• Goede besturing
  • Glitches
  • Vreselijk verhaal
  • Traag
  • Weinig diepgang

Gespeeld op Xbox Series X. Niet geoptimaliseerd voor Xbox Series.

Ik heb hele leuke herinneringen aan The Settlers 2 uit 1996. Het was een bijzonder strategiespel, waarbij je het volk en je soldaten niet (volledig) zelf bestuurde, maar alleen de gebouwen en grondstoffen in jouw Romeinse samenleving moest managen. We hadden een extra muispoort (USB bestond nog niet) in de PC laten maken, zodat we split-screen co-op konden spelen! De franchise, door Duitse ontwikkelaar Blue Byte, bleef lange tijd populair, maar na het zevende deel in 2010 bleef het stil. Nu is er dan de langverwachte reboot, The Settlers: New Allies, dat eerder dit jaar al verscheen op de PC. Het spel had al eerder uit moeten komen, maar is uitgesteld na negatieve reacties van fans op een open bèta. Leuk is dat The Settlers dit keer ook beschikbaar is voor de Xbox One, al is het wat jammer dat er geen optimalisatie is voor de Xbox Series, noch is er een fysieke versie beschikbaar. Voor een spel dat voor zestig euro verkocht wordt is dat toch teleurstellend.

Mijn eerste strategiespel?

Voor real time strategy games ligt het altijd op de loer dat je het spel als ontwikkelaar te complex maakt. Je ziet dan door de bomen het bos niet meer en zal beginners gemakkelijk kunnen afschrikken. Ik kan mij best voorstellen dat dit voor spellen in de Total War franchise bijvoorbeeld geldt. Voor The Settlers: New Allies is men echter voor het andere uiterste gegaan; men heeft het zo versimpeld, dat de diepgang wegvalt. Dit geldt zowel voor de economie van het dorpje dat je steeds bouwt als de gevechten. Zo raken de meeste grondstoffen nooit op en heb je maar weinig verschillende dorpelingen. Er zijn ingenieurs die de gebouwen bouwen en nieuwe gebieden bij jouw territorium voegen, soldaten (een stuk of tien types) en gewone dorpelingen die de beroepen uitoefenen en spullen sjouwen.

Het jammere is dat elke missie hierdoor wat in herhaling valt. Het ontwikkelen van het dorp volgt namelijk steeds dezelfde stappen. Denk aan een houthakker, een houtzagerij, een steenhouwer en een mijnbouwproductieketen. Na een paar missies heb je alle opties al gezien en al snel ook alle soorten troepen. Je verdrinkt dus zeker niet in de mogelijkheden, maar dat betekent niet dat de missies niet uitdagend zijn. Het spel wordt namelijk langzaam steeds pittiger en het zal je dan ook vast niet lukken om alles in een keer te halen.

De uitdaging is wat het spel leuk maakt, maar het herspelen van missies kan ook vervelend zijn vanwege het lage speltempo. Het duurt echt lang voordat je genoeg grondstoffen hebt en een groot genoeg leger hebt opgebouwd. Doorspoelen, zoals bij sommige strategiespellen mogelijk is, kan in Settlers niet. Ga dus zorgvuldig om met je troepen en maak een gebalanceerde groep. Het vechten zelf is niet erg strategisch, dus het gaat er vooral om welke troepen je inzet en waar je ze laat aanvallen. Vooral wachttorens vormen een groot gevaar. Prettig is trouwens wel dat als je het laatste pakhuis van een tegenstander sloopt, dat dan gelijk het hele dorp platligt. Je hoeft dus niet ellenlang alles stuk te slaan, terwijl je in feite toch wel gewonnen hebt.

Wat maakt het leuk?

Zoals we vastgesteld hebben heeft Settlers 8 een simpele, maar effectieve opzet. Het heeft wat opsmuk nodig om het echt onderscheidend te maken. Het verhaal tijdens de campagne is dat in elk geval niet, want het verhaal is pijnlijk slecht en vreselijk amateuristisch gepresenteerd. Je krijgt steeds heel houterige scenes te zien in een afgesloten kamp met slechts enkele zeer lelijke en slecht geacteerde personages. De figuren hebben vreemde holle ogen en kramen de grootste onzin uit. Je speelt een volk dat aan het begin moet vluchten uit hun thuisland, omdat ze een oorlog aan het verliezen zijn. Ze komen daarna in allerlei andere gebieden terecht, waar ze vriendelijk ontvangen worden door het, naar eigen zeggen, vredige volk dat daar leeft. Ze eisen echter wel dat jij ze te hulp komt schieten en de, volgens hen, kwaadaardige bandieten verslaat. Jouw personages benadrukken steeds dat ze vrede willen en echt, echt niet van oorlog houden. Maar tijdens de missie hak je alle mensen neer en brand je hun dorpen plat, terwijl jij je hebt gevestigd op hun land. Tja.

Gelukkig zijn de omgevingen en gebouwen in The Settlers: New Allies wel erg aantrekkelijk. Ook al is het spel niet geoptimaliseerd voor de Xbox Series, oogt het toch aantrekkelijk. Ik ben niet helemaal overtuigd door de vormgeving van de poppetjes, maar zeker wel van de natuur en bouwstijlen. Erg leuk is het dat je tijdens de campagne drie keer wisselt van ecosysteem, waarbij ook alle gebouwen meteen anders ogen. De rustige muziek past er ook elke keer weer goed bij.

Ook leuk is dat je naast de campagne een skirmish modus hebt. Je kunt dan cross platform spelen met (tegen AI) of tegen andere mensen. Je kunt gaan voor 1 tegen 1, 2 tegen 2 of 4 tegen 4 en je hebt zelfs een bijzonder uitdagende hardcore modus. In deze laatstgenoemde optie krijg je elke week nieuwe uitdagingen voor je kiezen die je in je uppie, of met anderen samen kunt proberen te tackelen.

Ideaal voor consoles?

De besturing is opvallend goed voor een RTS op een console. Je kunt eenvoudig groepen selecteren door de A-knop kort of langer ingedrukt te houden en je hebt heel overzichtelijke en handige menu’s. Ik miste mijn muis geen moment. Dat is echt wel een bijzondere verdienste van de Duitse ontwikkelaar. Helaas wordt het spel daarbij wel geplaagd door rare glitches. De cursor die ineens verdwijnt, rare lichtflitsen in het scherm, menu’s die blijven plakken en krachten die ineens niet gebruikt kunnen worden. Een stevige patch is geen overbodige luxe.

Natuurlijk moest Ubisoft ook weer zo flauw zijn om een totaal onnodige shop toe te voegen, waar je geld kunt uitgeven voor cosmetische veranderingen. Je kunt deze ook verdienen met de hardcore uitdagingen, maar dan moet je flink geduld hebben. Het spel wil ook altijd online zijn. Als je dan tijdens de single player campagne een melding krijgt dat het serveronderhoud over een halfuur begint, weet je dat het niet helemaal klopt.

Ik twijfelde heel erg tussen het cijfer 6 en 7, omdat het echt wel leuk is om te spelen en voor een console RTS niet al te veel concurrentie heeft, maar anderzijds denk ik dat het spel niet lang genoeg leuk blijft door zijn simpele opzet. Ubisoft bracht onlangs zelf nog Anno 1800 uit en dat spel is gewoon een heel stuk beter. Als je dus op zoek bent naar een nieuw strategiespel voor je Xbox, dan zou ik daar eerst voor gaan en Settlers pas kopen als de prijs wat is gezakt.