• Fijne leercurve
  • Veel content
  • Ondersteuning door ontwikkelaar
  • Adventure Mode mist alle tracks
  • Online kon beter uitgewerkt worden
  • Laadtijden

Tijden veranderen. Waar we in de gloriejaren van de allereerste Playstation, met onder andere Speed Freaks of South Park Rally, voldoende Mario Kart-alternatieven hadden, is het in het huidige landschap uitkijken naar elke titel in dit genre. Gelukkig kwam er in mei met Team Sonic Racing nog eens een grote franchise met een nieuwe kartgame op de proppen en is het nog geen maand later tijd voor Crash Team Racing: Nitro-Fueled, een remake van nog zo'n karttopper uit het PlayStation-tijdperk. Heeft de Xbox One eindelijk zijn karttopper te pakken?

Dat Activision met een remake komt van Crash Team Racing hoeft ons niet te verbazen. Activision boekte namelijk al mooie verkoopcijfers met een eerdere remake van de eerste drie Crash Bandicoot-games. Deze werd ontwikkeld door Vicarious Visions. De remake van Crash Team Racing is echter in handen van Beenox, een andere studio in de portefeuille van Activision.

Racegame met verhaallijn

Crash Team Racing: Nitro Fueled heeft diverse modi. Als je alleen wil spelen is de leukste sowieso de Adventure Mode. Hierbij heb je de keuze om te spelen op de klassieke manier, waarbij je maar de keuze hebt uit één vast personage waar je het avontuur mee aangaat, zonder dat je de moeilijkheidsgraad kunt aanpassen. Net zoals de platformgames is Crash Team Racing dan wel vrij pittig. Aangezien ik toch graag eens van personage verander en geen zin heb om elke keer tien keer opnieuw te doen, koos ik voor de nieuwe variant. Tweede of lager eindigen zit er namelijk niet in. Je moet eerste worden om resultaat te boeken, want enkel dan krijg je een trofee. Na het winnen van de vier bekers die je per werelddeel dient te vergaren, eindig je met een bossfight waar je in een duel op zoek moet gaan naar een sleutel. Deze bossfight houdt in dat je een eerder gereden baan opnieuw rijdt, maar dat de eindbaas wel erg veel vijandige items dropt. Na winst, kan je met de gewonnen sleutel, naar een nieuw werelddeel. In totaal zijn er vier werelddelen. Als je al deze locaties doorlopen heb, eindig je met het ultieme racegevecht met het buitenaardse wezen Nitrous Oxide. De Adventure Mode wordt eigenlijk gebouwd rond dit personage. De alien wil namelijk de aarde inpalmen, maar enkel als hij de beste racer is. Dé reden waarom Crash en zijn vrienden, en zelfs zijn vijanden, samen proberen om de beste racer te worden. Niemand wil natuurlijk een door aliens overspoelde wereld.

Naast de hoofdmissies zijn er ook bijkomende uitdagingen. Zo kan je, nadat je de baas van het werelddeel verslagen hebt, de Relic Race & CTR Challenge voltooien. In Relic Race moet je de bekende kratten verzamelen om zo de tijd te bevriezen om in een vastgestelde tijd te kunnen finishen. Bij CTR Challenge moet je ook zorgen dat je als eerste eindigt, maar moet daarnaast zorgen dat je de letters C, T en R vindt. Deze letters liggen, net zoals de kratten in de Relic Race, overal verstopt op het parcours. Niet zelden op unieke plaatsen zoals op de populaire shortcuts die je wel in elk parcours hebt. Met enkel het hoofdverhaal was ik, via de moderne en wat gemakkelijkere manier, een viertal uurtjes zoet. Door het op de klassieke manier te proberen, en om de zijmissies ook te voltooien, mag je gerust heel wat uurtjes meer rekenen. Hier had nog heel wat speeltijd aan toegevoegd worden indien men ook de content van het tweede kartgame van Crash, zijnde Crash Nitro Kart, hadden toegevoegd. Beenox heeft wel de circuits uit deze game toegevoegd, maar niet geimpliceerd in de adventure mode. Ze hebben er ook niet voor gekozen om de verhaalmodus uit deze game in de remake te steken. Dit is ergens een beetje jammer. Nu betaal je voor anderhalve game namelijk dezelfde prijs als de trilogie van volledige Crash-games die enige tijd geleden uitkwam. Gelukkig krijg je wel andere zaken hiervoor in de plaats.

Online wachten

Zo kon je twintig jaar geleden nog niet online aan de slag met je PlayStation. Natuurlijk kan dit vandaag niet meer ontbreken. Online kan je aan de slag met een race of een battle. Bij een battle ga je op een speelveld op zoek naar power-ups om zo je vijanden af te schieten. Deze online functies zijn enorm leuk als je deze met je vrienden kan doen. Om alleen online aan de slag te gaan, vind ik persoonlijk dat er nogal wat belemmeringen zijn. Zo is de lobby op dit moment redelijk saai om te wachten. Zeker omdat het regelmatig verdacht lang duurt om voldoende tegenstanders te vinden. Daarnaast zijn de laadtijden relatief lang. Zeker omdat elke speler steeds de keuze heeft om, voordat de race begint, nog een filmpje te zien over het parcour. Nochtans is deze video steeds dezelfde en heeft dus niet echt meerwaarde. De races duren ook niet zo lang, waardoor ik steeds het gevoel heb dat ik vrij weinig speel, in vergelijking met de tijd dat ik aan het wachten ben. Maar goed, Beenox heeft de intentie om het game vrij goed te ondersteunen. Ik ben er dus vrijwel zeker van dat een aantal zaken verholpen zullen worden met updates. Zo mag er ook gerust een matchmakingsysteem naar je niveau toegevoegd worden. Nu word je gewoon met de eerste de beste tegenstander gedropt, waardoor je de ene keer eerste finisht met 20 seconden voorsprong en je de andere keer zelfs geen mogelijkheid hebt om de race uit te rijden omdat de rest zoveel sneller binnen is.

Desondanks kan ik me niet voorstellen dat iemand zich kan vervelen met de content die we ontvangen. Zelfs als de Adventure Mode is uitgespeeld en je, net zoals ik, weinig plezier haalt uit het online gebeuren, kan je nog aan de slag met verschillende kleine racevarianten. Natuurlijk vind je de eerder genoemde zaken zoals Relic Race, hier terug, maar er zijn ook tal van andere mogelijkheden. Denk maar aan een handvol Cups of Time Trials. Het leuke hieraan is dat je hier wel de keuze hebt uit alle parcours. Daarnaast zorgt de ontwikkelaar voor allerlei dag-, week of andere uitdagingen.

Driften als sleutel tot succes

Natuurlijk draait niet alles over de content. Het belangrijkste aan zo'n racegame is de gameplay. Deze was al goed en ik kan bevestigen dat dit zo gebleven is. Net zoals in het verleden, merk je dat je gestaag het spel beter onder de knie krijgt. De kunst is namelijk om zoveel mogelijk te boosten. Dit kan op verschillende manieren, zoals bijvoorbeeld door te springen van een wat hogere locatie en op de grond te landen. De moeilijkste manier is om dit te doen door te driften. Races winnen zonder lukt op de normale moeilijkheidsgraad behoorlijk, maar om echt succesrijk te zijn op een nog hoger niveau ga je dit toch onder de knie moeten krijgen. Net zoals met sommige andere gelijkaardige games krijg je, wanneer je bijvoorbeeld achteraan bengelt, betere power-ups. Dit hoeft voor mij niet. Ik heb vaak races gewonnen waar ik eigenlijk vond dat ik het niet verdiende.

Op grafisch vlak zijn er weinig opmerkingen. De vele verschillende parcours zien er erg divers uit en overal is er wel een bepaald obstakel of shortcut waar je extra mee rekening moet houden. De remake ziet er behoorlijk goed uit, zeker als je beseft vanwaar het game komt. Al moet wel gezegd worden dat de Crash Bandicoot: N. Sane Trilogy er net wat mooier uitzag. Daarnaast mochten ook in de singleplayerraces de laadtijden net wat minder zijn.

Crash Team Racing: Nitro-Fueled is het beste kartgame die ik deze generatie op de Xbox One gespeeld heb. Er zijn namelijk amper alternatieven en ik heb Team Sonic Racing nog niet kunnen testen. Toch is het onethisch om het daarop te steken, want Beenox heeft goed werk geleverd. Crash Team Racing Nitro-Fueled speelt enorm soepel en heeft zijn gekende groeicurve behouden. Grafisch ziet het er behoorlijk goed uit. Toch zijn er op verschillende vlakken zaken die anders hadden gemogen. Zo is de Adventure Mode een exacte kopie uit Crash Team Racing en worden de parcours uit Crash Nitro Kart hierin niet gebruikt. Ook online valt het (voorlopig) wat tegen. De wachttijden zijn hier wat lang en er is geen matchmakingsysteem dat je koppelt aan spelers van je niveau. Gelukkig is er een schat aan content en zal Crash Team Racing Nitro-Fueled wellicht een game zijn die ik heel de zomer ga spelen.