Hoe bevalt de remaster van The Raven? Je leest het hier!

• Goed uitgewerkte personages
  • Spannend verhaal
  • Fantastische muziek
  • Lipsynchronisatie loopt niet goed
  • Stroeve controles

Altijd al de droom gehad om een Agatha Christie mysterie te spelen in plaats van het simpelweg te lezen? Dan is The Raven Remastered dé kans om die droom waar te maken. The Raven Remastered is één van de point & click avonturen die THQ Nordic geselecteerd heeft voor een remaster behandeling. Het spel kwam oorspronkelijk in 2013 uit op de Xbox 360. The Raven Remastered doet met z’n vrolijke toon & kleurrijke personages een verdienstelijke poging om tegengewicht te bieden aan de meer op actie georiënteerde en quick time event gevulde adventure games uit de Telltale stal.

Herule Zellner

Je speelt als de vijftigjarige Constable Zellner, een fiere Zwitserse politieagent die gek is op moord romans. De moord in The Raven Remastered speelt zich af te midden van een andere mysterie, namelijk dat van de verdwenen Egyptische juwelen en het feit dat de hoofdverdachte van de diefstal, The Raven, misschien ook betrokken is bij de moord. Het is een klassieke whodunit, volledig in Agatha Christie stijl. De grote gelijkenissen tussen Zellner en Christie’s belangrijkste detective Hercule Poirot versterken dat typische sfeertje.

Het spel speelt zich met een wat kalmer tempo af dan de typische point & click adventures op Xbox. Dat betekent geen quick time events, maar uitvoerige gesprekken en puzzels als de kern van de gameplay. Heel moeilijk wordt het allemaal niet en je kunt er als speler op vertrouwen dat de meest logische oplossing vrijwel altijd de juiste is. Zellner moet items combineren, de juiste elementen aan de juiste personages aanbieden en locaties uitkammen om nieuwe dialoog opties vrij te spelen. Kortom, ideaal speelvoer voor de beginnende adventure gamer.

Klankspel

De personages in The Raven Remastered nemen hun tijd voor een deftig gesprek. Het stemmenwerk is voor het grootste deel okee, maar duikt hier en daar onder de gebruikelijke kwaliteitsstandaard. Vooral de vertolkingen van de kinderen komen wel eens raar over. De muziek daarentegen is van topkwaliteit en de soundtrack ondersteunt de kapriolen van Zellner perfect. Het Duitse symfonische orkest geeft het spel een klassiek en cinematografisch kantje waardoor het spel zich mooi kan onderscheiden van z’n concurrenten in het genre.

The Raven Remastered heeft ook qua grafisch werk zeker een eigen stijl met een goede variatie in kleurrijke en gedetailleerde locaties om te ontdekken met Zellner. Het geheel geeft het gevoel van een gezellige zondagnamiddag film die iedereen op één of andere manier wel kan bekoren.

Na al dat positiefs een valse noot. Technisch geraakt The Raven Remastered iets moeilijker van de grond. De remaster doet het origineel uit 2013 er een pak op vooruit gaan, maar niet alles werkt zoals het moet. Rondlopen voelt stroef en weinig responsief aan. De Lip-sync loopt niet mooi gelijk wat snel de indruk geeft dat je naar poppen zit te kijken in plaats van personages van vlees en bloed.

The Raven Remastered brengt het point & click genre zeker niet naar nieuwe hoogtes, maar grijpt wel mooi terug naar de klassiekers van vroeger. Ben je op zoek naar een ontspannend avontuur met kleurrijke personages verpakt in een prima audiovisuele ervaring, twijfel dan niet om The Raven Remastered op te pakken. Door de vriendelijke moeilijkheidsgraad is het spel bovendien zeer geschikt voor beginners, maar ook voor veteranen die op zoek zijn naar een adempauze.