Een serie kinderboeken en een tv-serie over dinosaurussen; vertaalt dat goed naar een Xbox One-game? Lees verder.

• Ideaal voor kinderen
  • Vertrekt vanuit herkenbare characters
  • Ruimte voor verkenning
  • Heel simpel
  • Opgesmukte Xbox 360-graphics

Gigantosaurus is een populaire serie kinderboeken en een tv-serie die wordt uitgezonden op Disney Channel. Het volgt het avontuur van vier jonge dinosaurusvrienden die de wereld om hen heen verkennen en proberen te begrijpen. Ze delen die wereld met de angstaanjagende Gigantosaurus. De diverse opzet van dinosaurussoorten en de constante aanwezigheid van een toproofdier doet me denken aan The Land Before Time, alleen dan zonder de trauma’s.

Jurassic Playground

De schattige personages, de kleurrijke wereld en de basisthema's van verkenning en avontuur maken Gigantosaurus de perfecte videogame voor kinderen. De presentatie is een allegaartje, maar wel volledig trouw aan de serie. De eenvoudige, schone graphics zijn wat aan de simpele kant voor een titel van de huidige generatie consoles. Gigantosaurus ziet er meer uit als een opgeknapte versie van een game uit de vorige generatie, maar de game heeft zeker charme en behoudt zoals gezegd exact de sympathieke ontwerpen van de show. Geen van de hoofdstemmen uit de show is aanwezig in het spel; in plaats daarvan vertelt een verteller - die geen deel uitmaakt van de show - het verhaal in rijm. Het is opnieuw heel simpel, maar het werkt en is charmant op zijn eigen manier. De muziek is eveneens eenvoudig, maar heel gepast en best schattig.

Keep it simple

De rechttoe rechtaan aanpak loopt ook door in de gameplay. Als je vroeger wel eens een 3D-platformgame als Croc of Spyro the Dragon hebt gespeeld, weet je wat je kunt verwachten. Je krijgt een reeks werelden van bescheiden omvang te zien die je vrij kunt verkennen. In elke wereld verzamel je belangrijke items zoals plantenzaden, eikels of verloren dinosauruseieren die je moet terugbrengen naar verschillende drop-off-punten. Er zijn verschillende obstakels die je moet overwinnen door te wisselen tussen de vier hoofdpersonages, elk met hun eigen speciale vaardigheid. Er is een optie voor andere spelers om een personage over te nemen, maar de wisselmechaniek maakt de modus voor één speler gemakkelijk genoeg voor iedereen. Het spel zal je zelf een hint geven wanneer een specifiek personage nodig om een bepaald obstakel te overkomen.

De ‘Giganto’ uit de titel zwerft over de kaart en jaagt onze vier vrienden op, maar vormt verder geen echte bedreiging. Hij maakt deel uit van het spel, maar dat is eerder om getrouw te blijven aan de serie dan in het spel echt een rol op te nemen. Er zijn eigenlijk maar weinig bedreigingen in het spel. Als er al gevaar schuilt, zijn je tegenstanders niet agressief en zullen ze je niet actief opzoeken. Je loopt schade op als je ze per ongeluk tegen het lijf loopt. Het is erg gul voor potentiële jonge, nieuwe spelers, dus verwacht je niet aan uitdagingen zoals Crash Bandicoot of zelfs de doorsnee Mario game.

Gigantosaurus is duidelijk een spel voor kinderen en moet dan ook vanuit dit opzicht beoordeeld worden. De game houdt altijd in gedachten dat dit wel eens de allereerste videogame voor een kind kan zijn. De graphics zijn clean en kleurrijk, de beelden en geluiden komen nooit overweldigend over en er is heel veel ruimte en tijd om te verkennen en grip te krijgen op de besturing. Gigantosaurus slaagt in z’n opzet en biedt een aantal leuke uitdagingen voor kinderen.

Gigantosaurus is een spel gemaakt voor kinderen en slaagt prima in z’n opzet: gemakkelijk te begrijpen, de juiste uitdaging en flexibiliteit voor kinderen en heel snel om op te pikken. Ideaal als eerste spel voor kinderen tussen vier en zes jaar.