Tim Colman | vrijdag 30 Mrt 2018, 11:26

Dragon Ball games hebben op z’n zachts gezegd niet de beste reputatie. Kan Dragon Ball FighterZ het tij keren?

• Pompende, niet aflatende actie
  • Fenomenale graphics
  • De terugkeer van drie tegen drie!
  • Lauwe story mode

Mijn liefde voor Capcom fighters begon in de tijd van de Sega Saturn. Ik draai nog regelmatig een aantal rondjes op X-men: Children of the Atom of X-men vs Street Fighter. Het huwelijk van verschillende stijlen werd zelden overtroffen door andere fighting games. Toen Capcom aankondigde z’n fighting game magic op Dragon Ball los te laten, was ik toch even sceptisch. Dragon Ball FighterZ bewijst grotendeels dat ik ongelijk had.

Perfecte mix

Dragon Ball FighterZ maakt veel punten goed waar Marvel vs. Capcom: Infinite de mist mee in ging. De terugkeer van de chaotische drie vs drie gevechten bewijst dat er nog geen sleet op de formule zit. Al de typische Dragon Ball elementen zijn perfect uitgevoerd: de eindeloze barrages aan slagen en trappen en niet te vergeten de vuurballen en stralen. Teleports blijven een belangrijke tactische troef, want er is niets beter dan achter je vijand verschijnen om hem de volle laag te geven. Er zijn zoveel elementen die perfect moeten kloppen in een manga spel en Dragon Ball FigherZ laat geen steken vallen.

Al die anime elementen zijn gemixt met de structuur van Marvel vs. Capcom 3; laat je teamleden inspringen voor een assist, tik je karakter uit het gevecht met een super en de X aanvallen komen hier terug als Spark. Je speelt het spel met vier knoppen: licht, medium en zware aanval, plus één knop voor projectielen. Die laatste zorgt niet alleen voor vuurballen, maar kun je ook gebruiken om stralen te schieten of om aankomende projectielen te ontwijken.

Epic

De omgeving heeft het zwaar te verduren. Ontweken projectielen gaan recht het decor in en als je je tegenstander met een bepaalde aanval uitschakelt, kan die recht een gebouw of een vulkaan in vliegen. De finish aanvallen zijn er los over; sommige tonen zelfs epische cutscenes die rechtstreeks uit de animatieserie komen. Alles hangt af van de combinatie van de twee kemphanen, de winnaar en het decor. Als alles goed zit, word je misschien getrakteerd op een iconische scene uit de Dragon Ball saga, zoals Goku die Frieza in stoom doet op gaan of Gohan die Cell verpulvert.

De indrukwekkende graphics en muziek van het spel zorgen er voor dat elke aanval, elke super en elke cutscene er haarfijn uitkomt. De cell-shading animatie staat perfect op punt. Alles ziet er uit alsof het rechtstreeks uit de anime komt en alle stemacteurs (zowel de Engelse als de Japanse) hebben hun eigen karakters ingesproken wat het plaatje compleet af maakt.

Hoger, lager

Naast de gebruikelijk versus- & training modes kun je kiezen uit Arcade Mode en Story Mode. Die eerste heeft geen cutscenes of eindes die je aandacht kunnen afleiden. Middels verschillende paden en het doel om steeds hoger op het bord te komen blijft deze mode interessant. Scoor je een S tegen een CPU team, dan stijg je op het bord. Wordt het slechts een C, dan daal je. De story mode is hier en daar minder geslaagd, maar is alles samengenomen in orde. Je vecht je een weg door drie hoofdstukken met telkens hetzelfde verhaal, maar dan verteld vanuit een ander standpunt (helden, bad guys en de androids). Spelers die van een uitdaging houden komen hier bedrogen uit, maar langs de andere kant is deze mode één van de grootste homages aan Dragon Ball Z ooit.

Dragon Ball FighterZ is een ware trip en de actie springt werkelijk uit je scherm. Ik ben niet echt de grootste Dragon Ball Z fan, maar Capcom is zo goed omgesprongen met het bronmateriaal dat ik spontaan zin kreeg om terug in de serie te duiken. Zonder twijfel een must voor fighting game fans, alleen al voor de terugkeer van de drie tegen drie.