Een side-scrolling beat 'em up in Shaolin-stijl. Geïnteresseerd? Lees dan verder.

• Old-school beat 'em up
  • Mooie artstyle
  • Spannend verhaal
  • Kleine visuele bugs
  • Weinig variatie qua vijanden

Een illuster verhaal over een Chinese visser die op zoek is naar wraak, escaleert snel tot iets dat niet helemaal van deze wereld is. Er is door de jaren heen geen tekort geweest aan old school beat’ em up games. 9 Monkeys of Shaolin neemt het populaire genre over en bouwt voort op gepolijste vechtmechanieken met een meeslepende verhaallijn, wapens, power-ups en ontgrendelbare geheimen en cheats, net zoals we dat vroeger hadden.

Onder vuur

De game plaatst je in de rol van Wei Cheng, een eenvoudige Chinese visser tijdens het Jaar van de Wateraap, 1572. Wei Cheng was van jongs af aan een wees en werd opgevoed door zijn grootvader. Als Japanse piraten het dorp aanvallen en plunderen verliest Wei Cheng z’n grootvader in de strijd. Wei Cheng zelf raakt gewond en wordt verzorgd door een groep van 7 boeddhistische monniken. Die hebben samen met een smokkelaar de taak om de verschillende dorpen en kloosters in de streek te beschermen. Wei Cheng sluit zich bij hen aan en wordt zo de ‘negende aap’. Het verhaal vermengt realiteit en fantasie en speelt zich af in het fictieve Wuxia.

Gebaseerd op de echte geschiedenis van piratenaanvallen in de 16e eeuw met een nauwkeurige kijk op de levens en huizen van het Chinese volk van die tijd, wordt het verhaal steeds meer vermengd met fantasy naar het einde toe. De verhaallijn is best boeiend en de hele game is ingesproken door stemacteurs. Wei Cheng wordt bovendien vertolkt door Daisuke Tsuji, die dit jaar ook de stem en het gezicht was van Jin Sakai in Ghost of Tsushima op PS4.

Everybody was...

9 Monkeys speelt als een beat 'em up in de klassieke belt scroller-stijl van bijvoorbeeld Streets of Rage, Double Dragon en Teenage Mutant Ninja Turtles: Turtles in Time. Je bestuurt Wei Cheng en loopt van links naar rechts door de verschillende niveaus, waarbij je vijanden te lijf gaat met een staf en een combinatie van verschillende vechtstijlen. De vijanden zijn niet zo heel gevarieerd; ik denk dat ik ongeveer zes verschillende types geteld heb. Op zich allemaal wel met verschillende wapens en bepantsering, maar zes is simpelweg wat weinig voor een hele beat 'em up. Je moet constant in beweging blijven, want vijanden komen in groepen op je af en het is aan jou om hun krachtige aanvallen te ontwijken en zo goed mogelijk van een afstand aan te vallen. In de verte loert ook gevaar van vijanden met projectielen en later in het spel komen er zelfs kamikazes in het spel die zichzelf tot ontploffing brengen met vuurwerk en buskruit.

Je beschikt over drie verschillende stances: de standaard, de acrobatische en de magische. Het vraagt wat tijd om elk van de stances onder de knie te krijgen, maar tegen de laatste level varieer je als een echte Shaolinmeester. Met succesvolle hits bouw je Qi op, en dat fungeert als energie om verschillende bewegingen uit te voeren. Elke beweging kan worden geüpgraded via een stevige skill tree die een laag strategie en voortgang toevoegt aan het algehele spel.

Kleine visuele bugs plagen het spel wel hier en daar. Je blijft wel eens hangen aan een struik of platform en bovendien geraak je niet elke keer makkelijk los. Het is nooit echt storend of gamebreaking en gebeurt niet elke keer wanneer je een bepaald stuk in die game speelt. Maar toch is het het waard om op te noemen.

9 Monkeys is gebaseerd op de stijl van de kungfu-films uit de jaren 70. De setting, de voice-acting en de graphics komen samen in een perfecte kung-fu shaolin mix. Het levelontwerp is prachtig. Van kleine dorpen met hoog gras over moerassen en compleet ommuurde vestigingen. Kleine visuele bugs plagen het spel wel hier en daar maar is nooit echt storen of gamebreaking.

9 Monkeys of Shaolin is voor beltscrollerfans écht wel een aanrader. Het team stelt een fantastisch pakket samen: artstyle, graphics, gameplay, stemmen en upgrade-paden smelten perfect samen. Als beat 'em ups je ding zijn zou ik dit als een must-buy beschouwen.