Shoot 'em up, shoot 'em all! Lees hier de recensie van Mars: Chaos Menace.

• Niet duur
  • Lekker uitdagend
  • Goed level ontwerp
  • Niet voor beginners
  • Slechts één modus

Shoot ‘em ups; love them or hate them, ze bestaan al sinds de tijd van de allereerste videogames. Ik ben zelf een liefhebber, al betekent dat zeker niet dat ik alle shmups fantastisch vind. Persoonlijk houd ik vooral van shooters met weinig poespas, waar je echt afgerekend wordt op je vaardigheden. Het adrenaline spuit dan zowat uit je neus als je alle kogelregens doorgekomen bent en de bazen hebt verslagen. Mars: Chaos Menace is door een mij onbekend klein team gemaakt en is digitaal verkrijgbaar voor slechts tien euro.

Weinig te bieden?

In de basis is dit een heel simpel opgezet spel. Er is slechts één modus en er zijn slechts twee scheepjes/poppetjes om mee te spelen. Deze spelen identiek aan elkaar en hebben enkel een ander kleurtje. Je kunt wel kiezen voor een aantal moeilijkheidsgraden en dat is zeker geen overbodige luxe, want op easy zul je het eerste level vast niet in een paar keer halen.

Er zijn vijftien levels en dat is voor een shooter best een goed aantal. Je moet hiermee echter wel meenemen dat vier van de levels bonusrondes zijn, maar omdat je moet oefenen om elk level te kunnen halen, vind ik de lengte voldoende. Het is zeer prettig dat je niet alles op rij hoeft door te spelen, want je kunt aan het begin van elk ontgrendelde level beginnen.

Kogelregens

Of een shooter leuk is, hangt van een aantal factoren af. Ten eerste moet je het niet erg vinden om uitgedaagd te worden en moet je bereid zijn het spel en de levels te leren kennen. Ten tweede helpt het erg als het spel er aantrekkelijk uitziet en er een opzwepende soundtrack speelt. Ten derde moeten de tegenstanders en levels goed ontworpen zijn.

De uitdaging is er in Chaos Menace dus zeker. Aan het begin kostte het mij bijna tien pogingen om het eerste level te halen. De moed begon me wat in de schoenen te zinken, totdat er iets klikte en ik het spel begreep. Je hoeft namelijk niet alle kogels te ontwijken en alleen te vertrouwen op je gewone wapens, je hebt een schild en een laser die je in kan schakelen. Het schil absorbeert enkele kogels en de laser vernietigt tegenstanders veel sneller dan wanneer je gewoon schiet. Beide moeten natuurlijk wel opladen, waardoor je alle middelen in harmonie, spaarzaam moet gebruiken.

De presentatie vind ik voor een goedkoop spel, dat gemaakt is door een klein team, grotendeels prima. Op een slordige taalfout hier en daar na, oogt alles goed. De levels hebben natuurlijke thema’s (bos, water, woestijn, vulkaan etc.) en dat geeft een mooie achtergrond bij het schietgeweld. Als je kritisch gaat kijken, dan zie je wel wat simpele texturen en weinig detail, maar in een flitsend spel als dit geeft dat niet. Belangrijker is de muziek, die in Chaos Menace mij heerlijk kon opzwepen. Het is up tempo elektronische muziek, zoals je wel vaker in dit soort spellen tegen komt.

De tegenstanders moeten wezens van Mars voorstellen, maar zijn vooral wat vreemd uitziende ruimtebeesten. Wat echt telt is dat ze allemaal ander gedrag vertonen en op een andere manier schieten. Dit maakt het herkennen van tegenstanders belangrijk, waardoor de gameplay sterker wordt. Alleen de tegenstanders die rode laserstralen schieten vond ik wat goedkoop, omdat je deze niet kan ontwijken als je niet van te voren weet waar deze vijanden zullen opduiken. De bazen zijn vooral tof, want die zien er niet alleen tof uit, ze zijn vooral tof om tegen te vechten. Aanvankelijk lijken ze soms onverslaanbaar, maar ze zijn allemaal te kloppen. De hele opbouw van de levels vind ik van de bovenste plank. Je krijgt een goede afwisseling tussen tegenstanders en de kogelregens hebben interessante patronen en er zijn precies genoeg bazen. Dat er maar twee wapenupgrades zijn mag de pret niet drukken, want wat het spel daardoor in complexiteit inboet, maakt het goed door minder grote frustratie als je dood gaat. Upgrades kwijt? Nou en! Het gaat vooral op je eigen vaardigheden.

Mars: Chaos Menace is een spel voor liefhebbers van eenvoudig opgezette, maar uitdagende shmups. Voor de lage aanschafprijs kun je jezelf prima een paar uur goed vermaken. Het spel speelt simpelweg lekker weg en ik ging er vol adrenaline, helemaal in op. Zit je niet te wachten op een uitdaging en wil je lekker onderuit gezakt spelen? Kies dan vooral een ander spel.