Verstappen naar de overwinning? Lees hier onze recensie van F1 2017.

• Carrièremodus is leuker dan voorheen
  • Verschillen tussen teams zijn vrij realistisch
  • Zeer veel screen tearing
  • Grafisch niet consistent
  • Lange laadtijden
  • Geen split-screen

Max Verstappen heeft net getekend voor nog drie jaar bij Red Bull Racing. Hopelijk zal dat tezamen gaan met een stuk minder pech en met heel wat mooie overwinningen. Te midden van de losgebroken Formule 1-gekte in Nederland zal Codemasters weinig moeite hebben met het slijten van de officiële game. Ik volg zelf al sinds midden jaren negentig vrijwel elke Formule 1 race en speel nog langer Formule 1-games.

Voor mij was het geen onverdeeld succes toen Codemasters vanaf 2009 de exclusieve licentie voor de sport overnam. Veel van de games zaten vol met bugs en wisten ook met hun besturing niet echt te overtuigen. De overstap vorig jaar naar de moderne consoles was ook niet perfect, omdat er in het spel ineens heel veel minder te doen was. Heeft Codemasters nu wel een echt toffe Formule 1-game afgeleverd?

De start van een carrière

In Formule 1 2017 kun je racen met de auto’s van het huidige Formule 1-seizoen, maar ook met een vrij willekeurige selectie van oudere en klassieke wagens uit de sport. Met de oude wagens kun je meedoen aan een flink aantal uitdagingen. Deze vind ik vaak erg gaaf, doordat de oude auto’s merkbaar anders besturen en vooral veel gaver klinken. Helaas zorgt het beperkte aanbod aan oude auto’s dat de grid er vaak heel eenzijdig uitziet of juist een vreemde samenvoeging is van allerlei periodes.

Het leeuwendeel van het spel is daarom ook de moderne F1. Je kunt het online opnemen tegen anderen in losse races of hele kampioenschappen. Losse races, time trials en kampioenschappen zijn natuurlijk ook in je eentje beschikbaar. Helaas is er geen optie om met gedeeld scherm te spelen.

Voor mij is de hoofdattractie met afstand de carrièremodus. Deze is wat mij betreft leuker dan ooit. De sfeer wordt weliswaar niet goed overgebracht, met een doods team, geen glamour en geen enthousiasme, feest of teleurstelling. Emotie is duidelijk niet het beste punt van Codemasters. Toch kan dit de pret nauwelijks drukken, want technisch is de carrière erg goed gestructureerd. Je kunt na tests tekenen voor een F1-team en kunt tijdens je carrière interesse genereren van andere teams om zodoende over te kunnen stappen. Dit doe je door goed te presteren en de strijd met rivalen te winnen.

Het leuke is dat overstappen naar een zo goed mogelijk team niet meer de enige drijfveer is, maar dat bij een team blijven loont. Je kunt namelijk investeren in de ontwikkeling van de auto. Ik koos voor McLaren Honda, dat vrij realistisch opgezet was met een goed chassis, vrij goede aerodynamica en een waardeloze motor. Door goed te presteren, maar ook vooral door testsessies goed af te werken verdien je punten, die te besteden zijn aan de ontwikkeling van de auto. Niet alleen zijn hierdoor de testsessies niet alleen meer een veredelde baanverkenning, maar ook een leuke en nuttige uitdaging, ik voelde ook meer progressie en binding met het team.

Het echte Formule 1-gevoel?

Ik ben in het verleden nogal kritisch geweest op de besturing van eerdere F1-games van Codemasters, maar dit jaar vind ik dat ze de spijker op zijn kop hebben geslagen. Je kunt de mate van realisme heel prettig en nauwkeurig instellen en ik voelde mij een echte coureur, inclusief een grote uitdaging, zonder de controle te verliezen. Het is helaas wel jammer dat veel van de instellingen tijdens een lopende carrière niet zijn te wijzigen.

Een deel van de aspecten uit de huidige sport zijn ook duidelijk aanwezig in het spel. Denk hierbij aan de straffen (voor afsnijden!), aan het sparen van brandstof, het managen van de banden en het Drag Reduction System (DRS) om in te halen. Ook de regels omtrent het wisselen van onderdelen, met de bijbehorende straffen is aanwezig. Zo was het met McLaren Honda vrijwel onmogelijk om lang genoeg met de motoren te doen, omdat ze snel stukgingen of versleten en moest ik later in het seizoen straffen incasseren. Helaas merkte ik weinig van de hybride motor en de oplaadperikelen die in het echt plaatsvinden.

Lekker scheuren!

Grafisch merkte ik dat het spel toch wat tegen de limiet van de Xbox One aan begint te lopen. Dit zie ik de laatste tijd steeds vaker. Ik ben dan ook erg benieuwd wat de Xbox One X gaat bieden, want die wordt ook door dit spel ondersteund.

De wagens zien er zeer realistisch en mooi uit en ook de parkoersen zien er op het eerste gezicht bijna fotorealistisch uit, maar helaas blijft de illusie niet in stand. Zo is alles iets verder van de baan aanmerkelijk lelijker en zien de coureurs er herkenbaar, maar zeer lelijk uit. Dit haalde mij uit de illusie echt aan de F1 deel te nemen. Alles is zo stijfjes en emotieloos. Er is echt nog een wereld te winnen op dat vlak. Ook de weergave van het racen op de baan is niet perfect, want de resolutie laat wat te wensen over en hier en daar kakt de framerate ook in. Het meest opvallend is echter het constante scheuren van de beelden. Vooral op grafisch zware circuits, zoals die van Monaco vond ik het zeer storend. Veel spellen hebben last van screen tearing, maar dit spel maakt het wel heel bond. Ook de laadtijden zijn verre van ideaal.

De geluiden en het commentaar zijn wel van een erg hoog niveau. Het commentaar is professioneel, to the point en interessant. Muziek is goed passend en minimaal aanwezig en de effecten klinken realistisch. Het is jammer dat de huidige motoren zo slap klinken, maar dat is natuurlijk niet de schuld van de ontwikkelaar.

F1 2017 is een prima spel dat toegankelijk genoeg is voor beginners en een redelijke simulatie kan bieden aan de mensen die er klaar voor zijn. De carrière is er aanmerkelijk op vooruit gegaan, en het belangrijkste van alles, het spel racet erg lekker. Helaas kan de Xbox het grafisch niet helemaal bijbenen en droomde ik zo nu en dan van de Xbox One X om het spel echt eer aan te doen.