• De gekende verslavende gameplay
  • Sterke soundtrack
  • Niks vernieuwend
  • Gameplay al heel snel repetitief
  • Flauwe stemmenperformance

Van welke filmfranchise zijn er nog geen Lego-games gemaakt? De serie van ontwikkelaar Traveler's Tales gaat maar door en door. Hoe brengen The Incredibles het er vanaf in hun eigen Lego game?

De Lego games dekten al heel wat films af, zeker als je de geannuleerde Lego Dimensions meetelt en op dit moment kunnen ze al gemakkelijk een instituut in de gamewereld genoemd worden. Je zou denken dat het stilaan genoeg is, maar de toevoeging van een Lego game voor de laatste Pixar film toont aan dat geen enkele franchise veilig is en dat dit soort Lego titels nog een lange tijd zullen meegaan.

De gekende blokjes

Het spel neemt je mee doorheen de eerste en de tweede The Incredibles film, maar start vreemd genoeg met de tweede. Je kan de hele story zowel solo als in offline co-op spelen. Bereid je dus voor op een pak spoilers, als je nog van plan bent om de tweede film te gaan bekijken dan speel je dit spel best na je bezoek aan de bioscoop. Je tocht is niet geheel voorspelbaar. Bekende scenes krijgen een leuke twist en zo worden een aantal donkere thema’s uit de films vervangen door wat humor. Terwijl het verhaal nog voor een aantal verrassingen zorgt, is de gameplay weinig vernieuwend: beetje vechten, beetje platformen, af en toe een simpele puzzel oplossen en tussendoor massa’s kleine Lego blokjes verzamelen. Alhoewel deze formule al voor de zoveelste keer wordt toegepast blijft het van tijd tot tijd zeer leuk. Niks beters dan de boel in de prak slaan en voortdurende dat leuke klikkende geluidje horen als je ventje de Lego studs verzamelt.

De gekende formule

Je zoektocht naar collectibiles & geheimen gaat door in de open wereld. Je kan nieuwe karakters vrijspelen, races uitrijden en geheime zones vinden. Het beste deel van die open wereld zijn de zogenaamde 'crime waves', tijdelijke events die geïntroduceerd worden door leuke nieuwsfragmenten. De gameplay blijft dezelfde, maar het wordt op een leuke manier gepresenteerd. Naast de gebruikelijke fun, komen ook de gebruikelijke problemen terug: de controle voelt niet strak aan en karakters doen niet altijd exact wat je van hen vraagt. De puzzelgameplay kan ook vrij repetitief worden en de schaarse verhaalsecties helpen niet echt om de monotonie te doorbreken.

Met zoveel vertrouwde elementen rust alle druk op de schouders van The Incredbiles zelf om te bepalen waar deze game zal eindigen in de top van alle Lego-games. Met slechts twee films lijkt het wel of de ontwikkelaars moeite hadden om er een volwaardig spel van te maken. Dit is overduidelijk in het karakter keuzescherm, de makers zijn het duidelijk ver moeten gaan zoeken in wat Pixar te bieden had om het scherm te vullen.

Al bij al slaagt het spel er prima in om de wereld van het bronmateriaal tot leven te wekken geholpen door een soundtrack met de echte tracks van de films of materiaal dat zo dichtbij komt dat enkel de grootste The Incredibles-kenner het verschil zou merken. De stemmen zijn daarentegen dan weer minder on point, met Mr Incredible die soms zo erg de bal misslaat dat hij aan Homer Simpson doet denken.

Na talloze Lego-games weet je ondertussen wel wat je mag verwachten, de ups & downs van de serie zijn meermaals beschreven. Hoewel je weet dat je je snel zal ergeren in de controle en repetitieve gameplay, ga je je toch een weg banen door het verhaal en miljoenen blokjes oprapen tijdens je tocht. De top vijf Lego games zal het nooit halen, maar Lego The Incredibles biedt genoeg leuks om je spandex pak aan te trekken.