Tim Colman | maandag 28 Okt 2019, 12:01

Bijzondere graphics en een onconventionele combinatie van allerlei genres waaronder pinball; is dit iets voor jou?

• Uniek concept
  • Niet alledaags sfeertje
  • Strakke mechanics
  • Vrije keuze in dungeons kan kronkels geven qua moeilijkheid

Een top-down, op pinball geïnspireerde, hack-and-slash dungeon-crawler? Dat moet een genrecombinatie zijn die nog nooit eerder is gedaan. Maar zoals dat gaat in de betere chemie, kunnen elementen in een mengsel soms iets creëren dat absoluut uniek en niet meer te onderscheiden is van de oorspronkelijke ingrediënten.

BOT-C

Creature In The Well gaat voor innovatie; door verschillende genres te combineren, heeft ontwikkelaar Flight School een van de meest onderscheidende en bevredigende puzzelspellen van de afgelopen jaren gemaakt. De beste vergelijking die je waarschijnlijk kunt maken, is als Hyper Light Drifter in botsing komt met een klassieke flipperkast en Breakout.

De laatste BOT-C-unit wordt opgeofferd om de woestijnberg in te gaan die op de loer ligt naast de gevangen stad Mirage, een land veroverd door een dodelijke zandstorm. In de berg rust een oude installatie die stroom nodig heeft; maar er is ook een angstaanjagend wezen dat erin vastzit. Het is de taak van de BOT-C om de machine opnieuw op te starten, het monster te stoppen en de stad Mirage te redden van de eindeloze storm die het land omhult.

Creature In The Well maakt uitstekend gebruik van de Unreal Engine: een nachtelijke bewolkte atmosfeer met een somber, vrij donker kleurenpalet. Contrast komt van flitsende animaties en oplichtende elementen. De art style is apart, maar maakt integraal deel uit van de sfeer van het spel.

Hersenkraker

Hoewel het klinkt als een hack-and-slash dungeon-crawler, is Creature In The Well geen test van kracht tegen alle verwachtingen in; het is een zoektocht naar kennis die getimede acties vereist. De BOT-C-eenheid is niet uit op bloedvergieten; het is een overlevingsstrijd die uitgevochten wordt aan de hand van verschillende puzzels die de grenzen van je aanpassingsvermogen zullen testen. De game zal je uitdagen om je hersenen tot het uiterste te kraken.

Nadat je een zwaard bemachtigt en je de dash aangeleerd krijgt, zou je er logischerwijs van uitgaan dat je de strijd rechtstreeks aangaat met de nodige dosis geweld.Maar dat zwaard van je en ook het secundaire wapen van de BOT-C-eenheid worden nooit rechtstreeks naar een tegenstander gezwaaid - niet één keer tijdens de hele missie. In plaats daarvan worden wapens gebruikt als flippers in een soort actieve flipperkast, waarbij energiebollen continu naar verschillende machines worden geslagen wat voor de nodige elektrische spanning zorgt. Deze energie heb je nodig om hydraulische deuren te openen die in elke dungeon de voortgang blokkeren. Een andere toepassing van dit systeem is de uitrusting van de BOT-C-eenheid te upgraden via een smid. Je kan daarnaast ook upgrades vinden die verspreid liggen over de verschillende paden. Hoe grondiger je een dungeon verkent, des te meer elektrische spanning en op te lossen puzzels zijn er te vinden.

Jij vs de omgeving

Je omgeving vormt eigenlijk de grootste bedreiging, omdat er geen echte vijanden zijn om je wapens tegen te gebruiken. Je maakt je meester van Breakout en Pong-achtige bewegingen op meerdere projectielen tegelijkertijd. Goed geplaatste schoten en perfect getimede swings zijn de sleutels tot voortgang en de enige manier om uiteindelijk de credits te zien. Winnen in Creature In The Well doe je door creatief met de puzzels om te gaan en je tactiek voortdurend aan te passen.

Creature in the Well spoort spelers aan om de zaken steeds slimmer aan te pakken als ze de acht enorme verschillende dungeons doorkruisen. Elke puzzel ruimte daagt net iets meer uit dan de vorige, omdat het spel de verschillende systemen consequent en slim hergebruikt. Terwijl er telkens nieuwe elementen worden geïntroduceerd om de metronoom-achtige acties te ondersteunen. Deze gimmicks kunnen variëren van de manier waarop energiebollen schade toebrengen tot het toevoegen van nieuwe obstakels zoals elektrische vloeren of spiraalvormige dodelijke vallen. Gelukkig zijn niet alle puzzels verplicht dankzij de vertakte paden en het feit dat er voldoende energie voorhanden is om sommige versperringen over te slaan. Dit kan positief of negatief uitdraaien. Omdat Creature In The Well geen volgorde qua dungeons oplegt, kan het begin zeer moeilijk zijn en de laatst gekozen dungeon een makkie, maar het kan eventueel ook omgekeerd uitdraaien.

Ik vond dat de geboden vrijheid je als speler een pak ademruimte geeft. Ik kon beginnen experimenteren op bepaalde routes en later terugkeren als het te moeilijk werd. Een puzzel overslaan of zelfs volledig onopgelost laten, vermindert wel weer je kans op beloningen maar dankzij de handige in-game kaart kan je mooi bijhouden hoe ver je met alles staat. Op deze kaart staat precies waar je nog geen kamers op aangewezen paden hebt voltooid. Alles samengenomen vond ik het nooit erg om later in het spel op een gemakkelijke puzzel te stoten, de gameplay mechanics zijn zo vermakelijk dat de verveling niet toeslaat.

Creature In The Well is een boeiend experiment én een leuk spel bovendien. Flight School nam de nodige risico's door meerdere genres te combineren die op het eerste zicht weinig met elkaar te maken hebben. Het eindresultaat is echter een fascinerend concept met voldoende potentieel om verder te worden uitgebreid. De game is aan de korte kant met een quest van zo’n vijf à zeven uur om tot de diepste delen van de berg door te dringen. Creature In The Well is voor mij een absolute must-try voor de fans van zowel flipperkasten als puzzelgames.