Casper Egas | donderdag 6 Dec 2018, 10:55

In Youtubers Life: OMG! moet je jezelf als beginnend Youtuber helemaal opwerken tot wereldster. Zien wij het zitten in deze unieke simulatie?

• Best origineel
  • Steeds veel te doen
  • Alles is extreem oppervlakkig
  • Onoverzichtelijke presentatie

Dat ik veel YouTube kijk maakt mij nog niet gelijk een deel van de doelgroep van Youtubers Life OMG! De doelgroep is denk ik kinderen van een jaar of twaalf tot veertien die houden van The Sims, en YouTubesterren zien als de tofste mensen op Aarde. Toch ben ik met goede moed aan het spel begonnen, want alles verdient een eerlijke kans.

In Youtubers Life OMG! leef je het virtuele leven van jouw eigengemaakte YouTubester. Je moet dus jouw kanaal zo groot mogelijk maken door video’s te posten, terwijl je ook gewoon moet studeren, moet werken, je vriendschappen moet onderhouden en natuurlijk je social media moet bijhouden. Je zult het dus druk hebben en niet zomaar een ster worden.

Manusje van alles

Aan het begin van het spel maak je een personage dat erg lijkt om de avatars die je op de Xbox kunt aanmaken. Interessanter dan zijn of haar uiterlijk is de keuze voor het type kanaal en de persoonlijkheid van het personage. Zo kun je gaan voor een gamingkanaal, voor een muziekkanaal of voor een kookkanaal. Persoonlijkheden kunnen bijvoorbeeld een focus op studeren, uitgaan of geld verdienen zijn. De gemaakte keuzes beïnvloeden het verloop van het spel, waardoor spelers er een leuke eigen draai aan kunnen geven.

Tijdens het spel word je voortdurend bezig gehouden. Je hebt in beeld een vijftal metertjes die langzaam aflopen en weer gevuld moeten worden. Je hebt moeheid, honger, activiteit op YouTube, activiteit op social media en aanwezigheid op evenementen. Terwijl je alle ballen in de lucht probeert te houden loopt de tijd door, snel door, of moet ik zeggen veel te snel door. Dagen vliegen voorbij, waardoor een normaal dag- en nachtritme onmogelijk is en daarmee enige realisme overboord is gegooid.

Zo woon je aan het begin thuis bij je moeder en moet je nog naar school. Maar doordat de dagen zo raar lopen ga je op de meest vreemde tijden naar school en kun je praktisch onmogelijk vijf dagen per week gaan en ondertussen ook de rest van de activiteiten nog bijhouden. Elke keer werd mijn virtuele moeder weer boos, omdat ik niet hard genoeg gestudeerd had. Geld is ook een voortdurend probleem. Je verdient wat geld met de geplaatste video’s, maar moet ook regelmatig buitenshuis werken. Dit kost ook weer tijd en maakt je moe, waardoor je niet aan de andere taken toekomt. En geld komt dan alsnog maar heel langzaam binnen.

Met het verdiende geld kun je heel veel verschillende dingen doen, waardoor het altijd knelt. Ik kwam daardoor nooit toe aan de min of meer cosmetische aankopen, zoals kleding (soms nodig voor feestjes en dergelijke) en (lelijke) versiering van jouw kamer. Ik koos aanvankelijk voor het kookkanaal en was steeds geld kwijt aan ingrediënten, kookspullen, eten voor mezelf (de gemaakte gerechten voor het kanaal gooit ze kennelijk in de vuilnisbak), de huur en moest daarnaast nog sparen voor cursussen, een nieuwe telefoon, computer en opnameapparatuur.

Ik begon na verloop van tijd de smaak te pakken te krijgen en krabbelde beetje bij beetje, heel langzaam op. Totdat ik de melding kreeg dat ik de huur niet kon betalen. Dat deed ik later alsnog, maar toen ik veel later nog een keer te laat was met betalen was het game over en moest ik weer een heel groot stuk opnieuw gaan spelen. Toen zakte de moed me wel een beetje in de schoenen.

Alles is oppervlakkig

In Youtubers Life OMG! word je dus altijd wel bezig gehouden en kun je gemakkelijk wat langere tijd achter elkaar doorspelen. Er is steeds wat progressie, want niet alleen wordt jouw kanaal steeds populairder, je kunt ook steeds meer spullen kopen en in een beter huis gaan wonen. Ook kun je steeds meer leren en kun je ervaringspunten verzamelen en daarmee hogere niveaus bereiken. Er is dus genoeg om mensen aan te sporen om door te spelen.

Helaas is niets dat je moet doen op zichzelf bijster interessant, zelfs het maken van YouTubefilmpjes niet. Misschien moet ik zeggen, juist niet. De belangrijkste bezigheid in het spel komt op het volgende neer: je kiest een recept/game/muziektrack en bepaalt enkele voorwaarden (zoals met welke kookspullen of muziekinstrumenten je het wilt opnemen) en gaat het filmpje maken. Het maken doe je echter niet echt zelf. Je ziet een poppetje iets doen dat nagenoeg niet correspondeert met waar de video over gaat en je moet dan kaarten spelen. Op gezette momenten in het spel komen er symbolen op het scherm te staan die je met kaarten moet zien te matchen, en zodoende bij elk van de symbolen een waarde te halen die zo dicht mogelijk bij de gevraagde waarde komt. Een hoge waarde zou in theorie meer views en abonnees moeten opleveren, maar dit wordt in elk geval zeer slecht teruggekoppeld.

Echt filmpjes maken doe je dus nooit en meestal verlaat je zelfs je kamer niet. Werken doe je door op de deur te klikken en een baantje te selecteren. Het poppetje loopt de deur uit en komt na een tijdje wachten weer terug. Hetzelfde geldt voor naar school gaan. Er zijn wel evenementen waar je naar toe kunt gaan, maar deze zijn ook verre van interessant. Je kunt praten met andere poppetjes, zogenaamd een vlog maken, wat dansen, een film kijken die je niet ziet (maar waarbij je wel moet wachten) en wat simpele kanaalspecifieke activiteiten doen. Met het koken dacht ik daar echt iets leuks mee te kunnen doen. Het maken van een recept komt echter neer op het kiezen van twee tot vier ingrediënten die samen totaal niet iets lekkers zouden maken. Daarna neem je er een filmpje mee op, op dezelfde simpele manier. Alles in het spel heeft het volgende gemeen: het is bijzonder oppervlakkig. Misschien is dat ergens wel gepast als je aan de meeste YouTubesterren denkt.

Simpele presentatie

Soms is eenvoud prima. Niemand verwacht dat dit budgetspel van dertig euro voor deze doelgroep grafisch prachtig is. De basis moet echter wel staan en daar gaat het hier mis. Het spel loopt goed, kent geen lange laadtijden en heeft op zich best een simpele, maar functionele grafische stijl. Waar het echter misgaat is het overzicht. Voor een dergelijk spel moet alles eenvoudig te vinden en te bedienen zijn. Nu hoef je zeker niet alle knoppen van de controller te gebruiken, maar is de camera ten eerste een ramp. Veel belangrijke items zijn klein en vallen soms weg, doordat de camera niet over de muur kijkt. Het perspectief is helemaal fout. Zelfs met veelvuldig draaien en zoomen krijg je niet alles juist in beeld.

Op de achtergrond speelt een wat geestdodend deuntje en de geluidseffecten zijn minimaal. Tijdens het opnemen van muziekfilmpjes is het geluid zelfs bijzonder irritant. Heel erg valse zanggeluiden klinken dan uit de speakers.

Ik moest soms lachen om de verwijzingen naar allerlei merken, games en muziek, maar ik betwijfel of dat bij de doelgroep overkomt. Volgens mij slaan ze de plank dan mis. Nieuwe games als Half Lie 2 en Warbanner 30.000: Dawn of Battle bestellen op Amazing On (met gelijkend Amazon-logo) voor jouw Honey PlayStudios 2, terwijl je luistert naar Starway to Hell en Good Romance is voor mij wel grappig, maar zal menig twaalfjarige weinig zeggen. Ook vreemd is dat het spel niet in het Nederlands gespeeld kan worden.

Youtubers Life: OMG! is niet vreselijk, misschien zelfs leuker dan ik had verwacht. Het is een typische tijdverspiller, zoals veel simulatiegames dat zijn. Je hebt steeds genoeg te doen en wordt aangespoord om door te gaan. Jammer genoeg is alles extreem oppervlakkig en is zelfs de belangrijkste activiteit, namelijk het maken van YouTubefilmpjes niet meer dan een flauw kaartspelletje. Als een spel over het leven van YouTubesterren de basis niet goed krijgt, dan kan ik niet anders dan het een onvoldoende geven.