Het nieuwe raceseizoen is weer geopend! Lees hier de recensie van F1 2018!

• Bestuurt heerlijk
  • Carrièremodus leuk
  • Op de baan vrij mooi
  • Lijkt wel erg veel op F1 2017
  • Interviews zijn wel heel flauw
  • Buiten de auto erg lelijk

Dit is alweer de negende jaargang van de Formule 1 spellen van Codemasters. De serie begon destijds niet zo goed en zat vol bugs, maar na verloop van tijd werd de serie beter en beter. Het is echter de vraag of er nu nog wel zoveel te ontwikkelen is. Wordt F1 net als Call of Duty en Fifa een serie die elke keer min of meer hetzelfde is, of heeft Codemasters nog verrassingen voor ons in petto?

Nieuwigheid?

Wat is dit jaar dan nieuw, hoor ik je bijna vragen. Nou om eerlijk te zijn niet zoveel. Vanzelfsprekend is dat de auto’s, tracks en coureurbezetting zijn aangepast aan de het echte Formule 1-seizoen van dit jaar. Zo zijn er de brede banden voor meer grip, zijn er de Hyper Soft-banden die extra snel verslijten, mogen er nog minder onderdelen worden vervangen per seizoen, werkt het Energy Recovery System anders dan voorheen, en is het circuit Paul Ricard toegevoegd. Helaas is er ook de gruwelijk lelijke halo. Wanneer je vanuit een coureursperspectief speelt, stoort deze enorm.

Naast deze vanzelfsprekende aanpassingen heeft de ontwikkelaar ook gepoogd zelf vernieuwingen te brengen. De modi zijn grotendeels hetzelfde, maar er zijn extra veel mogelijkheden in de uitdagingenmodus en ietwat meer klassieke auto’s beschikbaar. Helaas is het nog steeds niet mogelijk om klassieke seizoenen te spelen of een grid te maken met alle auto’s uit bijvoorbeeld 1995. Online is het nu mogelijk om een superlicentie te krijgen als je snel bent en ook fair racet. Het is hiermee de bedoeling om het probleem met de mensen die online gaan beuken op te lossen. Wil je echt serieus online racen, dan kan dat nu op termijn. Helaas is offline multiplayer nog steeds uitgesloten.

De meeste mensen zullen denk ik wel voor de carrière gaan. Deze is op een aantal subtiele vlakken aangepast. Het meest opvallend zijn de interviews tussen de sessies. Een eng ogende vrouw stelt je steeds vreemde vragen, waar je dan op een vreemde manier antwoord op moet geven. Momenteel moet je heel snel reageren, maar de ontwikkelaar heeft mij verzekerd dat de timer in een patch uitgezet kan worden. Op een kunstmatige manier hebben de antwoorden invloed op jouw carrière. Zo kun je zeggen dat je gewonnen hebt vanwege de goede prestaties van de motor, waarna de mensen die met jouw motor bezig zijn extra gemotiveerd raken. Ook kun je jezelf flamboyant of juist sportief opstellen. Het ene team heeft een voorkeur voor extreme persoonlijkheden, het andere heeft juist graag professionele rijders. Echt extreem wordt het helaas nooit, het "he can suck my balls" van Magnussen is er niet bij.

De prestaties bij de races, gekoppeld met de antwoorden in de interviews bepalen jouw reputatie. Met een goede reputatie kun je betere contracten bedingen. Je hebt hier nu dus meer invloed op dan in het verleden. Je moet ook echt keuzes maken om een goed contract op te maken, in plaats van dat je een kant-en-klare aanbieding krijgt.

Het ontwikkelen van nieuwe onderdelen, om zo jouw team vooruit te helpen is vrijwel onveranderd sinds F1 2017, met als enige verschil dat je nu de motivatie van het personeel kunt beïnvloeden via de interviews. Ook de rivalen zijn terug, maar met een subtiele tweak. Je kunt nu naast jouw teammaat ook andere relevante rivalen uitdagen om zodoende nog meer punten te verdienen en jouw reputatie verder te verbeteren.

Flitsende presentatie?

De presentatie is helemaal up to date gemaakt met het nieuwe uiterlijk van de Formule 1, nu het door Liberty Media is overgenomen. Toch lijkt F1 2018 vooral heel veel op F1 2017. Alles is net een tikkeltje mooier. Dit is vooral op de baan te merken. Op de Xbox One X wordt met trucjes een hogere resolutie bereikt en worden effecten verbeterd. Op alle systemen draait het spel op een solide zestig frames per second. De auto’s zien er prachtig uit en het schademodel is ietwat verbeterd.

Naast de baan is echter minder aandacht geweest voor details. Zo is het publiek nog altijd zeer statisch en voelt een F1 evenement niet aan als iets levendigs, maar als een dode bedoeling. Het gejuich op de oranje tribunes is er dus zeker niet bij. Erger wordt het wanneer je uit de auto stapt en de mensen op de paddock ziet. Alle coureur zijn te herkennen door een gezichtsscantechniek, maar niemand oogt natuurlijk. De animaties zijn houterig, er is in deze delen heel veel screen tearing en de ogen van mensen zijn doods.

De audio is ook wat wisselend. Ik mis nog altijd een optie om interessant commentaar tijdens een race te kunnen horen. Nu hoor je alleen sporadisch wat op de radio van jouw team, maar ook dat valt snel in herhaling. Dit vergroot het gevoel van eenzaamheid en verkleint het spektakel nog meer. De geluidseffecten zijn wel van de bovenste plank. Zo is het prachtig om het verschil te horen tussen de huidige motoren en de motoren in de klassieke auto’s.

Waarom dan toch zo de moeite?

Ik ben misschien kritisch geweest op vrijwel elk onderdeel van het spel, maar dat neemt niet weg dat ik F1 2018 een sterk racespel vind. Het gevoel van snelheid is goed, de besturing is erg sterk en vooral goed aan te passen aan jouw eigen niveau en speelstijl. Hierdoor is het spel leuk voor beginners, maar ook voor ervaren racers. Ook is de carrière leuk door alles dat erbij komt kijken. Zelfs de oefensessies zijn leuk door de tests die je voor het team kunt doorlopen.

De artificiële intelligentie blijft wel een wat lastig punt. Tegenstanders rijden in elk deel wat natuurlijker en botsen wat minder tegen je aan. Maar toch gaat het nog geregeld mis. Vooral tijdens safetycarperiodes is het vaak opletten. Zo haalde Hamilton mij achter de safetycar zomaar op agressieve wijze in en kreeg ik een straf voor inhalen onder de safetycar, omdat ik mijn plek terugnam.

F1 2018 is weer een kwalitatief sterk racespel en een must voor fans van de sport. Helaas is er wel erg weinig veranderd sinds F1 2017 en is alles naast de baan nog steeds van een aanzienlijk lagere kwaliteit dan de actie op de baan. Je kunt je afvragen of je het nieuwe deel wel nodig hebt als je de vorige versie al in huis hebt. Wil je per se alles van het huidige Formule 1-seizoen hebben, dan heb je helaas geen andere keuze.