De Battletoads zijn weer terug! Ze waren er al op je NES en Gameboy, nu ook op Xbox One.

• Veel variatie in speltypen
  • Presentatie is gelikt
  • Leuk met anderen
  • Geen online multiplayer
  • Geen enkel speltype is echt sterk

Soms zijn spellen regelrechte klassiekers en soms is het toch een beetje vreemd waarom een bepaalde titel nog steeds zo bekend is. Voor mij behoort Battletoads tot deze laatste categorie. Het is zo’n spel dat veel mensen wel gespeeld hadden, bijvoorbeeld op de NES of Mega Drive, maar vaak meer frustratie hebben ervaren dan spelplezier. Het spel begon als een best toffe beat ‘em up doorspekt met andere gameplayvormen. Al snel was het spel echter zo frustrerend moeilijk en oneerlijk, dat alleen de meest volhardende spelers niet gestopt zijn tijdens het motorstuk. Dan heb ik het nog niet eens over veel slechtere overzettingen van het spel die op andere systemen zijn verschenen, want dan was er al helemaal weinig lol aan te beleven. Toch heeft Microsoft het groene licht gegeven voor een reboot. Het spel is niet door ontwikkelaar Rare zelf gemaakt, maar door het kleine Dlala Studios. Hebben ze van Battletoads nu wel een spel weten te maken dat van begin tot eind plezierig is om te spelen?

Een beat 'em up of toch iets anders?

Battletoads is niet zo makkelijk in te delen. Ik zou zeggen dat het spel voor zo’n veertig procent beat ‘em up is en voor de rest bestaat uit een veelvoud van andere speltypen. Denk daarbij aan het rijden op de bekende vliegende motoren, maar ook aan puzzels, platformlevels, minigames, snelle reactiespeltypen en zelfs shooterstukken. Er is dus meer dan genoeg te doen in het spel.

Dit heeft voordelen en nadelen. Aan de ene kant is het spel hierdoor afwisselender dan het gemiddelde vechtspel en de verschillende speltypen zijn ook stuk voor stuk leuk om te spelen. De diepgang is echter niet al te groot en op zichzelf beschouwd zijn alle manieren van spelen leuk, maar niet fantastisch. Er zijn veel betere platformspellen, betere puzzelspellen, betere shooters en zelfs betere beat ‘em ups (Streets of Rage 4!). Toch vind ik dat Battletoads gedurende zijn speelduur van een slordige vier uur constant de moeite waard blijft. Het is namelijk, net als vroeger, zeker geen eitje om door de spelen. Elk speltype bouwt de moeilijkheidsgraad geleidelijk op en eindigt vaak best moeilijk. Ik ga dan uit van het normale niveau, want het is ook mogelijk om het spel makkelijker of moeilijker te maken. Soms vond ik wel dat bepaalde stukken wat lang doorgingen. Ik had persoonlijk liever gezien dat de soorten gameplay elkaar sneller zouden afwisselen en dan regelmatig zouden terugkomen, in plaats van vrij lange levels achter elkaar te plakken.

Lekker kikkertje

De presentatie is een van de zaken die bij de oude game al dik in orde was. Ook nu ziet Battletoads er goed uit voor een spel van een kleine studio. De tussenfilmpjes zijn professioneel gemaakt en zijn net alsof je een tekenfilm kijkt. Met vlagen zijn de tussenstukken zelfs grappig, maar er had wel meer in gezeten. Vooral het ontwerp van de tegenstanders vind ik niet zo geslaagd. De levels zelf zitten vol details en ogen quasi tweedimensionaal, met veel parallax scrolling. Ook de muziek is best catchy en de stemmen zijn goed ingesproken. Elk van de hoofdpersonages heeft hierdoor een eigen persoonlijkheid.

Het verhaal van Battletoads draait er om dat het drietal al decennia blijkt vast te zitten in een simulatie, en wanneer ze daar eindelijk per ongeluk uitkomen, merken ze dat ze totaal vergeten zijn. Ze willen graag beroemd zijn, maar dat lukt totaal niet. Dus moeten ze maar reguliere baantjes nemen. Deze baantjes, zoals masseur, moet je in de vorm van een minigame daadwerkelijk zelf uitvoeren. Natuurlijk blijven ze niet steken in deze baantjes en gaan ze al snel opnieuw op avontuur en worden ze weer beroemd. Het verhaal is leuk voor een spel als dit en laat duidelijk doorschemeren dat er meer spellen in de franchise aan zullen komen.

Een grote misser is wel dat het spel niet online gespeeld kan worden. Sterker nog, je kunt vrijwel niets kiezen in het spel. Je speelt het gewoon van begin tot eind in je eentje of met twee of drie spelers op een Xbox One. Battletoads is prima in je eentje, maar nog veel leuker met anderen. Waarom kan dat anno 2020 nog niet eens online? Het spel is beschikbaar op Game Pass, dus spelers moeten er genoeg te vinden zijn.

Deze Battletoads is een geslaagde reboot. Sterker nog, dit spel is beter dan het origineel ooit is geweest. Is het daarmee een klassieker in wording? Nee, dat denk ik niet. De afwisseling in het spel is erg leuk en elk speltype voegt iets toe aan het geheel. Ook de uitdaging is vrij groot, maar dit keer fair. Het spel mist echter echte diepgang, want alle stukken zijn op zichzelf beschouwd vrij oppervlakkig. Het is dus een leuk mengelmoesje waar je prima mee aan de slag kan, maar verwacht niet dat het als voorbeeld kan dienen voor elk in het spel aanwezige genre.