Een van de meest populaire delen van Need for Speed is nu opnieuw uitgebracht voor je Xbox One!

• Een van de betere NFS-games
  • Veel hogere resolutie
  • Goede besturing
  • Matige remaster
  • Gedateerd

Need for Speed: Hot Pursuit kwam in 2010 uit en was de eerste game uit de bekende franchise dat door Criterion Games ontwikkeld was. Veel mensen vinden dit een geweldige ontwikkelaar, maar om eerlijk te zijn vind ik het typisch een weinig consistente ontwikkelaar. Soms toppers, soms erg teleurstellende games. Toen ik begon aan de remaster van Hot Pursuit keek ik meteen naar mijn kast, want daar stond nog altijd het recensie-exemplaar van het origineel. Ik ben dus al een hele tijd actief als reviewer op Xboxworld. Toentertijd vond ik het een uitstekend spel, maar is dat het tien jaar later nog steeds? Ik vond het goed besturen, grafisch prachtig en spectaculair. Ik vond het vooral jammer dat je geen in-car view had en niet zelf kon schakelen.

Een goede remaster?

In deze tijd van uitgebreide backwards compatibility kun je jezelf afvragen hoe nodig dit soort remasters zijn. Het gaat namelijk zeker niet om een remake, maar om een wat opgepoetste versie. Om te vergelijken heb ik de Xbox 360 ook opgestart. Je hoeft geen analist te zijn om te zien dat de resolutie op de Xbox One X veel hoger is en er betere anti-aliasing gebruikt wordt dan op de Xbox 360. Verder valt op dat er een vrij lelijk bloom effect is toegevoegd en dat er meer stukjes van auto’s afvliegen bij crashes. De uitgever geeft aan dat er ook schaduwen en reflecties zijn verbeterd en dat er meer objecten naast het parkoers te zien zijn, mede doordat je nu verder vooruit kunt kijken.

Op zich zijn al deze aanpassingen prima. Er is momenteel nog wel een probleem met sterk haperend geluid, maar de uitgever belooft dat die bug bij de release van het spel opgelost is. Toch blijf ik met een wat onvoldaan gevoel zitten. Een ietwat mooier gemaakt spel dat vooral vanwege zijn hogere resolutie opvalt is niet genoeg om daar nu weer veertig euro voor te vragen. Voor iets van een tientje kun je het origineel kopen en Microsoft voegt bij veel backwards compatible titels al automatisch een hogere resolutie toe. Waarom heeft men niet gewacht met het spel en het klaar gemaakt voor de Xbox Series-consoles? Nu is deze remaster eigenlijk meteen alweer gedateerd.

Een van de zaken die het spel bijzonder maakten, was het Autolog-systeem. Je zag dan de tijden van al je vrienden en kon elkaar direct uitdagen. Dat kan nu nog steeds en zelfs beter dan voorheen. Nu is het namelijk mogelijk om het spel cross-platform te spelen. Wil je het wel op nemen tegen mensen op de PS4, Switch of PC? Dat maakt de kans in elk geval groter dat er genoeg tegenspelers te vinden zullen zijn.

Nog steeds uitstekend?

Is een goede game voor altijd een goede game, of kunnen spellen ook gedateerd zijn? Retro games zijn populairder dan ooit, dus je zou misschien zeggen dat het eerste vooral waar is. Toch zijn er heel wat games die niet echt meer overeind blijven. Dus nu is de hamvraag, is Need for Speed: Hot Pursuit een evergreen of oude meuk?

De waarheid ligt mijns inziens in het midden. Grafisch kan het spel nu in elk geval geen indruk meer maken. De besturing, met zijn heftige drifts is nog altijd leuk en hectisch. Ik ergerde me nu echter wel meer aan de sterke rubber banding, die ik in mijn oude review ook al beschreef. Kunstmatig spannend maken noem ik dat. Eigenlijk een zwakte in het spelontwerp, want het zou ook zonder kunstmatige ingrepen spannend moeten zijn.

De structuur van het spel is misschien ook wat te recht-toe-recht-aan voor de huidige markt. Je kiest gewoon steeds weer een evenement als politie of als racer en gaat los. De parkoersen bestaan uit uitgestippelde routes in een redelijk groot landschap. Voordat je alle races, inclusief die van de bijgevoegde uitbreidingen hebt gedaan, ben je wel even zoet. Er is genoeg te doen en er zijn meer dan genoeg verschillende gelicenseerde auto’s beschikbaar. Ik kon er alleen niet opnieuw echt enthousiast van worden. Ook al was het tien jaar geleden, het voelde toch een beetje als oude koek.

Need for Speed Hot Pursuit vind ik een onnodige remaster. Te duur voor een dergelijke bescheiden update en vreemd getimed zo net voor de nieuwe generatie consoles. Het is niet dat het nu opeens een slecht spel geworden is. Het racen voelt nog steeds goed, maar de structuur van het spel is wat eentonig en de kunstmatig spannende races zijn wat te doorzichtig. Als je de oude versie nog hebt, dan kun je die gewoon blijven spelen. Je mist in feite vooral een hogere resolutie en de mogelijkheid om tegen mensen op moderne systemen te spelen. Voor een echte fan van de game is dat misschien genoeg, maar voor alle andere mensen blijft veertig euro echt te veel geld.