• Leuke eindbaasgevechten
  • Spelen met andere personages
  • Uitdagende Limitcut Episode
  • Locaties zijn minder interessant
  • Wat kort
  • Hierdoor wat te duur

Een gewaarschuwd man/vrouw is er twee waard. Ik probeer in deze review zo weinig mogelijk vrij te geven van het verhaal uit Kingdom Hearts III. Helaas lukt dit niet helemaal, maar de conclusie is sowieso spoilervrij.

Kingdom Hearts III was een succes en al snel werd aangekondigd dat er DLC ging volgen. Deze DLC is ondertussen verschenen onder de naam Kingdom Hearts III Re Mind.

In de gamewereld weet je natuurlijk nooit, maar bij Kingdom Hearts III was het verhaal dat we kennen eigenlijk op zijn einde gekomen. Toch komt er nu nog DLC. Deze DLC gaat je antwoorden geven op vragen die je had op het einde van het game. Zonder al te veel te verklappen gaat het vooral om het hoofdpersonage Sora en enkele personages die in het derde deel minder aandacht gekregen hebben. Eigenlijk speel je een beetje het laatste deel van het game na, met wat meer aandacht voor bepaalde aspecten van het verhaal, met vooral de zoektocht naar Kairi, je vriendinnetje uit Destiny Islands, die je al kent van in het begin van het avontuur.

Begin van het einde

Sora heeft op dit moment geen lichaam meer en leeft in de harten van anderen. Hierdoor beleef je het einde van het avontuur door de ogen van je vrienden. Denk maar aan Riku, Roxas, maar zelfs Kairi. Vooral dat laatste personage is interessant, omdat hier dus de meeste vragen door beantwoord worden. Op het gebied van gameplay leer je hierdoor wat nieuwe mechanics waardoor het ook net wat voldoende nieuw aanvoelt. Deze vernieuwing miste ik misschien na een tijdje in de hoofdgame.

Helaas moet je in deze DLC wel wat lang ronddwalen in Keyblade Graveyard. Dit was in het hoofdspel niet mijn favoriete locatie, gelet op de wat grauwere setting. Gelukkig kent het game wel een nieuwe locatie, Scala ad Caelum, maar ook deze brengt weinig vernieuwends.

Uitdaging in Limitcut Episode

Gelukkig zijn de eindbazen van een hoger niveau en kennen ze tal van nieuwe aanvalspatronen waardoor je slimmer te werk moet gaan. Dit is iets wat soms ontbrak in de reeks en vooral in Kingdom Hearts III. De baasgevechten zijn hierdoor net wat pittiger en beter dan in de basisgame. De ontwikkelaar had ook door dat dit een van de sterkere punten moest worden van de DLC en heeft daarom Limitcut Episode toegevoegd. Deze aanvulling krijg je nadat je de DLC voltooid hebt en zorgt voor de moeilijkste baasgevechten uit de reeks. De bazen hebben hier ook meer gezondheid, wat het, naast hun nieuwe mogelijkheden, extra moeilijk maakt. Ook hier kon de locatie net wat leuker en gevarieerder opgebouwd worden.

Leuk, maar te kort

Deze bossfights waren ook nodig, want mijn verbazing was groot dat na een drietal uur spelen en een tweetal uur cutscenes, het blijft natuurlijk een Kingdom Hearts-game, de aftiteling over mijn scherm begon te rollen. Op het vlak van gameplay waren er voldoende nieuwe aspecten beschikbaar om gerust nog even door te gaan. Het verhaal daarentegen is uiteindelijk wel verteld, maar dit zorgt toch wel voor een erg korte speelduur. Naast veel cutscenes staat Kingdom Hearts er ook bekend voor om je te laten zitten met gigantisch veel vragen. Ook deze zijn er nog voldoende.

Kingdom Hearts III Re Mind zorgt ervoor dat het einde van het hoofdgame beleefd wordt vanuit een ander perspectief. Dit zorgt ervoor dat heel wat vragen een antwoord krijgen, en dat is natuurlijk een goede zaak. Daarnaast kennen de eindbazen heel wat nieuwe moves waardoor er zeker uitdaging zit in deze DLC. Voor hardcoregamers is er de modus Limitcut Episode toegevoegd. Deze modus boeit me persoonlijk wat minder, maar ik kan begrijpen dat dit voor sommige gamers het summum is. De verhaallijn duurt slechts 5 uur, waarvan ongeveer de helft cutscenes. Dit zorgt ervoor dat de prijs van dertig Euro toch wel wat te hoog gegrepen is. Zeker als je ziet hoeveel spelplezier je krijgt bij de hoofdgame. Limitcut Episode maakt misschien wel veel goed, maar vroeger kreeg je zulke uitdagende extra's met Kingdom Hearts er gewoon gratis bij.