Interesse in de wielersport? Lees hier de review.

• Veel bestaande wielerkoersen
  • Tijdritten werken beter
  • Technisch zeer ondermaats
  • Extreme screen tearing
  • Geen volledige licentie
  • Alle renners identiek qua uiterlijk

Vorige jaar recenseerde ik al de 2019-editie en daarvoor speelde ik de serie al sinds de Xbox 360. Beetje bij beetje zijn de spellen beter en beter geworden. Ook nu is dat weer het geval. Verwacht echter geen reuzensprongen, want die blijven ook dit jaar achterwege. Op sommige vlakken is het inmiddels bizar dat er nog steeds geen verbeteringen te zien zijn na al die jaren. Veel concurrentie is er natuurlijk niet als het gaat om wielerspellen. Misschien vindt men het wel best zo?

Wel een Tour of geen Tour?

Het is dit jaar nog ongewis of er überhaupt een nieuwe Tour de France verreden zal worden. Momenteel is de status: uitgesteld. Mogelijk wordt het evenement aan het eind van de zomer alsnog verreden. Of dat met exact hetzelfde parkoers zal zijn weet ik niet. De oorspronkelijke planning heeft ontwikkelaar Cyanide in elk geval in het spel gestopt. Er wordt geen enkele blijk gegeven van een uitstel of afstel. In de wereld van het spel is het net alsof het afgelopen half jaar nooit gebeurd is.

Net zoals eerder is er slechts een beperkte licentie aanwezig. De meeste wielerploegen zijn aanwezig met de renners met de juiste naam en statistieken, maar een deel is nog altijd afwezig. Vreemd is dat de commentator de echte namen van de renners die in beeld een nepnaam hebben, wel degelijk uitspreekt. Het blijft echter jammer dat niet alles klopt.

Leuk is nog steeds dat je hele lange ritten kan rijden uit de Tour de France; elke rit duurt bijna een uur als je niet een verkorte variant kiest of doorspoelt. Daarnaast kun je nog kiezen voor allerlei andere wedstrijden en kortere wielerrondes. Nieuw is hierbij de klassieker Luik-Bastenaken-Luik. Een leuke rit, maar het is niet wat je noemt een grote uitbreiding van het toch al grote assortiment.

Het spel heeft een speciale pagina om te laten weten wat er nieuw toegevoegd is. Het is bijna dat ze er zelf van geschrokken zijn dat er vernieuwing in het spel zit. Als je daar vervolgens kijkt, dan valt vooral op dat er eigenlijk bijna niets nieuw is. Ja, je hebt de nieuwe klassieker, ja je hebt een waardeloos nieuw eerstepersoons camerastandpunt, ja je hebt een nieuwe knop om harder te rijden (zonder te sprinten) en ja je hebt verbeterde tijdritten. Maar voor een spel dat verkocht wordt voor de volle mep is dat toch wel erg mager.

Wat is er beter?

Eerlijk is eerlijk, het is nog steeds leuk om Tour de France 2020 te spelen. De wielersport wordt vrij redelijk gevat in een spelvorm en het is echt leuk om de energie van jouw hele team te managen. Het systeem waarbij je zelf een renner kiest en te allen tijden kunt wisselen naar een andere renner in dezelfde ploeg werkt goed. Je kunt namelijk steeds kiezen voor de renner die in het midden van de actie zit en je kunt ook alles coöperatief of tegen elkaar spelen. De ploeggenoten die je op het moment niet bestuurt kun je prima micromanagen, maar ze zullen zelf ook keuzes maken.

Voorheen waren de tijdritten niet erg leuk om te spelen, omdat ze heel leeg aanvoelden en omdat het heel moeilijk was om het juiste tempo te kiezen. Nu zijn deze wedstrijden gelukkig veel leuker geworden. Je krijgt nu tussentijden en er worden doelen gesteld. Ook krijg je coaching om je meer houvast te geven. Saai is het ook niet meer, omdat je nu een speciale tijdrijdfiets hebt en tijdrijdhouding kunt aannemen. Het sturen is daardoor een nieuwe uitdaging.

Een kleine, maar belangrijke toevoeging is de mogelijkheid om tijdelijk een extra grote inspanning te maken. Je kunt de A-knop ingedrukt houden om sneller dan de normale topsnelheid te gaan fietsen, zonder dat je hoeft de sprinten en uit je zadel moet. Daardoor kun je toch sneller als het echt moet en je sprintmeter leeg is. Natuurlijk zal je energie hierdoor wel snel afnemen. Niet langer ben je hulpeloos als je net niet aan weet te haken. Al is de befaamde chasse patat natuurlijk niet helemaal verleden tijd.

Wat moet er beter?

Een heleboel. Nee, dan maak ik het mezelf te makkelijk. Het meest in het oog springend zijn de nog altijd erg ondermaatse technische prestaties. Hoe kan het dat het spel nog steeds flinke framedrops heeft en er nog altijd verschrikkelijke screen tearing is? En dan speel ik op een Xbox One X. Ik moet er niet aan denken hoe erg het op een Xbox One S moet zijn. Als er nou iets heel moois te zien zou zijn, dan kun je er nog wat begrip voor opbrengen, maar het spel is grafisch vrij lelijk. Als klap op de vuurpijl hapert het spel nog steeds elke keer als er iets gezegd wordt door de commentator. Soms vlieg ik letterlijk uit de bocht door deze onverwachte haperingen.

Om dan maar door te gaan over het commentaar: waarom is er vrijwel geen nieuwe tekst opgenomen en wordt alles weer gerecycled? Zelfs de zelfde flauwe grapjes zijn nog aanwezig. De bizarre Britse uitspraak van namen en koersen zijn ook nog steeds aanwezig.

Ook is het erg jammer dat er zo weinig gedaan is om de koersen afwisselender en leuker te maken. Valpartijen zijn er nog altijd nauwelijks en in een hele Tour raakt niemand geblesseerd. Er is nu wel harde wind toegevoegd, maar regen is nog steeds nergens te bekennen. De kasseien en grindpaden zijn terug, maar voelen nog steeds niet echt overtuigend aan. Het afdalen en sturen is ook nog steeds zoals het altijd al geweest is. Kan het sturen en remmen niet wat uitdagender en realistischer worden gemaakt?

Ook als je kijkt naar het koersverloop, dan vind ik het prima dat ze lang kunnen duren, je kunt immers ook doorspoelen en daardoor lijkt het meer op een echte wielerkoers. Je kunt het als ontwikkelaar echter leuker maken door dingen toe te voegen. De ambiance is ten eerste maar mondjesmaat verbeterd. Het publiek klinkt iets echter, maar roept nog steeds vaak dezelfde dingen en animeert slecht. Ook is er wel een juryauto, maar is er geen enkele volgwagen te vinden. Waarom kun je nooit lekrijden of ander materiaalpech krijgen? Waarom moet je geen lunchpakket aannemen, maar teleporteert het pakket op een bepaald moment automatisch in je zak?

En misschien wel het meest belangrijke is wel dat de renners nog altijd allemaal hetzelfde gezicht hebben. Het hele peloton bestaat uit klonen. Je hebt een licentie en je kunt na al die jaren nog steeds geen tweehonderd renners modelleren? Kom toch op. De enige verschillen zijn nu huidskleur en lengte.

Waarom ben ik zo kritisch? Waarom stel ik al deze vragen? Omdat ik het in de basis nog steeds leuke spellen vind. Ik wil graag dat al deze duidelijk ondermaatse aspecten aangepakt worden. De spellen worden stapje voor stapje beter, maar het tempo ligt veel te laag. Misschien dat er voor de Xbox Series X wel een grote vernieuwing zal komen? Ik hoop het van harte, want Tour de France 2020 is nog steeds een spel dat goed is voor vele uren spelplezier, vooral wanneer je het samen met een andere wielerliefhebber gaat spelen.