Review: Project Spark

• Uitgebreide creatiemodus
  • DLC is gratis te ontgrendelen
  • Leuke user-made content
  • Creatiemodus is ingewikkeld
  • Campagne is bijzonder makkelijk

Leoni Santbergen | maandag 20 Okt 2014, 23:11

De eerste trailers op de E3 van 2013 zagen er veelbelovend uit: Project Spark moest dé game voor creatievelingen worden. Eén grote sandbox waarin je alles kunt maken dat in je op komt. Is Team Dakota deze belofte nagekomen? XBW neemt je mee in de buitengewone wereld van Project Spark.

Speler

Wanneer je het spel opstart wordt de vraag gesteld: ben je een speler of een maker? Dit zijn de twee werelden waarin dit spel is onderverdeeld, en het zijn werkelijk werelden van verschil. Om het spel te verkennen besloot ik te starten met spelen. Naast bergen content die door andere spelers is gemaakt, is er ook een kleine campagne die bij het starterspakket zit. Je hebt de keuze uit vier personages, de kampioenen, om het spel mee door te spelen, waarvan er één achter een paywall zit – maar daar kom ik later nog op terug.

Mijn keuze viel op de boogschutter, maar vijf minuten later kwam ik er al achter dat dit niet het ideale personage voor dit spel is. Gezien vanuit derde persoon met een camera die lekker eigenwijs is, is het niet altijd handig om afstandsaanvallen te doen met grote groepen vijanden. In de meeste gevallen kwam het er op neer dat ik steeds terug moest rennen om een goede afstand voor mijn aanvallen te krijgen, wat de gevechten erg lang lieten duren. Het spel balanceerde deze ongemakkelijke situatie wel weer heel aardig met automatisch richten: je mist je doelwit alleen als je met je rug naar hem toe staat.

De campagne is over het algemeen erg makkelijk: in het geval dat je daadwerkelijk dood gaat, kan je verder spelen met één van de andere kampioenen. Deze variëren allemaal enorm in niveau, waar de boogschutter nog wat steken liet vallen, was de ridder bijvoorbeeld veel te krachtig. De personages kunnen XP verdienen en beter worden en nieuwe krachten ontgrendelen, maar dit maakte het spel niet moeilijker of makkelijker. In mijn ogen is dit gedeelte van Project Spark, de campagne van het spel zelf, dan ook meer bedoeld voor kinderen of mensen die inspiratie voor hun eigen creaties willen opdoen.

Maker

Wanneer je klaar bent met spelen en overloopt van creativiteit, is het tijd om de creatiemodus van het spel op te starten. Dit is de feature waar het spel om draait en waar het al die tijd mee te koop heeft gelopen. Je start met een leeg, plat en kleurloos eiland, waar je helemaal los op kunt gaan. Grond verslepen, weghalen, rivieren aanleggen, allerlei soorten decor neerkwakken en alles inkleuren totdat je er bij neervalt. Er zijn inderdaad heel veel dingen mogelijk, maar ik merkte al direct dat het niet voor iedereen is weggelegd.

Het is namelijk niet alleen mogelijk om een wereld te maken, maar ook om personages en hele games te maken binnen het spel. Wanneer je je hier aan gaat wagen worden de dingen wat ingewikkelder. Ik ben totaal niet bekend met programmeren, maar ik merkte bij het maken van een poppetje direct dat de programmeertaal de basis is van dit spel. Je kunt een poppetje uitrusten met een ‘brein’, wat de AI van het personage is. Iedere vorm van beweging of reactie van het personage moet als een regel worden vastgesteld: als X gebeurt, doet het poppetje Y. Iedere X of Y wordt ingevuld met tegels die het spel heeft vastgesteld, maar waar er immens veel van zijn. Ik kan me voorstellen dat je je helemaal kunt verliezen in het perfectioneren van een personage – aangezien je zelfs je eigen motion capture met Kinect kunt opnemen – maar mij begon het al snel te duizelen.

Gemaakt

De content die spelers zelf gemaakt hebben, liet mij pas écht zien wat er met het spel mogelijk is. Ik heb door Skyrim gewandeld, op een flipperkast gespeeld à la Pinball FX, Geometry Wars gespeeld en een heel verhaal in de stijl van Final Fantasy doorlopen. Het is dus inderdaad mogelijk alles te maken dat in je op komt, maar de vraag is wel of je het echt kunt. En als je het kunt, raad ik je aan om het op de PC met muis en toetsenbord te spelen. Een controller is – zelfs in combinatie met Smartglass – niet precies genoeg om alles mooi te laten aansluiten.

"Het is dus inderdaad mogelijk alles te maken dat in je op komt, maar de vraag is wel of je het echt kunt."

Naast het starterspakker dat je nodig hebt om de meeste features te kunnen benaderen, is er nog een hele zooi DLC voor het spel met meer decoratie, personages en bouwgereedschap. Die paywall waar ik het eerder over had, die is er eigenlijk maar voor de helft. Alle extra inhoud is vrij te spelen met zilveren muntjes die je verdient door spelen en maken. Maar als je daar geen geduld voor hebt, is het ook mogelijk om het direct te kopen. Die laatste optie begrijp ik, aangezien sommige pakketten bizar veel muntjes kosten. Maar als je wilt, kan je alles gratis vrijspelen.

Project Spark is met recht een creatief spel voor creatieve mensen die bereid zijn er tijd en moeite in te steken. Het spel draait in het geheel om de bouwmodus en de dingen die mensen daarmee maken. Mocht je Minecraft te simpel of lelijk vinden, dan denk ik dat dit spel meer jouw ding is. Maar het is zeker niet voor iedereen weggelegd, aangezien er veel meer detail bij komt kijken als op het eerste oog nodig lijkt te zijn.