Met een handjevol agenten ga je de strijd tegen corruptie aan; lees hier de recensie van Rebel Cops.

• Eenvoudige opzet
  • Uitdagende strategie
  • Geen boeiend verhaal
  • Eendimensionaal
  • This is the Police 2, maar dan zonder management

This is the Police was voor mij een echte hidden gem; de sfeer was perfect en het verhaal was zeer boeiend en paste goed bij de gameplay, die uit het managen van een corrupt politiebureau bestond. Het tweede deel voegde daar missies aan toe, die de vorm van een beurtelings strategiespel aannamen. Helaas was de rest van het spel er mijns inziens op achteruit gegaan. Nu is er Rebel Cops, die de slogan, ‘’This is not the Police’’ heeft. Het is dus een spin-off van de serie, die te koop is voor slechts tien euro. Of dit zijpaadje helemaal geslaagd is lees je hier.

Dit is niet de politie?

In Rebel Cops speel je niet met de reguliere politie, omdat deze ook hier zeer corrupt is en omgekocht is door de lokale maffia. Een deel van het corps heeft zich daarom losgescheurd en heeft een schaduwpolitie opgericht die er wel is voor de burgers. Het geld om dit nieuwe corps te runnen komt van de burgers en in ruil daarvoor is het verstandig om in beslag genomen spullen ook te delen met deze financiers. Je wilt namelijk graag dat de burgers op jouw hand blijven en niet de kant kiezen van de criminelen.

Het verhaal speelt in dezelfde wereld als This is the Police, maar heeft een stuk minder diepgang. Er had meer van gemaakt kunnen worden, al vond ik het einde, met een stevige knipoog naar het originele spel, erg geslaagd. Voor veteranen van de serie zal het meteen opvallen dat de stijl precies hetzelfde is en ook de agenten er hetzelfde uitzien en op dezelfde manier ervaring vergaren en uitgerust kunnen worden met allerlei spulletjes. De missies zijn ook hetzelfde als This is the Police 2, waarbij je beurtelings moet bewegen en het beste ongezien kunt opereren. Er is echter een groot verschil met zijn voorgangers, want dit spel is teruggebracht tot de basis. Buiten de missies is er namelijk niets meer te doen; het managementaspect is nu weg. Je speelt gewoon missie na missie en kiest welke agenten je meeneemt. Soms is er nog de mogelijkheid om subopdrachten te accepteren en eenmaal kon ik kiezen welke van twee missies ik wilde doen. Het spel is verder dus erg lineair en dat zal mensen misschien tegenvallen.

Enorme omgevingen?

De missies lijken allemaal wel wat op elkaar. De gameplay is namelijk vrij eenvoudig. Dit is aan de ene kant goed, omdat het toegankelijk is voor beginners. Het nadeel is wel dat het spel gedurende de grofweg vijftien uur speeltijd wat eentonig wordt. Het concept van de gameplay is wel goed, maar de missies voelen als een herhaling van stappen.

Elke missie begint met het samenstellen van een team agenten en deze moet je dan toewijzen aan de hoofdmissie en aan eventuele submissies. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het vinden van een belangrijk voorwerp of het redden van een gijzelaar. Wanneer je een agent twee missies na elkaar gebruikt, dan zal deze moe zijn en slechter presteren. Eenmaal in het veld is het zaak om de twee beurten per agent slim te gebruiken. De meeste missies verlopen veruit het beste als je ongezien blijft, maar ook in de actiemissies is het zaak vooral goed te schuilen. Meestal is de succesformule, loop naar een goede schuilplaats en kijk hoe de tegenstanders lopen, ga de volgende beurt snel uit dekking en sla de crimineel met een knuppel. De volgende beurt arresteer je de crimineel (vreemd genoeg met hard roepen erbij) en ren je weer terug naar een schuilplaats. Lukt het niet meer om verborgen te blijven, dan is schieten ook nog een optie.

Het valt op dat sommige missies overzichtelijk en klein zijn, maar andere missies echt enorm zijn. Zo is er bijvoorbeeld een landhuis op een enorm landgoed, waar ik echt uren zoet was. Het is niet alleen slim om elkaar goed te blijven dekken en het vooral rustig aan te doen, maar ook om alles van waarde in beslag te nemen. Geld heb je namelijk hard nodig om aan een goede uitrusting te komen.

Rebel Cops is geen innovatief of bijzonder indrukwekkend spel. Het is echter zeer onderhoudend en speelt heerlijk ontspannen. Voor slechts tien euro is het daarom geen slechte deal. Persoonlijk vind ik het eerste deel nog steeds het beste, maar als je van strategiespellen houdt of een fan bent van de This is the Police-franchise, dan zit je zeker goed.