• Veel vrij te spelen in de hall of fame
  • Basisgameplay is goed
  • Pittig spel
  • Grafisch niet denderend
  • Niet de originele stemmen
  • Geen online multiplayer

Cars 3 scheurt ondertussen door onze bioscoopzalen. Voor wie niet genoeg kan krijgen van Lightning McQueen en zijn vrienden kan naar goede oude gewoonte hun hart ophalen met een filmgame. Vroeger waren zulke games vaak van matige kwaliteit en dat is wellicht de hoofdreden waarom we er steeds minder zien verschijnen. Mad Max werd echter goed onthaald, maar voor mezelf was het laatste filmspel die ik met plezier gespeeld heb King Kong. Inderdaad, één van de releasegames van de gepensioneerde Xbox 360. Of deze Cars 3: Driven to Win de vloek rond filmgames ook weet te breken, lezen jullie hier!

Kom maar op met die arcade kartgame!

Cars 3: Driven to Win is wellicht niet het droomspel dat de gemiddelde volwassen gamer op zijn wishlist zet. Ik was zelf wel vrij snel enthousiast. Elk najaar zaag ik bij mijn vriendin voor een bezoekje aan Disneyland Parijs en daarnaast ben ik met Pixar groot geworden. Ook houd ik van het genre, dat ik gemakshalve even Mario Kart noem. Bij elke nieuwe console van Nintendo blijf ik toch twijfelen om hem in huis te halen met vaak als hoofdreden om Mario Kart te kunnen spelen. Op de andere consoles zijn er nooit goede alternatieven geweest, al moet er wel gezegd worden dat Crash bandicoot en Sonic het in een ver en minder ver verleden wel eens behoorlijk geprobeerd hebben. Anyway, ik wil gewoon het punt maken dat er voor mij binnen het kleine genre van arcade kartracegames een goede titel voor de Xbox One welkom is!

Johan Cruijff bij Feyenoord...

Cars 3: Driven to Win werd ontwikkeld door Avalanche Software, dat eerder al succes had met Cars 2, maar vooral met de Disney Infinityreeks. Dat deze studio nog aan de slag kon gaan met onze helden is een half mirakel. Cars 3: Driven to Win is namelijk de eerste Disneytitel sinds de sluiting van Disney Interactive Studios, de eigen gamestudio van de mediagigant. Zoals je wellicht weet is Disney, wegens tegenvallende cijfers, overgestapt naar een licentiemodel. Toch een beetje vreemd, want als er één merk is waar er voldoende leuke mogelijkheden zijn om toffe games mee te maken, is het wel Disney. Dubbel vreemd is dat je bij het opstarten van Cars 3: Driven To Win de nieuwe eigenaar van Avalanche software tegenkomt. Warner Bros. Interactive Entertainment heeft de studio nieuw leven ingeblazen en brengt als uitgever deze game uit. Voor mij is Warner Bros echter nog altijd Bugs Bunny en Bugs Bunny is allesbehalve Disney. Alsof Johan Cruijff ooit in een truitje van Feyenoord zou gevoetbald hebben...

Moeilijk kinderspelletje

Toen ik aan het spel begon, vreesde ik een verhaallijn die exact de avonturen van de film ging volgen. Dat was volgens mij heel moeilijk te combineren met een competitieve racer en gelukkig heeft de ontwikkelaar zich hier niet aan gewaagd. De game kent nagenoeg geen verhaallijn en gebruikt enkel de bekende personages en locaties. Een prima keuze, want hierdoor ligt de focus op het racen. Het racen is opgesplitst in zes speltypes: race, battle race, takedown, stunt showcase, best lap challenge en playground. Wat wel steeds overeenkomt, is dat je nitro nodig hebt om een goed resultaat neer te kunnen zetten. Je nitrometer kun je vullen door bijvoorbeeld achterwaarts te rijden of op één wiel te balanceren. Om de meter nog sneller te vullen kun je deze tricks doen op de nitrostroken die overal verspreid liggen. Daarnaast vind je ook nitrotonnen en nitroborden op je raceweg. Met de basisgameplay zit het goed en racen in Cars 3 is gewoonweg leuk. Een van de redenen hiervoor is, geloof het of niet, de moeilijkheidsgraad van het game. Op easy zul je het allemaal wel vrij snel onder de knie hebben, maar op medium of hard, zul je je beste beentje, euhm wieltje, moeten voorzetten. In elk level zijn er wel shortcuts en dat weten de vijanden ook. Het komt er dus ook op neer deze goed te leren kennen.

'Mario Kart' -kloon was niet nodig geweest

De andere speltypes zijn van een wisselend niveau. Negatieve uitschieter hierbij is battle race. Dit speltype is een exacte kopie van wat Mario Kart is. De bananen zijn alleen gewisseld voor olievlekken en de schildpadden door volgraketten. Cars 3 heeft deze modus niet nodig om leuk te zijn en het is jammer dat de ontwikkelaar zich precies verplicht voelde om toch iets gelijkaardig in het game te stoppen. Takedown daarentegen is een leukere variant hierop. Hierbij moet je binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk vijandgolven weten te verslaan. Dit is een beetje vergelijkbaar met de zombiemodus van Call of Duty en we weten allemaal hoe verslavend dit kan werken. Bij stunt showcase staan er overal op het parcours jumps en moet je zo hoog mogelijk scoren door trucjes te doen. Bij best lap challenge moet je zorgen dat je onder de voorgelegde tijd kunt finishen. In al deze evenementen kun je, afhankelijk van je resultaat, één tot drie sterren verdienen. Deze sterren komen vaak terug in de opdrachten die je moet vervullen om je hall of fame te vervolledigen. Deze hall of fame bevat 136 opdrachten die je moet proberen te vullen om zo nieuwe personages vrij te spelen.

Om nog wat speelduur toe te voegen, heeft de ontwikkelaar de meeste van voornoemde speltypes verwerkt in een cup en is er een stuntpark gecreëerd van Thomasville, een klein stadje uit de laatste film. Ook de 23 personages dien je vrij te spelen door ze ofwel te verslaan in een extra level of voldoende evenementen te voltooien en sterren te verdienen. Ook het vrijspelen van de vele parcours werkt volgens dit principe. Cars 3: Driven to Win zorgt dus voor voldoende plezier voor jong en oud, al zit er één grote hiaat in het aanbod aan speltypes. Opvallend genoeg zijn er geen online mogelijkheden. Op zich stoort het mij op dit moment nog niet, maar het zou toch een logische aanvulling zijn. Gelukkig is er wel een offline multiplayer, zodat je vanop de bank je vrienden kan uitdagen.

De besturing van de voertuigen werkt correct en de verschillende voertuigen reageren allemaal gelijkaardig, al is er wel een verschil in bewegen tussen een grote takelwagen en een racewagen. Elke wagen kan trouwens dezelfde manoeuvres uitvoeren en dat is misschien wat vreemd. Zo kan Guido, een kleine heftruck, mevrouw Fritter, een schoolbus, aan de kant duwen. Kinderen hebben misschien meer fantasie dan ik, maar voor mij bleef het toch steeds raar aanvoelen.

Geen Pixargevoel

Het is zonde dat de leuke gameplay wat overschaduwd wordt door de grafische beperkingen. Het spel ziet er vrij basis uit, waardoor je nooit een pixargevoel krijgt. De zopas verschenen nieuwe trailer van Kingdom Hearts III bewijst nochtans dat het kan. Toch zal de doelgroep van het spel weinig opmerkingen hebben op het grafische aspect. Wat de kinderen misschien wel gaat opvallen, is dat de personages, zowel Engelstalig als Nederlandstalig, niet door de originele stemmen ingesproken werden. De nieuwe stemmen brengen het realistisch over, maar het blijft toch teleurstellend dat licentietitels vaak op deze manier werken.

Cars 3: Driven to Win is een leuke titel geworden voor iedereen die wat zoekt in het genre en wat affectie heeft met de filmreeks. De stugge moeilijkheidsgraad kan zelfs ervaren gamers voor het scherm houden en voor de jongste is het een leuk weerzien met de vele personages uit Cars. De ontwikkelaar heeft daarnaast voldoende mogelijkheden erin gestopt voor een lange speelduur, al is het ontbreken van een onlinemodus toch een klein gemis. De beslissing van Disney om hun gamestudios te sluiten en alles uit te besteden, lijkt alvast wat beter mee te vallen dan verwacht. Games van dit niveau mogen er in de toekomst zeker nog volgen!