• Online co-op
  • Jumanji-franchise biedt mogelijkheden...
  • ... maar er wordt totaal niets mee gedaan
  • Amper content
  • Constant hetzelfde doen
  • Grafisch verouderd

Voor velen van ons is Jumanji een cultfilm uit onze jeugd. Sommigen vonden het levende bordspel enorm spannend, anderen wilden de nieuwste film van wijlen Robin Williams - die toen gigantisch populair was - niet missen. In 2017 kregen we met Jumanji: Welcome to the Jungle een succesvolle reboot. Een vervolg kon dus niet uitblijven en in december verschijnt ook een nieuw deel: Jumanji: The Next Level. Ondertussen verschijnt er ook een game over deze reboot. Kan Jumanji: The Video Game het succes van de film ook vertalen naar een goede game?

Jumanji: The Video Game is gebasseerd op de films van de reboot. Dit maakte mij, en volgens mij ook vele anderen, enorm benieuwd. Wie wil niet aan de slag met The Rock, de grappige Jack Black, Kevin Hert of Lara Croft-look-a-like Karen Gillan? Alleszins verwachtte ik er veel van. In de ideale wereld is het een kloon van Tomb Raider of Strange Brigade. Helaas pakt het met op films gebaseerde games iets minder uit.

Juwelen zoeken, een obelisk verdedigen, hindernissen vermijden, … elke keer opnieuw

Ik kreeg al meteen wat argwaan toen ik, na een tutorial, het menu voor ogen kreeg. Ik kon kiezen tussen vier verschillende mappen: Jungle Hideout, Mountain Fortress, Night Pursuit en Bizarre Bazaar. Wanneer je een map gekozen hebt, ga je op zoek naar vier juwelen. Deze brengt je, als toegangskaart, naar een poort, waarna je een obelisk moet verdedigen. Tijdens deze activiteiten word je aangevallen door golven van vijanden. Dit doe je enkele keren per map. De enige afwisseling zijn stukken in de mappen waar je hindernissen moet zien te passeren. Denk maar aan gigantische draaiende slijpschijven of spuitend vuur.

De structuur van de vier mappen is dus eigenlijk steeds hetzelfde. Je doet totaal geen andere zaken in de verschillende mappen. Ook qua opbouw lijken de mappen erg op elkaar. Dat is gigantisch jammer, zeker aangezien er maar vier mappen zijn, waarvan er zelfs bij zijn die fysiek op elkaar lijken. Daarnaast kent het spel hierdoor totaal geen verhaallijn, terwijl er toch mogelijkheden genoeg zijn om hier iets mee te doen.

Wat is dan het doel van het game? Vooral om een zo hoog mogelijke score te halen. Een score die je bijvoorbeeld kan verhogen door zoveel mogelijk vijanden af te maken of door relics af te schieten. Dit is… behoorlijk weinig.

Spelen met de vier “verschillende” personages

Ontwikkelaar Funsolve probeert deze beperking te camoufleren door je de kans te geven de maps te voltooien met elk van de vier hoofdpersonages uit de reboot. Wie de film gezien heeft weet dat er vier totaal verschillende scholieren door het spel Jumanji worden opgezogen en een alter ego krijgen dat niet met hun persoonlijkheid en uiterlijk is te vergelijken. Dit komt in het spel totaal niet tot zijn recht, ook al heeft elk personage een bijzondere kracht. Zo kan Dr. Smolder “The Rock”, Bravestone natuurlijk zijn sterke krachten gebruiken, en kan je met de cartograaf professor Sheldon Oberon je vrienden healen. Al met al spelen de personages grosso modo hetzelfde en dat is bijzonder jammer. Ik haalde amper voldoening om de korte levels met iemand anders te spelen. Het enige wat je hiermee verdient, zijn cosmetische gadgets voor dit personage. Ook in dit aspect zat er dus zoveel meer in.

Is dat Jack Black?

Ondanks dat er slechts vier mappen zijn, is er van grafische pracht en praal geen sprake. De mappen zien er gedateerd uit en zijn amper wat gedetailleerd. Ook de vijanden zijn niet bijster divers en je komt continue dezelfde mannetjes tegen. Hetzelfde over de hoofdpersonages. Gelukkig dat The Rock nogal een opvallend figuur is, want de andere drie hoofdrolspelers zijn amper te herkennen. Nochtans heeft Jack Black toch bijvoorbeeld ook nogal wat karakteristieke kenmerken die je grafisch toch beter kunt uitbuiten. Gelukkig ziet de look-a-like van Karen Gillan er in het game ook wel sexy uit.

Er is eigenlijk maar één zaak die me in het game een beetje positief verrast heeft. Vaak hebben zulke games geen online multiplayer. Deze is er nu wel. Helaas is de activiteit online nihil en ik vrees dat mijn review hier weinig aan gaat veranderen. Integendeel.

In de filmreeks Jumanji willen de deelnemers die het spel spelen - en hierdoor in een soort hel belanden - zo snel mogelijk het einde halen om zo het spel te kunnen verlaten. Eigenlijk was dit voor mij met Jumanji: The Video Game niet anders. Dit is doodzonde, want deze filmreeks heeft voldoende potentieel om er een sterke game van te maken. Zowel als adventuregame, maar zelfs als boardgame, waren de mogelijkheden gigantisch.
Helaas krijgen we een erg slecht afgewerkt product, met amper content en vooral veel van hetzelfde. Eventueel zou het nog heel eventjes leuk kunnen zijn als je het online zou spelen met vrienden, maar ik wil niemand van mijn vrienden het aandoen om hier wat euro's aan te laten spenderen.