Het bijzondere en kleurrijke avontuur van Fe; lees hier onze recensie!

• Wonderschone wereld
  • Mysterieus verhaal
  • Voor elke soort gamer
  • Niet altijd even duidelijk waar je heen moet
  • Grillige controles in de lucht

Fe is de jongste telg van de Zweedse studio Zoink! Games. Na het vreemde, maar lollige Stick it to the Man gingen de Zweden nu voor een meer traditionele aanpak met een kleurrijke 3D platformer. Je bent Fe, een klein, wendbaar wezentje dat vrolijk zingt en razendsnel een boom in klimt. Je belangrijkste taak is om de talen te leren van alle dieren van het land. Je tocht brengt je langs de moerassen, de wouden, de grotten en zelfs de besneeuwde bergtoppen van een betoverend mooie wereld. Een gemakkelijk opdracht op het eerste gezicht, maar dat is buiten de Silent Ones gerekend, een mysterieuze groep van gezichtsloze vijanden die de hele omgeving op stelten zetten.

Babylonische spraakverwarring

Bij de start kan je enkel in één taal zingen, wat voldoende is om je eerste vrienden te maken die je dan weer verder op weg helpen om de volgende taal op te pikken. Elk liedje helpt je om de wereld te doorkruisen op verschillende manieren. Met het vogelliedje roep je een grote uil naar je toe om vervolgens op z’n rug door het landschap te vliegen. Met het hertenliedje open je dan weer bloemen die je naar hogere platformen kunnen schieten. Allemaal heel leuk, maar je zal het ene liedje wel iets meer gebruiken dan de ander. Contact maken met andere dieren doe je met de juiste toon die je vindt door net de juiste druk op de rechtertrekker te zetten. Het zorgt voor mooie beelden als Fe met een ander dier in harmonie zingt met de kleurenpracht van het landschap in de achtergrond.

Zandbak

Tijdens je zoektocht moet je ook uitkijken voor roze edelstenen die je nieuwe eigenschappen geven. Zodra je in bomen kunt klimmen en rond kunt zweven opent de wereld zich als een immense gekleurde zandbak. Het spel geeft je een heel vrij gevoel met een heel pak open ruimtes om te ontdekken. Via achtergelaten helmen van de Silent Ones beleef je het verhaal vanuit hun perspectief. Heel veel wijzer word je er niet van. Het gaat hier duidelijk over de reis door de wereld en niet zozeer om het uitgebreide of diepe verhaal. Uiteindelijk komt alles wel prima samen en vormen de wereld en alle wezentjes één mooi geheel. Bij het naderen van het einde, wist ik dat er nog een pak te ontdekken viel. Dit spel is ideaal voor gamers die zich graag aan de main quest houden, maar zal evengoed de completionists onder ons kunnen bekoren.

Go defense

Fe heeft weinig offensieve kwaliteiten; je moet je plan trekken met het nodige sluipwerk om de Silent Ones te slim af te zijn. Dit loopt niet altijd even vlot, want je kunt hen enkel verslaan door een andere dier in te zetten of door hen tijdelijk halt te doen houden met een projectiel. Als ze je zien, dan is het vrijwel onmiddellijk game over, wat tot redelijk wat frustratie kan leiden. Het spel is ook niet altijd even duidelijk over wat wel en niet kan. Bepalen op welke platformen je kunt klimmen en welke niet is soms een uitdaging op zich. De controle in de lucht speelde me ook parten. Fe beweegt grillig en zo belandde ik wel eens te midden van een groepje moordlustige Silent Ones.

Fe is meer dan een mooie platformer; het is een sprookje dat je betovert tijdens je tocht door z’n wondermooie wereld. Ik werd compleet opgezogen in de kleurenpracht. Kortom wie van een stevige boswandeling houdt, moet zich zeker gaan wagen aan dit spel.