• Een nieuw spel in Famicom-stijl
  • Veelal geslaagde spellen
  • Niet alleen de bekende titels
  • Geen extra's
  • Alleen Famicom/NES-versies
  • Te weinig leuke achievements

Je kunt al tijden niet meer spreken van een retro rage. Oude games zijn onverminderd populair, en dan hebben we het niet alleen maar over games waar men nostalgisch naar terugkijkt, maar ook over nieuw te ontdekken oude titels of nieuw ontwikkelde games in 8-bit of 16-bit stijl. De prijzen van retro games stijgen nog steeds, waardoor de originelen voor veel mensen een te dure en te onhandige grap worden. Hier spelen uitgevers natuurlijk op in. Zo ook NAMCO, dat al vaker compilaties van oude games heeft uitgebracht, maar dit keer komt met NAMCO MUSEUM ARCHIVES Volume 1 & 2. Deze twee pakketten met elk elf spellen zijn te koop voor twintig euro per Volume. Een redelijke, maar niet overdreven voordelige prijs. Het zijn vrijwel allemaal spellen die oorspronkelijk in de jaren tachtig op de Japanse 8-bit Famicom (NES) uitgekomen zijn. Gaat het om klassiekers of om oude meuk? Is er nog wat nieuws te beleven of zijn het the usual suspects?

NAMCO MUSEUM ARCHIVES Volume 1

Deze collectie bevat de volgende Famicom/NES-games:

· Galaxian

· Xevious

· Mappy

· Dragon Buster

· Pac-Man

· Dig-Dug

· The Tower of Druaga

· Sky Kid

· Dragon Spirit: The New Legend

· Splatterhouse: Wanpaku Graffiti

· Pac-Man Championship Edition

Galaxian is een bekende variatie op Space Invaders. Een wat eenvoudige, maar leuke shooter waarvan de Famicom-versie ook prima is. Cijfer: 6

Xevious is een een heel vroege shoot ‘em up. Het idee dat je vooruit kunt schieten en bommen kunt gooien om tegenstanders op de grond uit te schakelen was een gouden greep. Grafisch ziet dit spel er alleen wel erg simpel uit en de ‘muziek’ maakt je na verloop van tijd gek. Cijfer: 5

Mappy is een simpel behendigheidsspel. Je springt als een schattig muisje op trampolines om de katten te ontwijken en allerlei voorwerpen te verzamelen. Het lijkt aanvankelijk erg moeilijk, maar met wat oefening kun je het zeker onder de knie krijgen. Ook dit spel is wat simpel in zijn opzet. Mappy-Land op de tweede verzameling is een stuk leuker. Cijfer: 6

Dragon Buster was een voor mij onbekende titel. Het is een soort hack ’n slash-spel dat zich als RPG wil presenteren. Je kiest zelf in beperkte mate een route en moet dungeon na dungeon overwinnen. Het is best een aardige onbekende toevoeging. Cijfer: 6

Pac-Man, wie kent hem niet. Dit is natuurlijk een echte klassieker en iedereen zal begrijpen waarom NAMCO hun eigen icoon heeft toegevoegd aan de collectie. Het blijft best een leuk spel, maar er zijn later veel betere varianten uitgebracht, zoals Pac-Man Championship Edition, dat hier ook te vinden is. Cijfer: 7

Dig-Dug is ook al zo’n echte klassieker. Persoonlijk vind ik dat het nog steeds een erg leuker uitdaging is om de tunnels slim te graven en de tegenstanders een voor een te pakken te krijgen en ze op een gruwelijke manier op te blazen (letterlijk). Cijfer: 8

The Tower of Druaga is een nogal stroef en lompe dungeon crawler, gekruist met een maze game. De besturing is niet fijn en het is bijna niet te doen om tegenstanders in een keer te raken met het zwaard. Het wordt daardoor vooral een uitdaging om zoveel mogelijk tegenstanders te ontwijken, de sleutel te vinden en dan naar de volgende verdieping te gaan. Het wordt op den duur zeer uitdagend. Cijfer: 5

Sky Kid is een leuke horizontale cute ‘em up. Je vliegt in die spel van rechts naar links (mindfuck?) en moet op behendige wijze tegenstanders uitschakelen en ontwijken. Dat laatste is leuk, omdat je een soort loopings kunt maken om achter je tegenstanders te komen. Ook leuk is dat je onderweg een bom moet vinden en deze recht op het doelwit moet zien los te laten. Daarna land je weer op het vliegveld en kun je het volgende doelwit uit gaan schakelen. Cijfer: 7

Dragon Spirit: The New Legend is een gave shoot ‘em up met een draak als speelbaar personage. Je kunt zoals gebruikelijk je vuurkracht opwaarderen, maar in dit geval doe je dat door extra koppen aan te laten groeien! Dit is een tof spel, maar op de Turbografx is een veel betere versie te vinden dan deze voorheen exclusief in Japan verschenen Famicom-versie. Cijfer: 8

Splatterhouse: Wanpaku Graffiti. Weer zo’n typisch Japans spel. Misschien ken je de Splatterhouse-reeks wel. Hack ’n slash games met een horrorsetting. Deze spin-off is komisch bedoeld met schattige personages, maar is daardoor zijn toffe horror grotendeels kwijt en is alsnog niet echt grappig. Het spel speelt niet slecht en is wat meer fair dan het origineel. Cijfer: 6

Pac-Man Championship Edition is geen oude game, maar een overzetting van een vrij recent spel naar een Famicom-stijl. Pac-Man is zoveel sneller en leuker dan voorheen. Alles gaat turbo en je moet constant blijven nadenken, want het doolhof past zich tijdens het spelen aan. Je hebt een beperkte tijd om een zo hoog mogelijke score te halen, zonder te vaak dood te gaan. Cijfer: 9

NAMCO MUSEUM ARCHIVES Volume 2

· Battle City

· Pac-Land

· Dig Dug II

· Super Xevious

· Galaga

· Rolling Thunder

· Mappy-Land

· Legacy of the Wizard

· Dragon Buster II

· Mendel Palace

· Gaplus

Battle City is een redelijk tankspel waarin je een basis moet beschermen en andere tanks moet uitschakelen in een doolhofje. De uitdaging is vrij groot en er is een leuke tweespelermodus beschikbaar. Ik werd er niet wild van. Cijfer: 6

Pac-Land is een bijzonder platformspel met Pacman in de hoofdrol. De besturing is even wennen, omdat je met de B naar rechts rent, en met X naar links rent en met naar boven springt. De muziek is erg catchy, maar de levels zijn wat simpel opgezet. Deze versie is helaas een zwakke overzetting van het origineel. Je kunt Pac-Land op andere systemen (zoals de Turbografx) beter spelen. Cijfer: 5

Dig Dug II heeft het graven maar achterwege gelaten, want tja, what’s in a name. Je loopt nu op kleine eilandjes en moet de tegenstanders op een grasveld opblazen. De leuke twist is dat je een drilboor hebt, waarmee je stukken van de eilanden af kunt drillen en de tegenstanders in de afgrond kunt storten. Verrassend verslavend! Cijfer: 8

Super Xevious. Wat hier zo super aan is weet ik niet. Het spel is wat mooier dan de minder super Xevious op de andere collectie, maar de gameplay is er op achteruit gegaan. Je vliegt nu lange tijd rondjes over hetzelfde level. Cijfer: 4

Galaga is de opvolger van Galaxian en is een soort hybride tussen de single screen shooters van weleer en een shmup. Het spel blijft erg leuk om te spelen en de twist dat tegenstanders jouw schip kunnen afpakken, waarna je ze zelf kunt terugveroveren voor dubbele vuurkracht is top. Cijfer: 8

Rolling Thunder is een actie-platformer, een beetje in de stijl van Shinobi. De moeilijkheidsgraad is erg hoog, maar als je de terugspoelfunctie wil gebruiken, dan is de uitdaging natuurlijk meer dan behapbaar. Een leuke game waarin je voorzichtig door moet lopen en moet weten wanneer je moet bukken of springen. Cijfer: 8

Mappy-Land is een duidelijk leuker vervolg op Mappy uit de eerste collectie. Dit keer heb je grotere levels, die meer doen denken aan een regulier platformspel met elk een eigen thema. Ik snap niet waarom dit spel destijds alleen in Japan is uitgekomen. Cijfer: 8

Legacy of the Wizard is een heel vroege actie-RPG van de bekende ontwikkelaar Falcom (bekend van Ys). Het idee is leuk en de opzet is behoorlijk ambitieus. Je kunt zelf allerlei personages kiezen en van alles kopen. Toch vond ik het spel niet geheel geslaagd vanwege de nogal onoverzichtelijke en slecht ontworpen levels. Een originele keuze en leuk voor fans van de ontwikkelaar, maar ik pas. Cijfer: 5

Dragon Buster II is behoorlijk anders dan zijn prequel op de andere verzameling. Dit keer zie je de actie van bovenaf en zijn er iets meer RPG-elementen toegevoegd. Het is leuk om de dungeons te verkennen en de tegenstanders met je boog uit te schakelen. Na verloop van tijd wordt het echter wel wat eentonig. Cijfer: 7

Mendel Palace is een vreemd behendigheidsspel. Je loopt op een ondergrond die uit vierkante tegels bestaat. Je kunt de tegels omkeren om zo tegenstanders weg te duwen. Het doel is om ze allemaal van het bord af te krijgen. Erg simpel en weinig boeiend. Cijfer: 4

Gaplus is misschien geen mooie naam, maar het is wel een leuk spel! Dit is ook een moderne game in een retro jasje, net als Pac-Man Championship Edition. In dit geval is dit spel een variant op Galaga. Dit keer is de snelheid nog wat hoger en zijn er nieuwe twists toegevoegd. Zo kun je nu zelf tegenstanders opzuigen, in plaats van dat ze jou te pakken nemen. Cijfer: 8

Lekker kijken in het museum?

Als ik aan een museum denk, dan denk ik aan prachtig tentoongestelde objecten met achtergrondinformatie erbij. Ideaal dus voor een collectie van oude spellen. Leuke interviews, artwork, flyers, informatie over de release… Stop maar met dromen, want niets van dit alles is aan deze spellen toegevoegd. Dit zijn de spellen zoals ze vroeger al waren, zonder enige extra’s.

Gelukkig zijn de spellen door B.B. Games en M2 goed geëmuleerd en komen ze audiovisueel dicht bij de originelen. Ook kun je terugspoelen als het mis gaat naar door de computer gedefinieerde punten en kun je natuurlijk opslaan op elk gewenst moment. Er zijn weer de bekende, matige scanlines en smoothing-filters beschikbaar en je kunt enkele lelijke achtergrondjes kiezen. Vreemd wel is dat de keuzes voor weergave niet zo lekker gekozen zijn. Je hebt natuurlijk het oorspronkelijke beeldformaat, de super lelijke uitgerekte beeldvullende optie, de optie met vierkante pixels (alles is te smal, maar het beeld is heel rustig) en het ingezoomde beeldformaat. Deze laatste optie is standaard gekozen en zou ik prefereren, ware het niet dat er dan over de hoek van je beeld een stuk van de UI blijft staan. Je ziet dus in een flinke hoek van je beeld constant hoe je terug moet spoelen en naar het menu moet. Bizar.

Een andere gemiste kans zijn de Achievements. Deze behandel ik lang niet in elke recensie, maar bij dit soort retro games, die voor een groot deel om scores draaien, kunnen ze een erg leuke extra uitdaging vormen. Je speelt dan niet langer voor alleen een hogere score, maar je kunt worden aangezet om speciale doelen te bereiken voor de Achievements. Helaas zijn ze in deze collectie buitengewoon ongeïnspireerd. Bereik level 6 in dit spel, bereik level 16 in een ander spel, speel alle spellen een keer en ga zo maar door. Er is slechts een dozijn Achievements per Volume. Leuk voor mensen die met lange halen snel thuis willen zijn, maar niet leuk voor mensen die graag iets extra’s bij hun spellen willen hebben.

Als een museum zijn deze verzamelingen waardeloos. Je krijgt slechts tien goed geëmuleerde Famicom/NES-spellen in elk pakket en krijgt bij elke collectie nog een moderne game in retro stijl. Dit maakt beide NAMCO MUSEUM ARCHIVES echter nog geen slechte releases. De keuze voor een combinatie van de bekende klassiekers van NAMCO in combinatie met minder bekende, soms voorheen alleen in Japan uitgebrachte games, is erg geslaagd. De kwaliteit van de spellen is hoog, waardoor de prijs van twintig euro voor elf titels te rechtvaardigen is.