• Bijzonder sfeervol
  • Grafisch uitmuntend
  • Band tussen de hoofdpersonages
  • Ratten zorgen voor spannende momenten
  • Misschien wat te makkelijk

Gespeeld op Xbox One en Xbox One X

Een tijdje geleden liet ik op de redactie nog eens vallen dat ik zin had in een echt goede single-player game, wat helaas soms een beetje aanvoelt als een uitstervend ras. Met A Plague Tale: Innocence heb ik alvast een titel mogen spelen die aan mijn eis voldeed, maar is het ook een topper?

A Plague Tale: Innocence werd ontwikkeld door de relatief onbekende ontwikkelaar Asobo Studio. Deze Franse ontwikkelaar is vooral bekend van de Xbox 360 titel Fuel, een open-wereldracer. Helaas werd deze niet zo goed onthaald. Deze generatie hebben ze meegewerkt aan ReCore, een titel van Mic die eigenlijk ook wat geflopt is. Gelukkig zijn we niet te streng en krijgt iedereen nieuwe kansen.

Op de vlucht voor de Inquisitie

A Plague Tale: Innocence neemt ons mee naar het Frankrijk van 1348, tijdens de beginperiode van de Honderdjarige Oorlog. We volgen het verhaal van Amicia en Hugo de Rune, een jong meisje met een nog jonger broertje dat op de vlucht moet gaan voor de Inquisitie, een katholieke groep die iedereen uitmoordt die zich niet aan hun regels houdt. Dat lot is ook hun ouders ondergaan.

Babysitten op je broertje

Ons hoofdpersonage is dus een jong meisje van 14 jaar dat geen ervaring heeft met overlevings- of gevechtsvaardigheden. De manier om te overleven is, zeker in het begin, om als stealth te werk te gaan. Dit voelt een beetje aan zoals je aan de slag gaat in Assassin's Creed. De vijanden hebben een rode sensor boven hun hoofd en van zodra ze je in het zicht hebben gaat deze stijgen. Je kan je verstoppen in hogere grasstukken bijvoorbeeld, maar evenzeer met wat gooien om de aandacht af te leiden. Wat wel anders is, is dat je in deze game rekening moet houden met Hugo, die bang is om alleen te zijn. Je sleept dus heel wat ballast met je mee. Al mag je dat natuurlijk niet zeggen over je kleine broertje. Daarenboven klopt dat ook niet helemaal, want soms kan je zijn hulp gebruiken; hij kruipt dan door smalle ruimtes waar jij normaliter niet kan komen. Daarnaast leer je ook andere vrienden kennen. Nicholas, Melie en Rodric duiken regelmatig op om je te helpen.

Hierdoor evolueert het game van een stealthgame naar een adventuregame met puzzelelementen. Af en toe ga je de specifieke eigenschappen van je vrienden nodig hebben om verder te geraken. Zo kan je aan Melie vragen om een slot voor je te openen. Daarnaast is er een skilltree tot je beschikking om het zwakke meisje enigszins te wapenen tegen de grote boze wereld. Daar kan je ondermeer je enige wapen, een katapult, wat verbeteren. In het verlengde daarvan heb je ook de mogelijkheid om wat te craften, bijvoorbeeld munitie. Dit voelt eigenlijk wel een beetje als een verplicht nummer aan. Het spel is namelijk nogal gul met attributen te verstoppen, zodat je zelden voor dilemma's staat over wat je precies kiest om te craften. Deze lijn wordt eigenlijk doorheen het hele spel doorgetrokken. A Plague Tale: Innocence valt qua moeilijkheidsgraad reuze mee. Het had eigenlijk best wat uitdagender mogen zijn; aangezien de Amicia echt wel in een moeilijke situatie zit, maar dit blijkt tijdens het spel lang niet altijd.

Fantastisch Frankrijk

A Plague Tale: Innocence is zonder twijfel één van de sterkste grafische prestaties van deze generatie. Dat is zeer opmerkelijk, want dit is eigenlijk de eerste grote titel van Asobo Studio. Natuurlijk zijn de late Middeleeuwen een prachtig gegeven om in een game te verwerken, en de Fransen zijn er toch erg goed in geslaagd hun land sfeervol weer te geven. Daarnaast zijn de emoties op de gezichten van de personages bijzonder realistisch. Ook de soundtrack, vol met klassieke muziek, werd perfect geïntegreerd. Voor het stemwerk heb je de kans om te kiezen tussen Frans of Engels. Hierbij kies je best voor het Frans, omdat het game zich natuurlijk in Frankrijk afspeelt. Daarnaast zit de ontwikkelaar zitten namelijk aan de bron en voelt dit het beste en natuurlijkste aan. In het Engels is dat minder, omdat het nogal Engels op zijn Frans is en dat valt wat uit de toon. Helaas spreken de Engelse soldaten bij de Franse taalkeuze ook Frans en dat is toch wel een gemiste kans om alles nog wat sfeervoller te maken.

Op grafisch vlak vond ik wellicht de verwerking van de ratten in het game het sterkste. Jullie zullen zich wellicht al heel de review afgevraagd hebben, waar nu eigenlijk de naam van het game vandaan komt. In de 14de eeuw was er namelijk ook het ontstaan van de pest. Dit wordt in het game geintegreerd door geregeld grote groepen ratten te laten passeren. Deze zien er ongelofelijk angstaanjagend uit, zeker wanneer je scherm wordt doordringt door hun zwart-rode kleur. Gelukkig hebben ze schrik van licht en kan je hier naar op zoek gaan als je achtervolgt wordt, denk aan bijvoorbeeld een vuurkorf die je kan omschieten of een toorts die je kan pakken.

Sterke prestatie op Xbox One én Xbox One X

Tot slot wou ik even aanhalen dat ik het game zowel op de Xbox One als op de Xbox One X gespeeld heb. Natuurlijk had ik het beste resultaat op de laatste console. Ik had hier totaal geen last van laadtijden. Wat wel opvalt is dat het game ook op de Xbox One erg sterk presteert. Ook op de Xbox One ziet alles er behoorlijk uit en loopt alles bijzonder vlot.

Eigenlijk valt er weinig slechts te zeggen over A Plague Tale: Innocence. Als ik dat probeer, dan val ik over de wat lage moeilijkheidsgraad, het craftingsysteem en het feit dat als de personages Engels praten, ze dat doen met een Frans accent. Volledig Franstalig (met ondertiteling uiteraard) werkt het spel een stuk beter. Dit zijn zeker details, want als ik deze game niet speelde als reviewer, had ik hier nooit over gevallen en gewoon een gigantisch sterke game gespeeld. Op grafisch vlak is er een bijzonder sfeervolle en sterke prestatie neergezet die zeker bij de toppers van deze generatie mag gerekend worden. Ben je op zoek naar een ouderwetse singleplayerervaring? Dan is deze game de beste keuze in zeer lange tijd!