Forza Motorsport is weer terug, met een nieuwe deel op de Xbox Series! Lees hier onze recensie.

• Speelt heerlijk
  • Veel content
  • Weinig opzienbarend
  • Geen lokale multiplayer
  • Bugs en glitches

Gespeeld op Xbox Series X. Alleen beschikbaar op Xbox Series en PC.

Het mocht even duren, maar nu is hij er dan eindelijk, het vervolg op Forza Motorsport 7: Forza Motorsport. Ik denk dat ze niet verder konden tellen, bij Windows ging het eerder ook al mis. Dit is het serieuze broertje van de Forza Horizon franchise. Waar in Horizon alles extreem is en je in een open wereld op pad moet, kunnen we in Motorsport van een meer toegankelijke simulatie spreken, waar bekende en minder bekende circuits worden aangedaan. Ik was vooral erg benieuwd of dit spel echt de kracht van de Xbox Series X zou tonen, nu eindelijk de periode van cross generation releases ten einde lijkt te lopen.

Flitsende look

Om maar met de deur in huis te vallen; Forza Motorsport ziet er grotendeels prachtig uit. De omgevingen zijn duidelijk mooier dan voorheen door de driedimensionale bomen en dito publiek. Sommige texturen lijken er iets op achteruit gegaan, maar dat vergeet je snel als je de prachtige bolides ziet. Er zijn er weer heel veel te kiezen en ze zijn in de garage helemaal te bewonderen. De belichting is wat echt de show steelt. Je kunt kiezen voor een aantal grafische opties: 60 fps en hoge dynamische resolutie, 60 fps, beperkte ray tracing en een vrij hoge dynamische resolutie, of 30 fps, uitgebreide ray tracing en 4K resolutie. Vooral als je voor de laatste optie gaat, dan is de belichting en scherpte echt subliem. Niet iedereen zal echter de lagere framerate willen accepteren. Gelukkig is er dus voor ieder wat wils om te kiezen.

Alle jaren van ontwikkeling ten spijt, is het helaas niet gelukt het spel zonder bugs uit te brengen. Wellicht zal er nog een grote patch op de release worden uitgebracht, maar in mijn testperiode had ik helaas te maken met een aantal vervelende bugs en glitches. Denk hierbij aan de belichting die ineens vreemd begon te doen, de muziek uit de menu’s die in plaats van racegeluiden op de tracks te horen was en zelfs een vervelende crash. En dan bedoel ik natuurlijk niet de auto die de muur in knalde. Dat is overigens wel een wat zwakker punt aan de graphics, want echt overtuigend is de schade aan de wagens zeker niet.

Scheurend door de bocht

Het is heel knap dat ontwikkelaar Turn 10 Forza tegelijk toegankelijk voor beginners als uitdagend voor experts te maken. De besturing en hulpmiddelen kunnen naar wens worden aangepast, maar wat je ook kiest, het racet gewoon lekker. Ook de AI die wederom gemodelleerd wordt aan de hand van menselijke bestuurders overtuigt en maakt races spannend. Je kunt de moeilijkheid hiervan naar wens aanpassen. Het is wel wat vreemd dat je bij elke race eerst verplicht drie rondes moet oefenen en dat je daarna zelf je startplek kan kiezen. Kies je een plek meer achterin het veld, dan is de bonus die je verdient als je op het podium eindigt groter. Ik had liever gezien dat de drie rondes oefening gewoon een kwalificatie waren geweest.

Online is dat gelukkig wel anders. Je kunt dan vrije races met vrienden rijden, het opnemen tegen zogenaamde rivalen in time trials en meedoen met features races. Bij de eerste optie is het echter wel heel jammer dat je nu ineens niet meer met gedeeld scherm kunt spelen, terwijl dat in vorige delen wel mogelijk was. De ontwikkelaar kwam met een slappe smoes, dat ze mikten op grafische pracht en dat het daarom moeilijk te combineren was. Maar dat is natuurlijk iets dat van alle tijden is. In de races tegen rivalen race je eigenlijk gewoon tegen de tijd. De twist is dat je steeds ziet welke menselijke speler net sneller is dan jouw beste tijd. Je wordt daardoor uitgedaagd om steeds scherpere rondetijden neer te zetten om hoger op de wereldladder te klimmen. De features races vond ik ook geslaagd. Op gezette tijden vinden bepaalde grand prix plaats in verscheidene klassen. Je kunt dan inschrijven, oefenen en kwalificeren, alvorens je racet tegen andere online spelers. Fijn voor mij was dat voor de release van het spel, de meeste online spelende journalisten niet bepaald de nieuwe Max Verstappen zijn.

Of je nu online wilt racen of offline kampioenschappen wilt afwerken, er is weer genoeg te doen in Forza Motorsport. Er zijn meer dan genoeg voertuigen en er zijn twintig parkoersen, waarvan de meeste met meerdere lay-outs. Veel bekende tracks keren terug, maar er zijn ook leuke en minder leuke nieuwe banen toegevoegd. Ik denk dat velen de Nordschleife en Bathurst wel zullen missen.

Al met al ben ik zeker wel tevreden met deze nieuwe Forza. Echt razend enthousiast ben ik echter ook niet. Het spel laat weinig echt nieuws zien; het is evolutie en zeker geen revolutie. Er is niets verrassends te zien of te spelen. Het is prima, maar niet opzienbarend. Prachtige graphics en lekkere besturing alleen maken van een goed spel nog geen klassieker.