• Champions League wordt perfect geïntegreerd
  • House rules
  • Getimed afwerken zorgt voor meer realisme...
  • ...Maar kan ook voor frustraties zorgen
  • Weinig wijzigingen in de carrièremodus
  • The Journey blijft traag en clichématig

Er zijn weinig zekerheden in het leven. Dat we elk jaar aan de slag kunnen met een nieuw deeltje van de voetbalgamereeks FIFA, is er wel één. De afgelopen jaren hebben we vaak met een vergrootglas moeten zoeken naar de verschillen, maar, gezien het succes van de reeks, kunnen wij dat EA Sports niet echt kwalijk nemen. Is er dit jaar dan toch gesleuteld aan de voetbalformule?

Champions League als uithangbord

Grote games hebben vaak grote marketingbudgetten. Je moet dus al als voetbal- en/of gameliefhebber onder een steen hebben geleefd om niet te weten dat het hoogtepunt van alle nieuwigheden dit jaar het binnenhalen van de licentie van de Champions League is. De rechten van het belangrijkste clubvoetbaltoernooi ter wereld zaten de afgelopen jaren bij de collega's van Pro Evolution Soccer en dat was altijd een doorn in het oog van de FIFAliefhebbers. In zowat elke grote competitie kon je de officiële prijzen pakken, maar de beker met de grote oren kon je nooit bemachtigen. EA is bijzonder fier op deze aanwinst en dat valt meteen op wanneer je het game start. Als eerste wedstrijd mag je meteen de Champions League finale spelen. Over de integratie van de Champions League in het verdere game, kom ik later terug.

Met de ogen dicht scoren is voorbij

Als ik een game speel voor een recensie, leg ik altijd een kladblokje voor me. Hier noteer ik dan in het kort opmerkingen over wat me opvalt of wat er is veranderd in vergelijking met een vorig deel van de reeks. Ik moet eerlijk zeggen dat, wanneer een game me echt kan boeien, ik het wel eens vergeet. Bij sportgames probeer ik dan wel meteen veel op te schrijven. Op het vlak van gameplay merk je altijd wel wat verschil, maar het is verdomd moeilijk om precies te weten wat en al zeker om dit in woorden om te zetten. Ja, je leest in perspraatjes wel wat er gewijzigd is en dit over het algemeen klopt dit wel. Na enkele dagen spelen ben je echter al zo gewoon aan het nieuwe engine, dat er niets nog vreemd aanvoelt. Toch voel je meteen waar er vooral op gameplayvlak dit jaar aan gesleuteld is. Aanvallen is net wat meer geavanceerder dan de afgelopen jaren. De mogelijkheden zijn een klein beetje uitgebreid, maar je hebt nu vooral de kans om een opgelegde mogelijkheid volledig te missen door slechte timing. De schietknop te kort, te snel of te traag inhouden en de bal gaat te zacht naar het doel of zelfs domweg langs. De eerste wedstrijden heb ik hierdoor regelmatig een dot van een kans gemist. Na enkele games ben je het nieuwe systeem gelukkig wel gewoon, maar het blijft toch opletten. Blindelings een goal maken van zodra je alleen voor het goal staat, is niet meer zo gemakkelijk als je de bal onverwachts krijgt. Gamers die dit nieuwe systeem onder de knie hebben, kunnen hun schot verbeteren door tweemaal op de schietknop te drukken. Met deze tweede touch dien je nog beter te timen en net op het juiste moment af te drukken. Hierbij gaat de bal perfect in het hoekje binnen. Vergelijk het een beetje met een lobbal van vroeger die je op het juiste moment kon gebruiken om hem net over de keeper te spelen. Dit werkt bij mij persoonlijk nog niet naar behoren en het geeft, als ik het te veel wil proberen, soms een oneerlijk gevoel. Dan heb ik namelijk het gevoel dat je de bal op de ouderwetse manier wel had binnengefrommeld. Ach, misschien is het dan niet op de manier dat Barcelona het zou doen, maar wie maalt daarover als je de wedstrijd hierdoor wel wint. Kleine tip tegen eventuele frustraties: je kan wel het getimed afwerken uitschakelen in het optiemenu.

Om op de rest van het veld te spelen zoals Barcelona, hebben we dit jaar ook wat meer mogelijkheden. De bal speelt sneller rond en het gekende tik-takvoetbal komt hierdoor alweer wat dichter in de buurt. Toch is hier één grote voorwaarde aan gekoppeld. Ook die verduivelde timing van richting en kracht is hier enorm belangrijk. Doe je dit niet goed, dan kan het zijn dat je pas tekort komt en gewoon niet aankomt. Ondanks dat de timing hier iets minder een rol speelt, heb je toch het gevoel dat je met een perfecte timing de tegenstander heerlijk achter de bal kan laten hollen. Daarnaast merk je ook dat de timing met sommige specialisten een grote rol speelt. Vorig jaar kon je een kopduel wel eens verliezen, ook al speelde je met een speler die dit echt onder de knie had. Dit jaar is het al veel moeilijker om bijvoorbeeld Mandžukić of Lukaku in de lucht te stoppen als hun timing in orde is. Toch geldt het omgekeerde ook. Uitzonderlijk kan je met kleintjes zoals Dries Mertens toch eens een kopduel winnen als de tegenstander zich totaal misrekent en jij een perfect getimede kopbal uit je vingers kan toveren. Met timing, gecombineerd met ééntijdspassen, kan je dus je tegenstander steeds een stapje voor zijn en ervoor zorgen dat je meer mogelijkheden hebt over hoe je de match wilt aanpakken. Daar zorgen tevens ook de meer uitgebreide tactische opties voor. Waar je voorheen amper wat structureel kon bijsturen, kan je in dit deel volledig instellen hoe je wilt spelen als je het even op verdedigend of aanvallend zet. Dit lijkt slechts een detail, maar vooral in online wedstrijden kan je nu de wedstrijd proberen bij te sturen bij een voorsprong of een achterstand. Voor de wedstrijd zorgt het wel voor het nodige puzzelwerk om de pionnetjes te verzetten en op zich had EA dit systeem wat gebruiksvriendelijker mogen maken, maar het is zeker en vast een verbetering ten opzichte van vroeger.

House Rules zorgen voor lol

Zoals jullie zien is er dit jaar al heel wat gameplay veranderd, maar de leukste nieuwigheid is voor mij persoonlijk de zogenaamde “House Rules”. Dit geeft het eeuwenoude voetbalspelletje een nieuw elan. Zoals de naam het zegt, kan je in deze modus de regels wat aanpassen. Zo kan je de scheidsrechter overbodig maken en ervoor kiezen om gewoon te spelen zonder regels. Buitenspel staan en scoren of spelers tackelen... het mag allemaal. Een andere variant en tevens mijn favoriet, is de regel waarbij degene die scoort een speler moet afgeven. Het zorgt ervoor dat de wedstrijd steeds spannend blijft. “House Rules” zorgt ervoor dat FIFA evolueert van een erezaak onder vrienden, naar een fungame. Helaas is het dit jaar enkel nog maar offline mogelijk. Doodzonde. Wat ook nieuw is dit jaar is dat je je account kan meenemen naar vrienden. Het lijkt banaal, maar het is gewoon leuk dat er nu ook bij offline wedstrijden statistieken worden bijgehouden. Op het einde van de rit wil iedereen toch gewoon weten wie van jullie nu eigenlijk de beste is?

Geen nieuwigheden in de singleplayer

Ik kan dus enkel maar lof hebben over de nieuwigheden die we dit jaar voorgeschoteld krijgen. Voor mij is dit de leukste FIFA in jaren, omdat er zaken zijn aangepast waar ik, als multiplayerspeler, wat aan heb. Daar tegenover staat dat de wijzigingen die er zijn gemaakt voor singleplayergamers miniem zijn. Ik merk amper wijzigingen aan de carrièremodus en ook “The Journey” heb ik enkel uitgespeeld omdat het nodig was voor de recensie. Het verhaal van de hoofdrolspelers wordt misschien wel afgerond en dat is zeker interessant voor de fans, maar het systeem gaat voor mezelf veel te traag en het verhaal staat bol van clichés. Natuurlijk speelt het nieuwste paradepaardje, de Champions League, zowel in The Journey als in de carrièremodus een belangrijke rol. FIFA Ultimate Team kan dit jaar natuurlijk ook niet ontbreken. De meest populaire modus kent vooral kleine verbeteringen die we ook al in andere speltypes konden vinden, zoals bijvoorbeeld de nieuwe tactische mogelijkheden of de aanwezigheid van de Champions League. Er is wel een nieuw systeem om wedstrijden te vinden. Zo zijn er geen seizoenen meer, maar Division Rivals. Om een lang verhaal kort te maken, de ontwikkelaar wil hiermee nog meer zorgen dat we eerder spelers van je eigen niveau gaat tegenkomen. Er is ook weer een nieuw hoopje iconische spelers toegevoegd die je aan je team kan toevoegen.

Grafisch ziet het game er weer een tikkeltje straffer uit. Toch is het vooral op het vlak van sfeer dat het, met de aanwezigheid van de Champions League, weer een grote stap richting realisme gezet heeft. Het bekende deuntje voor zo'n wedstrijd doet je vermoeden dat je daadwerkelijk op het hoogste toneel aan het spelen bent. Tevens bezit FIFA 19 de licenties van de Europa League en de Serie A. Zou de transfer van coverboy Ronaldo EA aangezet hebben om deze laatste licentie terug te halen?

Voor degene die het game vooral alleen speelt is er dit jaar te weinig nieuws onder de zon. De carrièremodus is zowat helemaal hetzelfde en The Journey kan mij persoonlijk nog steeds niet charmeren. Voor gamers die FIFA vooral als een sociaal spelletje zien, is dit het beste deel in jaren. “House Rules” en de mogelijkheid om je account mee te nemen naar vrienden, zorgt ervoor dat je het voetbalspelletje op een nieuwe manier gaat beleven. Daarnaast is het belangrijkste voetbaltoernooi ook gewoon perfect geïntegreerd in het spel; de aanwezigheid van de Champions League zorgt ervoor dat alles aanwezig is om te spreken van een totaalpakket.