• Voelt niet (extra) gedateerd aan
  • Disney, Disney, Disney!
  • Duur in vergelijking met de PS4-releases
  • Verhaal wordt extra ingewikkeld
  • Veel cutscenes
  • Hermaakte DS games vallen wat buiten de boot

Ik was blij toen er vorig jaar eindelijk een “Kingdom Hearts”-deel naar de Xbox kwam. Het was voor mij persoonlijk een voltreffer. Kingdom Hearts III stond zelfs in mijn top 3 van 2019. Mijn pret kon dus ook niet op toen ik aan de slag kon met de hermaakte collecties van de eerdere delen in de reeks.

Negen games in twee bundels

Zoals jullie weten was Kingdom Hearts III pas het eerste deel dat verscheen op de consoles van Microsoft. Daarom heeft Square Enix twee bundels uitgebracht zodat ook bezitters van een Xbox de eerdere avonturen van Sora kunnen beleven. De eerste bundel is KINGDOM HEARTS - HD 1.5+2.5 ReMIX (€ 49,99). De tweede bundel is KINGDOM HEARTS HD 2.8 Final Chapter Prologue (€ 59,99). De eerste bundel is een hermaakte versie van de eerste twee delen, remastered verhaallijnfilmpjes en twee remasters van twee Nintendo DS-games. De tweede bundel bevat Kingdom Hearts 0.2, een proloog van Kingdom Hearts III en een geremastered Nintendo 3DS-game. In totaal krijg je dus negen verschillende games voorgeschoteld. Gezien de omvang van (sommige van) de games ben je hier honderden uren mee zoet.

Ik heb vooral de hoofddelen ooit gespeeld. Veel van de verschillende delen zeiden me dus ook weinig en kende ik zelfs niet. Net zoals bij de “Star Wars”-films zijn er verschillende manieren om de volgorden van spelen/kijken te bepalen. Sommige spelen de games chronologisch, andere volgens de verschijningsdatum van de invididuele titels. Ik heb voornamelijk de verschillende games allemaal even proberen te testen. Zoals sommige van jullie weten is het verhaal van de Kingdom Hearts-reeks nogal wazig en ingewikkeld. Het verhaal proberen te begrijpen tot in de puntjes heb ik dus niet geprobeerd. Om één of andere reden is dit in deze gamereeks ook niet echt een probleem. Er zitten veel verschillende lagen in de verhaallijnen waardoor je steeds wel ergens een houvast hebt.

Disney, Disney, Disney

Kingdom Hearts draait namelijk vooral rond het hoofdpersonage Sora, Donald Duck en Goofy en hun strijd tegen de Heartless. Om dit te voltooien moeten ze reizen naar verschillende werelden die we kennen uit de Disneystal, en daar ontmoeten ze de helden uit de films. Door al deze games te bundelen is de verscheidenheid aan personages en locaties die je gaat tegenkomen enorm. Als jonge dertiger is het voor mij een ode aan de films die ik als kind gekeken heb. Natuurlijk zijn er voor de gamers die houden van Final Fantasy ook herkenbare personages, maar deze reeks zegt mij persoonlijk minder.

De Kingdom Hearts-reeks loopt al sinds 2002 en ik was bang dat vooral de mechanics en de graphics de tands des tijds niet hadden doorstaan. Deze vrees bleek, voor het eerste deel (KINGDOM HEARTS FINAL MIX) echter niet het geval. Grafisch ziet het game er zeker nog in orde uit. Zowel de wat meer Japanse tussenfilmpjes, maar zeker de filmpjes gebaseerd op Disney. Deze laatste hebben het geluk een soort magie te blijven behouden, ongeacht de grafische kwaliteit. Ook tijdens het spelen heb ik me nooit gestoord aan het grafische aspect. Dit geldt zowel voor grote delen KINGDOM HEARTS FINAL MIX als KINGDOM HEARTS II FINAL MIX. Helaas, maar dit is zo bij bijna alle Kingdom Hearts-games; de tussenfilmpjes zijn veel te massaal aanwezig en sommigen duren echt wel te lang. Dit valt extra op als je, net zoals ik, redelijk wat Kingdom Hearts speelt op korte tijd. Deze bundels kosten je dus meer dan honderd euro, terwijl alles op PlayStation 4 is gebundeld in de titel The Story So Far. Deze bundel kost je, na goed zoeken, niet veel meer dan dertig euro. En dat is een behoorlijk verschil.

DS-titels vallen klein beetje uit de toon

Hierdoor heb ik een beetje een haat-liefde verhouding gekregen met de hermaakte :cool:DS-games. Deze zien er eveneens best oké uit, maar ontbreken aan diepgang. Zowel in de cutscenes als in de besturing. De keyblade, hét wapen binnen de reeks, voelt net wat natuurlijker en diverser aan in de “gewone” games. Ik merk echt wel dat de ontwikkelaar hier (ooit) veel tijd in gestoken heeft en dat deze games je echt bijkomende interessante informatie geeft. Door de hoeveelheid games en verhaallijnen komen ze binnen het gigantische pakket echter niet tot hun recht.

Als Disneyfan ben ik ontzettend blij met de uitgebrachte pakketten en het feit dat nu ook alles op mijn favoriete console speelbaar is. Geen enkel van de verschillende games valt echt uit de toon (buiten bepaalde DS-games) of is een marteling om te spelen. Grafisch en qua mechanics voelt er niets overdreven gedateerd aan, zeker niet als je de games al kent. Kingdom Hearts is namelijk nooit een game geweest die uitblonk in vernieuwende gameplay. Hierdoor halen fans dus absoluut geen miskoop in huis. Het enige grote probleem is de kostprijs. Meer dan 100 euro voor zulke oude games is gewoon te veel, zelfs al zie je hoeveel werk erin zit. De PS4-bundel is echt veel goedkoper. Wacht dus gerust nog een sterke sale af of begin alvast met de eerste bundel. Of ga helemaal je gang als je echt niet kan wachten, die keuze is aan jou.