• Oogt gedateerd
  • Verrast niet
  • Valt snel in herhaling
  • Maar één echte missie

Casper Egas | vrijdag 1 Apr 2016, 19:00

Agent 47 is terug! Hetzelfde kale koppie, maar een totaal andere game. Lees hier onze HITMAN review.

HITMAN is een reboot van een langlopende franchise van Eidos. Tegenwoordig lijkt het wel alsof niets meer gewoon een vervolg met een nummer mag hebben en dat de naam zo simpel mogelijk moet worden. Het is zeer onpraktisch om exact dezelfde naam te herhalen, als je het mij vraagt. Wat ook weer anders moet is de structuur van de game, het gaat nu om een episodische game.

Deze nieuwe HITMAN wordt namelijk in kleine stukjes met een prijs van 15 euro per stuk aangeboden, al is er ook de mogelijkheid om een seizoenspas te kopen. Voor deze lage prijs krijg je twee trainingsmissies en een redelijk grote volwaardige missie. Daarnaast heeft de ontwikkelaar nog speciale modi toegevoegd om de herspeelbaarheid te vergroten.

Number 47 als fashion victim

Het spel begint met een inleiding waarin je te zien krijgt hoe de mysterieuze Agent 47 gerekruteerd wordt en tests moet ondergaan. Deze tests fungeren vooral als originele tutorial. Zo moet je eerst een boot in, in een namaakvariant van de Caraïben en daarna in een namaakvariant van Rusland een proef voltooien. Het gaat hier om sets, alsof je in een film speelt, compleet met houten schotten, gekleurde doeken die een achtergrond moeten voorstellen en vooral een heleboel figuranten.

Het spel is zo moeilijk als je het zelf wil maken. Je krijgt bijvoorbeeld de optie om geholpen te worden met hints, of om alles zelf uit te vogelen. Ook zijn er vele mogelijkheden om de beoogde doelen uit te schakelen. Stop je bijvoorbeeld vergif in een drankje, saboteer je een reddingsboot, plaats je explosieven of snijd je toch liever de keel van jouw slachtoffer door?

Schieten is in HITMAN echt een laatste redmiddel, het is de bedoeling om ongezien te moorden. Dit doe je vooral door je keer op keer te verkleden. Tegenstanders zijn dan vaak te dom om te realiseren dat je er niet bij hoort. Zo ben je in enkele minuten een soldaat, politieman, monteur of zelfs een officier in het leger. Tegenstanders zijn ook vrij makkelijk om de tuin te leiden door muntjes te gooien, waarna ze onoplettend naar het geluid toe lopen. Toch kunnen de tegenstanders soms ineens opvallend opmerkzaam zijn en jouw moordpartij van een grote afstand waarnemen.

De oefenmissies zijn leuk, maar de echte missie is natuurlijk de hoofdmoot. Deze missie speelt zich af in Parijs, waar een modeshow bezig is. Genoeg mogelijkheden om je wederom om te kleden dus! Helaas lukte het niet om Agent 47 in een haute couturejurk te hullen.

Afwisselend moorden in Parijs

De omgeving is groot en gedetailleerd, maar grafisch ook wat gedateerd en niet echt overtuigend. Het enorme paleis functioneert vooral als een enorme zandbak om op allerlei manieren te moorden. Er zijn diverse uitdagingen opgesteld om de speler te stimuleren om alles uit het spel te halen. In veel gevallen is het de moeite om de missiedoelen op een totaal andere manier te voltooien, waardoor het spel niet na een uurtje voorbij is.

Zelfs na de uitdagingen is er nog meer te ondernemen. Zo kun je ook speciale contracten voltooien. Hierbij speel je in exact dezelfde spelomgevingen, maar zijn de doelwitten anders en zijn er bepaalde voorwaarden waar je aan moet voldoen. Voer bijvoorbeeld een bepaalde moord uit in een smoking met een mes of juist in een outfit van een kapper met een schaar. Je kunt ook zelf contracten opstellen en anderen jouw uitdaging aan laten gaan.

Daarnaast is er nog de Escalation modus, waarin je een taak krijgt die in vijf stappen moeilijker wordt gemaakt. Er komen steeds meer eisen bij, waardoor je verder moet gaan denken hoe je de nieuwe problemen moet omzeilen. Deze extra modi zijn best leuk en zorgen voor wat broodnodige replay value in een anderszins kort spel. Toch moet je niet verwachten dat je vele uren zoet bent, zonder dat het spel gaat vervelen. Want telkens in dezelfde omgeving rondlopen en steeds net iets andere mensen uitschakelen wordt snel repetitief.

HITMAN doet mij niet verlangen naar de volgende delen van dit episodische spel. Het spel is functioneel en de makers hebben er alles aan gedaan om spelers met een gering aantal spelomgevingen, toch lang bezig te houden. Hierdoor is de prijs/kwaliteitverhouding goed te noemen en zal je zeker geen miskoop doen als je het spel een kans wil geven. Toch denk ik dat er weinig mensen zullen staan te juichen van plezier en nu al staan te trappelen totdat ze verder kunnen gaan met moorden.