“Marsupilami, hij brengt leven in de jungle”, zo begon de intro van onze lievelingstekenfilms uit onze jeugd. Brengt hij nu ook leven naar onze Xbox? Jullie lezen het hier!

• Interessant voor jong en oud
  • Marsupilami ideaal als platformheld
  • Niet vernieuwend
  • Zwak verhaal

Gespeeld op Xbox Series X.

Marsupilami: Hoobadventure gaat dus over het fictieve diertje uit de Belgische stripreeks Robbedoes en Kwabbernoot. Hij was zo populair dat hij zijn eigen spin-off kreeg, welke dan ook weer opgevolgd werd door animatieseries. Er zijn voldoende mogelijkheden voor een leuk verhaal te creëren, maar helaas heb je al meteen bij de start van het spel door dat ontwikkelaar Ocellus hier niets mee gedaan heeft. Marsupilami opent het graf van een geest die elk dier omtovert tot een vijand en het is aan ons om hem tegen te houden. Gelukkig gooien de makers niet de mogelijkheden die het personage zelf met zich meebrengt overboord.

Staart als hulpmiddel

Zoals jullie weten is het geel-zwarte beestje namelijk enorm handig met zijn staart. Deze staart heeft een cruciale rol in deze 2D-platformer, en wordt erg goed door ontwikkelaar Ocellus uitgespeeld. De staart heeft namelijk een aantal functies. Zo kan je er dozen mee kapot slaan, vijanden slaan, maar het allerleukste is dat je ermee kan slingeren tussen haken. Hierdoor kan je snel grote stukken van het speelveld oversteken en vijanden of obstakels vermijden. Op zich doe je vaak ongeveer hetzelfde, maar de omgevingen zijn divers genoeg om je niet te vervelen. Er zijn slechts drie werelden met een overkoepelend thema, maar men heeft ervoor gezorgd dat elk level toch weer wat nieuws met zich meebrengt.

Natuurlijk bezorgt Marsupilami de volwassen gamer geen zweethanden, zelfs niet op het hoogste niveau. Er zijn enkele levels, zoals de laatste per wereld waar je tegen de eindbaas moet spelen, waar je op snelheid het parcours dient te doorlopen. Deze durven wel eens wat levens kosten. Je wint er echter doorheen het spel meer dan genoeg, waardoor je nooit in de problemen geraakt. Ook naar het einde toe wordt het platformen zelf wat moeilijker en vraagt het wat precisiewerk, maar het blijft natuurlijk een spel dat zich vooral op kinderen richt.

Voor kinderen, verzamelaars en speedrunners

Waar kan je je als volwassen gamer dan wel mee plezieren? Het vinden van alle veren, verborgen mini-games en time trials die je per level kan proberen te voltooien. Dit werkt echt verslavend en ik heb verschillende levels opnieuw voltooid. Marsupilami is net simpel genoeg om het snel onder de knie te krijgen, maar voldoende moeilijk genoeg om niet alles meteen snel te kunnen voltooien. Verzamelaars én speedrunners zullen zich dus zeker niet vervelen met Marsupilami: Hoobadventure. De game is niet erg lang, maar door deze functies wordt de speeltijd serieus verlengd.

Zowel op grafisch vlak, als op het vlak van gameplay, valt er weinig aan te merken. De game is natuurlijk erg kleurrijk en de simpele gameplay doet niets verkeerd.

De ontwikkelaar heeft goed gekeken hoe een leuke platformer gemaakt dient te worden, en het personage Marsupilami leent zich hier perfect voor. Marsupilami: Hoobadventure is hierdoor op geen enkel vlak vernieuwend, maar doet gewoon wat het moet. Voor jonge gamers is het gewoon een leuke kleurrijke platformer. Oudere gamers kunnen ofwel proberen alles te verzamelen, ofwel zo snel als mogelijk het level voltooien. Voor ieder wat wils dus!