Tim Colman | maandag 5 Jun 2023, 21:09

Slaat deze game een homerun of is het roemloos aftaaien? Lees de recensie!

• Prachtige graphics, muziek en sound design
  • Veel verschillende modi
  • Leef je uit in de customization editor
  • Hulpeloos toekijken hoe spelers ontevreden worden

Metalhead Software keert na drie jaar terug naar de lollige Super Mega Baseball-reeks. Ondertussen werkt Metalhead onder de EA Sports vlag. Super Mega Baseball 4 volgt dezelfde larger-than-life gameplaystijl en presentatie als zijn voorgangers. Speelde je eerder al eens een honkbalspel, zul je merken dat starten met SMB4 kinderspel is. Slaan, werpen, honklopen en fielden zijn eenvoudig, maar toch heeft de game wat niveaus aan complexiteit om het allemaal een beetje uitdagend te houden. Het duurt niet lang voordat je aan de besturing gewend bent en als je eenmaal gewend bent, voelt het als een tweede natuur.

Alle honken staan vol!

SMB4 biedt een enorme waaier aan verschillende speltypen. Er is exhibition, season, franchise, elimination en de grootste vernieuwing: shuffle draft.. Soms wil je met een bepaald team spelen, maar spelers uit alle verschillende competities gebruiken. Je kunt dit doen door 22 spelers in je team op te nemen en je team zo aan te passen dat je alleen de beste spelers krijgt of een meer gebalanceerde set. Shuffle draft is leuk omdat het voelt als een minigame op zich waarin je telkens op zoek gaat naar de beste mogelijkheden in je opstelling. De team editor en het pakket om outfit mee te maken zijn wel héél uitgebreid. Je kunt de shirtjes, logo's en namen van elk team in het spel aanpassen. Dit is vooral leuk voor competities met vrienden, omdat je tijdens het seizoen elkaars ontwerpen kunt bekijken. Elke keer dat je een competitie aanmaakt, krijg je ook veel kant en klare ontwerpen te zien die de ontwikkelaars hebben gemaakt.

Het spel is makkelijk om in te komen omdat het een volledig aanpasbare moeilijkheidsinstelling heeft. De moeilijkheidsgraad, of Ego, zoals het wordt genoemd, is een schuifregelaar van 0-99 die bepaalt hoe goed de AI speelt. Als dat te simpel lijkt, kun je de Ego-modus inschakelen, waarbij je de moeilijkheidsgraad van de AI op verschillende aspecten kunt aanpassen. Je kunt ze op 99 slag zetten maar op 0 pitching als je dat wilt. Honklopen en vangen zijn ook aanpasbaar in deze instelling.

Geen juice meer

Super Mega Baseball 4 heeft twee verschillende storymodes. Geen écht verhaal zoals Braking Point bij F1 of Rise to Fame bij Madden, maar het spelen van een volledig seizoen met één team. In de gewone "Season Mode" leid je je team door de verschillende wedstrijden, maar de focus ligt op wedstrijden spelen en niet op het teammanagement. Franchise mode biedt dan weer alles wat de Season mode biedt, maar hierin kan je spelers ontwikkelen, werken op spelersloyaliteit en het clubbudget beheren.

Bij spelers ontwikkelen denk jij natuurlijk onmiddellijk aan training geven, maar Super Mega Baseball 4 zou zichzelf niet zijn als hier geen eigenwijs twist op kwam. Je stuurt spelers niet op trainingskamp, maar wel naar een metalconcert of een comedy show. Ze krijgen een bezoekje aan de zonnebank cadeau of moet een sapprogramma volgen als detox. Elk van die activiteiten heeft zo z’n eigen voordeel: snelheid, armsterkte of veldspel. Je moet er wel je hoofd bijhouden, een deel van de activiteiten heeft ook een negatief effect. Zo verloor één van m’n topspelers z’n pitchkracht na een leuk uitje. Je budget op punt houden vraagt niet te veel denkwerk en dankzij meerjarige contracten blijft het allemaal leuk en licht. Als manager heb je elk jaar een budget ter beschikking en wat je niet uitgeeft mag je in de ontwikkeling van je spelers steken.

Naast ontwikkeling en budget was er ook nog de loyaliteit van je spelers. Die gaf me af en toe wel wat hoofdpijn. De game stelt je voor wat harde keuzes na een wedstrijdje of twee. Zo zit je plots met twee spelers die het wat moeilijk hebben en kan je maar met één van hen een peptalk houden. Een speler kan er weer tegen voor de volgende wedstrijd bij de andere verlies je kostbare loyaliteitspunten. Die punten hebben dan weer effect op of spelers bij het team willen blijven en voor hoeveel geld. Ik moest vaak hulpeloos toekijken hoe spelers kwaad op me werden zonder dat ik echt actie kon nemen.

Mooiboys vs Dadbods

Geen enkel andere baseballgame heeft zo’n unieke identiteit. Super Mega Baseball 4 ziet er écht heel goed uit van de stadions, de verlichting, de spelers tot de spelers en hun outfits. Alles blinkt en de stijl past prima bij de arcade stijl van het spel. Met de spelersmodellen kan je alle kanten uit van gespierde mooiboys tot stevigs dadbods of alles door elkaar. De stadions hebben allemaal een prachtig ontwerp met verschillende soorten architectuur. Van de landerijen op Golden Field tot de drukke industriële stad buiten Motor Yard, er is een stadion voor bijna elke omgeving.

Muziek en sounddesign kregen ook de nodige aandacht. De soundtrack is een bonte mix aan stijlen en past goed bij de honkbalcultuur. De songs worden afgewisseld met reclames die best goed gemaakt en grappig zijn. Eens op het veld hoor je het publiek juichen of klagen als hun favoriete team niet aan de winnende hand is. De ‘crack’ van de bat klinkt scherp en maakt elke slag een plezier en natuurlijk, geen baseball zonder de legendarische orgelmuziek en ook slaat SMB4 de bal het veld uit.

Ik had een hele leuke tijd met Super Mega Baseball 4. Het is ver zoeken tegenwoordig voor sterke arcade sport spellen en SMB4 dekt die honk met glans. Leuke graphics, veel aanpassingsmogelijkheden samen met een brede keuze aan gamemodes maakt van Super Mega Baseball 4 een homerun. Als je van honkbal en arcade-achtige ervaringen houdt, dan is dit spel echt iets voor jou.