Terwijl de hele wereld vreest van het “COVID-19”-virus, lanceert Ubisoft de eerste betalende uitbreiding voor The Division 2. Kan een game nog actueler zijn als dit? Helaas niet.

• New York!
  • Grafisch prachtig
  • Vernieuwingen voor de vaste fans
  • Weinig vernieuwende missiestructuur
  • Verhaal valt wat tegen

The Division heb ik eigenlijk vrij veel gespeeld met mijn vrienden. Het apocalyptisch sfeertje dat in het door sneeuw bedekte New York hing, vond ik gruwelijk interessant. Helaas heb ik deze klik met The Division 2 veel minder ervaringen. Washington D.C. in de zomer kon me veel minder boeien. Veel van mijn vrienden haakten af en door tal van reviews heb ik het gewoon ook zelf minder gespeeld dan ik eigenlijk wilde.

Ook de gratis DLC uit Year 1 van het spel heb ik links laten liggen. Toch was ik benieuwd naar de uitbreiding Warlords of New York. Zoals de naam het zegt, speelt de DLC zich af op de plek van het eerste deel. Ik vroeg me eigenlijk altijd al af waarom ontwikkelaar Entertainment niet gewoon in New York was gebleven, maar dan in zomerse sferen. Een jaar na datum word ik gelukkig wel nog op mijn wenken bediend.

Terug naar New York

Ik had nog niet het benodigde level 30 om naar New York te reizen. Maar zoals eigenlijk altijd in dit systeem van uitbreidingen met soortgelijke games krijg je een boost waardoor je met je character meteen naar level 30 kunt gaan. Hierdoor kan je meteen in de helikopter naar Zuid-Manhattan stappen. Hier moet je de jacht openen op Aaron Keener, die we nog kennen uit het eerste deel. Keener is echter niet alleen. Hij heeft vier handlangers, Warlords, die je eerst moet uitschakelen. Als toetje moet je natuurlijk Keener proberen te verslaan. Het verhaal stelt weinig voor en de opzet is wel erg Ubisoft. Enkele gebieden clearen door missies te voltooien, een eindbaas verslaan en zo naar een volgend gebied. Dit lijkt niet interessant, maar New York is voor mij persoonlijk wat iconischer dan Washington D.C. en dat durf ik gerust te zeggen zonder al te veel tijd te steken in het hoofdverhaal van The Division 2. De stad ziet er echt geweldig uit en je komt op interessante plaatsen. Zo mocht Wall Steet natuurlijk niet ontbreken. De leuke kerstsfeer heeft concurrentie gekregen van moeder natuur. Met overal beplanting die me doet afvragen wat er gaat gebeuren in de stadskernen als het coronavirus nog een tijdje het leven bepaalt.

Ook plezier alleen

The Division is natuurlijk een gamereeks die zich absoluut leent om met vrienden te spelen. Zoals al eerder aangehaald zijn veel van mijn vrienden afgehaakt en ik heb dit tijdens de story mode van de DLC niet als een groot probleem ervaren. Hierdoor kon ik op mijn eigen tempo bepalen welke missies ik deed en welk gebied ik eerst vrijspeelde. Op het einde werd het spel wel een stuk moeilijker. Ik had het gevoel dat ik hele magazijnen moest afvuren om de zwaarste vijanden neer te leggen. Deze vijanden zijn trouwens dezelfde groeperingen als die we al kenden. Rikers, Cleaners, Peacekeepers... Allemaal zijn ze wel van een ander kaliber dan voorheen. Misschien dat wanneer je met anderen speelt, het in dat opzicht wel wat gemakkelijker gaat.

Het enige vreemde wat ik ontdekt heb, is dat het niet mogelijk is om terug te keren naar Washington D.C. met je gebooste character voor je de hoofdmissies voltooid hebt. Dit is een beetje vreemd en ik zocht op internet naar een oplossing. Deze heb ik niet gevonden. Wat daarentegen wel interessant is, is dat de onvoltooide missies in de hoofdgame, en dus in Washington D.C., automatisch ook moeilijker worden als je eenmaal een hoger level hebt door de DLC. Voorheen was het hoogste level in Washington D.C. level 30. Je zou, in mijn geval, dus veel te sterk zijn. Gelukkig hoef ik niet per se een nieuw character aan te maken en kan ik ook hier gewoon verder met voldoende uitdaging.

Prachtig New York

Grafisch is de game ook erg sterk. De sterke belichting die me meteen opviel in het hoofdgame van The Division 2 komt ook in deze DLC erg tot zijn recht. New York ziet er geweldig uit, overal heb je echt het gevoel alsof het volk vrij abrupt moest vertrekken. Dit bevestigen trouwens de echo's die nog steeds aanwezig zijn, en die je stukjes van het verhaal vertellen dat op de plaats heeft afgespeeld.

Ook aan de hardcore gamers gedacht

Er zijn ook een aantal nieuwigheden. Degene die mij het meest in het oog sprong was de toevoeging van de “SHD Levels”. Dit nieuw progressiesysteem vervangt de “gear score”. Dit werkt aan de hand van een horloge, waarbij vijf verschillende soorten progressie kunt laten groeien. Een welgekomen en interessante nieuwigheid die vooral de hardcorespelers weer een nieuwigheidje geven om voor door te gaan.

Warlords of New York heeft me erg veel plezier gebracht met de nieuwe verhaallijn. In mijn eentje was het voldoende interessant om de game opnieuw op te pikken. Grafisch ziet het er sterk uit en New York ligt me persoonlijk veel beter. Ik hoop oprecht dat ik deze game ooit terug ga kunnen oppikken met vrienden en evenveel plezier ermee ga beleven dan het eerste deel dat ik gigantisch veel gespeeld heb. The Division 2 heeft een select groepje vaste fans waar deze titel een blinde aankoop is. Toch heeft Ubisoft met interessante nieuwigheden, zoals “SHD Levels”, toegevoegd om de update ook voor zulke gamers relevant te makend.