Baldur's Gate 3 was een enorm succes op PC, en is nu ook te krijgen op consoles!

• Een diep en meeslepend Dungeons & Dragons verhaal
  • Diepe en vrijwel oneindige mogelijkheden voor je personage
  • Een unieke uitgestrekte en interactieve wereld
  • Steile leercurve zowel qua gameplay als controls
  • Af en toe bugs die je letterlijk uit het spel halen

Baldur's Gate 3 verschijnt als een kolossaal en ambitieus vervolg in de legendarische RPG-serie. De game werd ontwikkeld door Larian Studios, de trots van België, bekend van Divinity: Original Sin II. In BG3 zoekt Larian de grenzen op van narratieve diepgang in gaming, spelersvrijheid en tactische gevechten. Het maakt gebruik van de Dungeons & Dragons 5th edition regels en creëert een minutieus gedetailleerde wereld die smeekt om in de diepte verkend te worden.

Terugkeer naar Sword Coast

Het spel neemt spelers mee op een epische reis door de Forgotten Realms, een belangrijk onderdeel van het Dungeons & Dragons-universum, vol rijke overleveringen, complexe personages en morele kwesties die de grenzen van iemands besluitvorming op de proef stellen. De kracht van het verhaal ligt in de meeslepende verhaallijn en de uitgestrekte wereld die dynamisch reageert op de keuzes van de speler, waardoor elke beslissing impactvol en moreel dubbelzinnig aanvoelt. Dit zorgt voor een zeer persoonlijke ervaring, waarbij het verhaal zich vormt rond de acties en beslissingen van de speler, waardoor elke speelbeurt een uniek avontuur biedt.

Nadat je je eigen personage hebt gemaakt uit een enorme verzameling klassen, soorten, eigenschappen en achtergronden, of nadat je ervoor hebt gekozen om het verhaal te beleven door de ogen van een van de vijf prachtig ingesproken en rijkelijk van achtergrond voorziene metgezellen-personages, word je wakker in een buis in een Nautiloid - een luchtschip met tentakels dat telekinetisch wordt bestuurd door tweevoetige, inktvisachtige griezels die bekend staan als Mind Flayers. Deze wezens, ook wel Illithids genoemd, planten zich voort door gemene kikkervisjes in de hersenen van hun gevangenen te laten groeien. Je raakt wel geïnfecteerd, maar de ziekte loopt anders dan bij de anderen: je had al sneller in een Mind Flayer moeten veranderen. Het verhaal begint met een zoektocht naar de reden waarom je niet geïnfecteerd bent geraakt en waarom deze Mind Flayers ineens zo agressief zijn.

De gameplay van Baldur's Gate 3 is een mix van diepgaande strategische gevechten en uitgebreide personage-aanpassingen, waardoor spelers hun personages en groep kunnen aanpassen aan hun speelstijl. Het spel biedt een overvloed aan vaardigheden, spreuken en tactieken, dankzij de naleving van de D&D 5e regelset. Vasthouden aan de tabletop mechanics brengt een authentieke D&D ervaring naar het digitale rijk, maar introduceert ook een stevige leercurve die absolute nieuwkomers in het genre weleens zou kunnen afschrikken.

Knoppenknoop

De overstap van PC naar Xbox Series X voor Baldur's Gate 3 brengt unieke uitdagingen met zich mee op het gebied van gameplay, voorraadbeheer en verkenning vanwege de verschillen in gebruikersinterface en besturing. De Xbox-versie vergt meer mentale en mechanische inspanning om hetzelfde niveau van plezier te bereiken, met zaken als UI-elementen die moeilijker te zien zijn en een minder intuïtief systeem voor interactie met de spelwereld, waardoor verkenning en ontdekking omslachtiger zijn. Daarnaast voelen gevechten op Xbox minder efficiënt aan door een minimalistische UI en een radiaal menusysteem, wat de toegang tot spreuken en vaardigheden bemoeilijkt. Games met veel menu’s en systemen maken sowieso al wat moeilijker de overstap naar consoles en dat is voor Baldur’s Gate 3 zeker niet anders. Dit maakt de leercurve extra steil als je naast je eerste stappen in D&D je jezelf ook nog eens gewoon moet maken aan alle knoppen en opties.

Er zijn spreuken in D&D waarmee je kan zweven en onzichtbaar kunt worden. Spreuken waarmee je gedachten kunt lezen, met dieren en doden kunt praten. Je kan het niet verzinnen of Larian heeft het mee in de game gepropt. Ben je als speler gek van experimenteren en alles op iedereen uit te proberen, dan ga je je enorm amuseren met BG3. Voor alle combinaties is dialoog geschreven en zo steekt de game sim-meesterwerken als Deus Ex en Dishonored vlotjes voorbij. Vertel Baldur's Gate 3 over de vreemde manier waarop je een probleem wilt oplossen en de kans is groot dat het antwoord klaarligt.

Forgotten Realms in al z'n glorie

Grafisch gezien is Baldur's Gate 3 een lust voor het oog op de Xbox Series X, met prachtige landschappen, gedetailleerde karaktermodellen en sfeervolle lichteffecten die de wereld tot leven brengen. De aandacht voor detail in de omgeving zorgt ervoor dat verkenning altijd de moeite waard is, vol verborgen schatten, geheime paden en ingewikkelde puzzels die het verstand en de vastberadenheid van de speler op de proef stellen. Het audio-ontwerp van de game verdient een speciale vermelding, met een orkestrale score die de epische en mystieke essentie van het avontuur perfect weergeeft. Het stemacteerwerk is uitstekend en geeft elk personage diepte en versterkt de emotionele impact van het verhaal. Die game award voor Best Performance is dubbel en dik verdiend.

Hoewel de Xbox Series X de meeslepende omgevingen en vloeiende gevechtsanimaties vrij goed de baas kan, had ik hier en daar wel last van wat langere laadtijden en af en toe bugs die me even uit de ervaring kunnen haalden. Al bij al blijven deze kleine technische zeldzaam en te vergeven in een spel van deze omvang.

Als het spel al een minpunt heeft, dan is het wel de overdaad aan mogelijkheden die het z’n spelers biedt. Je kan denkt even die grot te ontdekken en ziet pas tien uur later terug het daglicht. Deze dichtheid en kwaliteit van schrijven zou indrukwekkend zijn in een lineair avontuur; om dit te vinden in een spelwereld die zo prachtig is, met zoveel vertakkende dialoogbomen en alternatieve verhaalmomenten, is niets minder dan ontzagwekkend. Het meest indrukwekkend is echter dat Baldur's Gate 3 nooit de indruk wekt dat Larian een standaard wilde zetten; het voelt gewoon alsof ze elke speler zoveel mogelijk plezier wilden laten beleven, ongeacht hoe ze rollenspellen spelen.

Baldur's Gate 3 voor de Xbox Series X is een monumentale prestatie in het RPG-genre, met een meesterlijke mix van een meeslepend verhaal, diepe aanpassingsmogelijkheden en een enorme, reactieve wereld. Ondanks de kleine minpuntjes, zoals de steile leercurve en incidentele bugs, biedt het spel een ongeëvenaard avontuur dat zowel uitdagend als lonend is. Met een score van een flinke 9 kan ik Baldur's Gate 3 van harte aanbevelen aan die-hard fans van de serie, D&D liefhebbers en spelers die op zoek zijn naar een diepgaande, verhaalgedreven RPG-ervaring. Casual gamers die de complexiteit van het spel omarmen en bereid zijn de leercurve mee te nemen, zullen ook een rijk en bevredigend avontuur vinden dat de moeite waard is.

Noot: Deze recensie stond al even klaar bij ons, waar het plan was om deze te plaatsen zodra de fysieke versie van de game uit zou komen. Helaas laat deze nogal op zich wachten, en besloten we om het artikel nu maar alsnog te plaatsen.