Review: Worms Battlegrounds

Leoni Santbergen | donderdag 3 Jul 2014, 10:02

De nieuwste release van de Worms-serie is speciaal voor de nieuwe generatie consoles. We werpen een blik op de Xbox One versie.

Worms is al sinds 1994 een concept dat niet meer weg te denken is uit de huidige game-industrie. Ontwikkelaar Team 17 was er dan ook als de kippen bij om hun nieuwste project zo snel mogelijk naar de next-gen consoles te brengen.

De gameplay van Worms is nog altijd hetzelfde gebleven: beurtelings mogen spelers met een enkele worm proberen andere wormen uit te schakelen door middel van wapens of de omgeving. Uiteraard is degene wiens wormen de slagvelden overleven de winnaar.

Minimale verandering

Wanneer je Worms: Battlegrounds opstart, legt een vrouwelijke Britse stem (die sterk doet denken aan Lara Croft) uit dat je je in een museum bevindt waar veel schatten liggen. Dit resulteert in een campagne waar je een level door loopt met een worm terwijl je de vijandelijke wormen naar de maan blaast. Als je daar mee klaar bent kun je je storten op de Worm Ops, een modus waar je een aantal uitdagingen binnen een bepaalde tijd mag oplossen. De singleplayer van dit spel is uitgebreider dan dat ik gedacht had, als je alles goed door wilt spelen ben je er behoorlijk wat uurtjes aan kwijt.

Maar Worms blijft Worms en dat is het leukste met je vrienden. Zowel lokaal als online kan je samen spelen in Classic Worms of de Clans modus die hier ook zijn terugkeer heeft. Mocht je nog maar één controller hebben voor je One: Battlegrounds kan lokaal gespeeld worden door de controller door te geven. Ideaal als je even een uurtje vermaak zoekt met z’n allen!

Het spel is in principe een compilatie van alle innovaties die Worms de afgelopen jaren heeft gehad. Er zijn geen nieuwe wapens toegevoegd, maar bijna alle wapens die er in de serie hebben gezeten zitten er in. Je kunt je helemaal verliezen in het customizen van je wormen en het maken van je eigen levels, welke in dit deel zijn voorzien van een heuse dag/nacht cyclus.

Loading...

Ik heb me enorm vermaakt met Worms: Battlegrounds, laat ik dat voorop stellen. Maar ik liep tegen twee punten aan die mij bijzonder stoorden. Allereerst de laadtijden van dit spel. Ik ben geen programmeur, maar het lijkt mij dat een spel als dit, op een machine als de Xbox One niet langer moet laden dan een paar seconden. Helaas zat ik soms langer dan een volle minuut naar een laadscherm te turen. Dit gebeurde niet alleen als ik een level opstartte, zelfs het schakelen naar een ander menu duurde naar mijn idee te lang.

Het tweede (en misschien wel ergste) punt dat mij ergert is de prijs die wordt gevraagd. Via de UK Store is het spel te verkrijgen voor maar liefst £20, omgerekend is dat ongeveer €25. Ondanks het feit dat Battlegrounds een langere campagne heeft dan zijn voorgangers, blijft het trucje dat je uithaalt in ieder level hetzelfde. Eerdere Worms-spellen hebben nooit meer gekost dan €15, dus het verschil vind ik dan ook niet in verhouding staan.

Worms is heel gezellig, zowel de campagne als samen met je vrienden. Het is een must-have op de Xbox One wanneer je vaak mensen over die vloer krijgt die graag samen even een geinig spelletje willen spelen. Maar het is zijn huidige prijs niet waard, ik raad iedereen aan dit spel te halen wanneer het afgeprijsd is. Qua gameplay is er weinig veranderd ten opzichte van de vorige spellen, maar het concept blijft vermakelijk.

• Leuk gezelschapsspel
  • Veel mogelijkheden
  • Flinke campagne