Tim Colman | maandag 17 Sep 2018, 15:25

Een nieuwe editie van een goed ontvangen stealth spel; lees hier de recensie van Aragami Shadow Edition!

• Intrigerende personages
  • Unieke art style
  • Te moeilijk voor casual fans
  • Framerate problemen

Aragami zag z’n eerste release in 2016 en stond vlot z’n mannetje tussen de rest van de stealth games die dat jaar uitkwamen op verschillende platformen. Niet zo maar een “done deal” als je je de kwaliteit van de games uit dat jaar nog kunt herinneren. Met een stevige knipoog naar de Tenchu reeks slaagde de developers er goed in om een boeiende game te creeëren die vlotjes op zichzelf staat dankzij z’n gameplay, locaties en presentaties. Met de nieuwe remaster Aragami: Shadow edition bevestigt developer Lince Works opnieuw z’n positie in het genre.

Werken in de schaduw

Aragami Shadow Edition vertelt het verhaal van een geest (de Aragami uit de titel) die wordt opgeroepen door de jonge princess Yamiko. Aragami is een shaduw in z’n puurste vorm, ongelooflijk zwak in het daglicht, maar sterk als een leger in de duisternis. Yamiko roept je op om haar familie te wreken nadat de kwaadaardige Kaiho iedereen uitmoordde. Yamiko zit velig weg op een verre locatie en praat met Aragami via een mentale link. Je relatie met Yamiko wordt een belangrijk deel van het verhaal: hoe meer je te weten komt over haar, des te meer leer je over jezelf. Aragami kan niet bestaan zonder haar en tegelijkertijd heeft zij jouw hulp nodig, een boeiende dynamiek.

Als het op gameplay aankomt, ben je aangewezen op Koruso. Koruso is een raaf die je vroeg in het spel bevrijdt en die jou dan vervolgens helpt door je doelen te laten oplichten. Via rollen die je doorheen het spel vindt, krijg je nieuwe vaardigheden waarmee je schaduwen kan maken, manipuleren en uiteindelijk zelfs kan commanderen. Na een tijd zal Aragami kunnen springen van schaduw naar schaduw, schaduwen creeëren waar er nog geen zijn en schaduwen vervanderen door projectielen en booby traps. Je krijgt snel een gevoel van kracht en je groeit uit van een mieserige schaduw tot een onstopbare kracht. Het gevaar blijft wel dreigend, want hoe krachtig je ook wordt, je blijft een schaduw die door de kleinste aanval uitgeschakeld kan worden.Qua beweging voelt Aragami stijf aan bij de start. Je bent geen acrobaat of lenigheidsartiest zoals andere helden van het stealth genre. Je soepelheid komt volledig van de verschillende vaardigheden die je verzamelt door het spel heen.

Als de nacht valt

In de nieuwe uitbreiding Nightfall toont Aragami: shadow edition z’n ware pracht. De extra campaign met vier hoofdstukken is volledig ontwikkeld om via online co-op te spelen. Je speelt niet opnieuw met Aragami, maar kan kiezen tussen twee personages uit een geheime orde. Je baant je een weg door een reeks aan missies die het hoofdspel wat meer context geven. Hyo en Shinobu hebben dezelfde eigenschappen die lichtjes anders zijn dan die van Aragami, maar zijn minstens zo krachtig en zeker in tandem. De levels zijn weidser en meer gevarieerd dan in de main game. Communicatie tussen jou en je partner is cruciaal omdat de levels zo zijn ontworpen dat je samen verschillende vijanden ineens moet uitschakelen of dat je kompaan een afleiding creeërt zodat jij kan toeslaan. Je kan Nightfall ook solo spelen, maar dat wordt het merkelijk moeilijker.

Één van de problemen die Aragami in 2016 had was een ruwe frame rate. Het spel schittert dankzij een unieke en interessante art style, maar performance problemen goeiden roet in het eten. Aragami: Shadow edition lost deze problemen gedeeltelijk op, maar de framerate durft hier en daar nog wel eens onder de lijn gaan.

Het Stealth genre kent ondertussen zoveel uitingen dat het moeilijk wordt te bepalen wat nu de juiste aanpak is. Het is zeker geen spel voor iedereen, vooral de meer casual fans van het genre zullen de challenge iets te moeilijk vinden. Dat Lince works de basis van een sterke stealth game beheerst is overduidelijk en bovendien biedt het met Aragami een interessant opzet die spelers aanzet om de mechanics volledig te leren beheersen.