Tim Colman | donderdag 25 Okt 2018, 13:43

Een soort stand-alone van de bekende crash mode van de Burnout serie? Dat smaakte zeker naar meer! Lees hier de volledige recensie van Danger Zone 2!

• Crash mode is terug!
  • Perfect spel om 'nog even één potje' te spelen
  • Controle is nog ietwat te los
  • De interface had wat meer tijd kunnen gebruiken

Burnout fans dromen sinds Burnout Paradise van een nieuw hoofdstuk in de reeks. Tien jaar na de originele release wakkerde de remake van Burnout Paradise de passie wederom aan. Three Fields Entertainment begon hun teasing campagne eigenlijk al met de release van Dangerous Golf, gebaseerd op de razend populaire crash mode uit Burnout 2. Daarna kwam Danger Zone, opnieuw een concept met auto’s. Vreemd genoeg speelde in deze game zich alles binnen af. Een serieuze domper op de feestvreugde. Nu zijn we dus bij Danger Zone 2 aangekomen, wat wederom geen volwaardige Burnout is, maar daarom niet minder leuk. Op de echte spirituele opvolger is het wachten tot eind dit jaar met Dangerous Driving.

Alles moet eraan

Met Danger Zone 2 komen we aardig dicht bij de opzet van de originele crash mode en het voelt onmiddellijk vertrouwd aan. Je had het misschien al geraden, maar crashen en botsen is het doel in dit spel. Verzamel je genoeg punten met je eerste botsing, dan krijg je de kans om je Smashbreaker af te vuren. Hiermee wordt je voertuig de lucht in gekatapulteerd in de hoop nog meer punten bijeen te sprokkelen. Extra cash kan je verdienen door een specifiek voertuig uit te schakelen tijdens je crashtocht. Algemeen gesproken: hoe groter het voertuig, hoe meer cash. Voor de completionists onder ons is er de mogelijkheid om alles wat los zit plat te rijden inclusief de verkeersborden. Het voelt allemaal lekker en vertrouwd aan en hoewel de eerste crash zone uitkwam met Burnout 2 in 2002 zit er nog geen sleet op de formule.

Toeters en bellen

Over 2002 gesproken, qua presentatie vormt het spel ook wel een kleine flashback. Grafisch is het met de hakken over de sloot. Het lijkt wel of de developers snel Burnout 2 door de Unreal engine gehaald hebben op sommige plaatsen. De audio geeft de game een extra kale indruk met minimale sound effects en geen muziek. De menu’s hadden iets meer tijd kunnen krijgen, zeker in vergelijking met de interface pareltjes die de concurrenten bij Codemasters en Turn 10 afleveren. De gameplay maakt veel goed en na een aantal levels raak je snel in een “nog één keertje” mood. Zit je even vast op één level, dan houdt de jacht op de platinum medailles uit de levels die je wel al uitspeelde je wel even zoet. Gelukkig dachten de ontwikkelaars aan een snelle retry functie zodat je na een fail snel terug in de actie zit. Alleen de lange aanloop naar de crash bij sommige levels werkt tegen en kan lange sessies op één level nogal saai maken. De controle zit redelijk goed en je plant je voertuig met veel gemak in een groepje wagens of vrachtwagens, maar voor echt precieze controle voelt het toch nog iets te grillig aan.

Danger Zone 2 biedt een pak content voor z’n prijs met zes training scenarios en drie zones om total loss in te gaan. Ik vergeet dan nog de bonus survival levels. Ze hebben nog wat werk bij Three Fields Entertainments als Danger Zone 2 de basis wordt voor de release van de echte opvolger van Burnout, getiteld Dangerous Driving tegen het einde van dit jaar. De algemene presentatie laat nog wat aan de wensen over en de controle moet een pak strakker, maar op net genoeg momenten in Danger Zone 2 voel je het genie van de Burnout series doorbreken. Danger Zone 2 is zonder twijfel een stevige aanrader voor Burnout fans en racefans die niet vies zijn van wat goedbedoelde chaos.