• Overcooked is geweldig
  • Alles van Overcooked in een pakket...
  • ... met een make-over
  • Weinig nieuws
  • Nog steeds niet leuk in je eentje

Gespeeld op Xbox Series X. Alleen speelbaar op Xbox Series.

Ik speel al jaren met veel plezier Overcooked! Het eerste deel oogde nog wat simpel, maar de coöperatieve gameplay was fantastisch. Ook niet-gamers, zoals mijn vriendin, waren er meteen verslingerd aan. Ik heb er zelfs mooie herinneren aan, dat we samen op een bed in een hotelkamer in Cambodja Overcooked zaten te spelen, nadat ik eerder die week naar haar toe was gereisd. Ze was toen al bijna een half jaar door Azië aan het reizen. Genoeg over mij, meer over Overcooked! All You Can Eat.

Volledig buffet

All You Can Eat is een van de weinige games die niet op de Xbox One, en alleen op de Xbox Series gespeeld kan worden. Je zou dus kunnen denken dat het helemaal gemaakt is voor de nieuwe consoles en daarom echt van het scherm spat. Dat is helaas niet zo, maar daar is Overcooked ook niet de serie voor. Alles is wel degelijk iets mooier dan voorheen, compleet met foutloze 60 fps en 4K graphics. Het leuke is vooral dat dit spel Overcooked 1 en 2 bevat met alle verschenen uitbreidingen en spelfiguren. Ik kan je vertellen, dat zijn er enorm veel! Je kunt hier heel lang zoet mee zijn. Ook leuk is dat het eerste deel nu helemaal in de stijl van Overcooked 2 is uitgevoerd en net zo mooi oogt.

Veel echt nieuws is er niet. Er is een mini uitbreiding: The Peckish Rises. Deze uitbreiding heeft een piratenthema en brengt gameplayelementen uit andere uitbreidingen terug. Ook heb je enkele kleine nieuwe recepten. Het stelt helaas niet zo veel voor. Er zijn dit keer zelfs geen geheime Kevin-levels te vinden. Naast de zeven levels heb je nog een paar nieuwe spelfiguren, maar eerlijk gezegd maakt dat weinig verschil meer als je er al zo’n vijftig tot je beschikking hebt.

Een goede aankoop?

Het is moeilijk om een spel als dit te recenseren, omdat het voor het grootste deel hetzelfde is als voorheen. Voor veertig euro heb je een heleboel Overcooked voor je geld. Natuurlijk zijn er nieuwe Achievements, al vind ik deze lijst wat minder leuk dan de oorspronkelijke lijsten van alle delen en uitbreidingen. Het spel draait prima en de lange laadtijden zijn nu in elk geval iets korter dan voorheen (maar nog steeds vreemd lang). Je kunt weer on- en offline met anderen spelen; bij Overcooked is dat eigenlijk ook wel een must. Als je van plan bent om alleen te spelen, dan moet je nog altijd omgaan met het constant wisselen tussen twee poppetjes. Leuk is anders.

Ben je echter samen met een tot drie goede vrienden of vriendinnen, dan blijft dit zo’n leuke serie. Je rent als een gek door de vreemde, extreme fantasiekeukens en probeert met perfecte samenwerkingen alles te hakken en te bakken en snel te serveren. De spanningen kunnen hoog oplopen en bij menigeen zal er wel eens een controller door de kamer gegooid zijn. Geef me nou die komkommer! Pas op, die rijst kookt over! Wie doet de afwas!?

Dit is geen verrassende release. Het is gewoon alles van Overcooked op een opgepoetst bordje. Zeer aan te raden als je de serie nog niet geprobeerd hebt of alleen de eerste Overcooked ooit gedaan hebt. Denk er wel aan dat je iemand nodig hebt om mee samen te spelen. Ik zou persoonlijk niet alles nog eens gaan doorspelen, nadat ik het al tientallen uren gespeeld had. Daar is niet genoeg nieuws voor aanwezig. Bovendien is het nu dus niet mogelijk om met mensen te spelen die geen Xbox Series console in het bezig hebben. Wie weet komen er in de toekomst nog wel meer uitbreidingen aan.