• Echte klassiekers
  • 'Nieuwe' uitbreidingen
  • Te duur
  • PC game uit 2012
  • Niet geschikt voor controller
  • Verouderd

Het staat me nog goed bij, de dag dat ik de oude PC-versie van Baldur’s Gate in 1998 kocht. Het spel zat nog in een grote kartonnen doos verpakt, zoals toen gebruikelijk was. We hebben flink gelachen om het slecht vertaalde instructieboekje, waarin missers stonden als een boswachter, wanneer een ranger bedoeld werd en ‘turn undead’ als ‘ondood worden’ was vertaald. Ik speelde toen al jaren Dungeons & Dragons en ben het achttien jaar blijven doen. Het was echt een spel naar mijn hart. Al mijn vrienden speelden het en we hadden het vaak over op school. Baldur’s Gate wordt gezien als een van de grootste westerse RPG-klassiekers.

In 2012 verscheen er een Enhanced Edition van Baldur’s Gate en even later ook van het vervolg. Een nieuwe ontwikkelaar had de licentie weten te bemachtigen en heeft het spel steeds maar weer van nieuwe uitbreidingen voorzien en heeft het spel ietwat aangepast aan de moderne tijd. Nu, jaren later, is er ook een versie van Baldur’s Gate Enhanced Edition voor alle consoles. Deze versie wordt voor zo’n vijftig euro verkocht en bevat beide delen van Baldur’s Gate en alle uitgebrachte uitbreidingen. Is het spel na al die jaren nog steeds zo leuk en het hoge bedrag waard?

Niet zo heel 'enhanced'

Wanneer je met het spel begint wordt je meteen geconfronteerd met een hele rij spelopties. Twee hele delen en een hele rij uitbreidingen. Het is verstandig om te beginnen met het eerste deel en daar jouw personages naar een hoger niveau te brengen en dan stapsgewijs alles door te spelen. Dit kan vele tientallen uren speelplezier opleveren, want het spel is op zichzelf al lang. Voordat je echt kunt beginnen heb je een personage nodig; je ziet dan meteen dat Baldur’s Gate de Advanced Dungeons & Dragons (second edition) regels gebruikt. Als je niet van D&D weet, dan heb je alle tutorials hard nodig! Om je een handje te helpen zijn er wel nieuwe makkelijkere spelniveaus toegevoegd (bij eentje kun je zelfs niet dood gaan!), maar dat vind ik maar een matige aanpassing.

De vraag is echter of het aan te raden is voor beginners om nu nog met deze klassiekers te beginnen. Deze editie is namelijk helemaal niet zo extreem ‘enhanced’. Het is oprecht leuk dat er nieuwe personages in het spel zitten, er nieuwe queesten te doen zijn en dat enkele zaken nu handiger werken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de toevoeging van een pijlenkoker, waardoor je geen losse pijlen meer hoeft te slepen. Grafisch is het spel echter nauwelijks verbeterd; Baldur’s Gate is veranderd van de eens zo frisse, mooie tweedimensionale game, in een wat leeg en onscherp ogend spel.

Het probleem is echter de presentatie niet, vooral de besturing laat ernstig te wensen over. Je merkt aan alles dat het spel bedoeld is voor muis en keyboard. Je moet nu op weinig intuïtieve wijze gebruik maken van de trekkers om allerlei menu’s en submenu’s op te roepen en moet vaak wapens slepen en de verschillende personages individueel van A naar B bewegen en ze dan vervolgens met een menu weer hergroeperen. Zelf na een tijd spelen bleef ik de gameplay als een worsteling ervaren. Als er dan ook nog eens veel te weinig autosaves zijn, waardoor je steeds maar weer handmatig op moet slaan, dan vraag ik mij af wat Overhaul Games in al deze jaren gedaan heeft. Deze collectie is in de huidige vorm niet geschikt voor de Xbox One.

Waarom toch spelen (op de PC)?

Ben je toch nog geïnteresseerd in Baldur’s Gate Enhanced Edition? Speel dan de PC-versie, want voor een hardcore RPG/D&D-speler heeft het spel heel veel te bieden. Als je niet snel van de wijs te brengen bent door een wat gedateerd spelontwerp, dan zal je zien dat deze titel een geweldige diepgang heeft. Het is echt Dungeons & Dragons in videogamevorm. Vooral voor spelers van de Forgotten Realms campaign setting is het een bijzondere ervaring.

Een van de leukste elementen is de veelzijdigheid en diepgang van de personages. Elk personage heeft ingesproken stemmen, een eigen motivatie en echte diepgang. De personages interacteren zelfs met elkaar, en sommige personages kunnen zelfs met elkaar op de vuist gaan, terwijl ze met jou hadden moeten samenwerken. Er zijn zoveel verschillende karakters in het spel, die stuk voor stuk memorabel zijn en je enorm veel keuzevrijheid geven. Wie neem je mee? Welke avonturen ga je beleven? Ook is het verhaal niet cliché en goed geschreven. Het is dus nog wel te merken dat deze titel vroeger hoge ogen gooide, maar persoonlijk pakte deze Xbox-versie me niet meer.

Het doet me pijn om een spel waaraan ik zulke warme herinneringen koester een onvoldoende te geven. Het is niet dat Baldur’s Gate 1 & 2 slechte spellen waren, maar meer dat de toevoegingen aan deze collectie het spel vooral uitbreiden en nauwelijks moderniseren. Er is dus vooral meer te doen voor de echte fan en er is nauwelijks een poging gedaan om nieuwe mensen binnen te halen. Met name deze consoleversie is af te raden. De besturing is dermate slecht, dat de PC-versie veruit te prefereren is. De hoge prijs van vijftig euro is echt een brug te ver.