij al lijken de meeste aanvallen erg op elkaar. Vaak voelt het met Obelix wat trager, maar misschien net wat sterker aan. Dit is jammer, want beide personages zijn uniek genoeg om hun echt wel elks wat unieker te maken. De gameplay is over het algemeen ook vrij simpel te noemen. Je vijand slaan, de vijand door het gebied gooien, een speciale move… We hebben het allemaal al een keertje gezien. Het wordt eigenlijk vrij snel saai. Gelukkig wordt de spanning er wel ingehouden doordat er geen automatische opslagmomenten zijn toegevoegd aan de levels. Op zich is dit niet nodig, want de levels zijn kort genoeg, maar soms word je opeens ingesloten en ben je dood voordat dat je het beseft. Je hebt trouwens met beide personages een levensbalk en in nood van één van de personages, kan je dus switchen naar de andere. Ook op het vlak van vijanden miste ik net wat meer variatie. Na een tijdje ben je de speren die naar je toegegooid worden wel even beu. Doordat de game op een vijf à zes uur te doorlopen is, valt het gevoel van herhaling wel mee. Om het spelplezier te verlengen, kan je natuurlijk proberen je scores te verbreken.

Een spel als deze schreeuwt natuurlijk om een co-op modus, maar helaas kan dit in Slap Them All alleen offline. Kleine ontwikkelaars laten online-mogelijkheden vaak aan zich voorbijgaan, en helaas is dat ook hier het geval. Jammer, want zoiets zou in een spel als deze echt tot zijn recht komen.

Asterix & Obelix: Slap Them All! Is een ode aan de franchise, voor alle fans. De handgetekende graphics zijn een lust voor het oog. De gameplay is voor een doorwinterde gamer helaas wat te simpel om lang te boeien. Wellicht heeft de ontwikkelaar alles bewust laagdrempelig gehouden, maar net wat meer variatie in gameplay en vijanden had absoluut gemogen. Het ontbreken van online co-op mogelijkheden is jammer. Het spel is zeker een aanrader voor de fans van de beroemde Galliërs of voor gezinnen die het willen spelen met kinderen, maar voor echte 2D beat’em up-fans gaat het wellicht wat snel vervelen.