Wist je dat er met drones ook races worden gehouden? Daar is ook een videogame van; DCL The Game!

Rating 4/10
  • Kwalificeren voor echte wedstrijden
  • Geluid is verschrikkelijk
  • Vrijwel alleen time trials
  • Slechte besturing

DCL is geen verkeerd gespelde DLC, maar Drone Championship League. Dit is een steeds populairder wordende sport, waar de bekende drankjesfabrikant veel sponsort. Het is in DCL de bedoeling om met een snelle drone een parkoers af te leggen door allerlei poortjes, het liefst om prachtige locaties. Natuurlijk is het daarbij de bedoeling om zo snel mogelijk te zijn. Is dit een goed concept voor een game, of is DCL: The Game alleen leuk voor de hardcore liefhebber van de sport?

Stuurloos

Ik had wel eens gehoord van racen met drones, maar ik ben beslist geen fan van de sport. Ik ben zelf ook niet in het bezit van een drone, dus ik moest het spel helemaal blanco aanvangen. Gelukkig krijg je wat tips in de chaotische menu’s van het spel. Er is ook een zogenaamde tutorial, maar dat is gewoon een linkje naar de website. Dat noem ik meer een digitaal instructieboekje. Gelukkig is er niet zoveel uit te vogelen, behalve de besturing dan. Er is keuze uit vier types: Arcade, GPS, Angle en Agile. Het spel geeft echter meteen aan dat alleen Arcade en Agile geschikt zijn om snel meer te racen. Waarom zijn de andere twee opties er dan, vraag ik me af.

Arcade is eenvoudig; je hoeft alleen te accelereren, te remmen en te sturen. De hoogte wordt dus automatisch voor je aangepast. Dit maakt het spel echter wel wat suf, want in feite had het, buiten de omgeving om, dan net zo goed een gewoon racespel kunnen zijn. Ook valt meteen op hoe lomp de drones besturen. Je beweegt nooit soepel en maakt schokkerige bewegingen. Alles behalve top dus, maar in elk geval kon ik vrij snel door de parkoersen heen komen.

Agile is een heel ander verhaal. Het is duidelijk dat dit de door de makers bedoelde manier van besturen is, maar het is zo moeilijk, dat het voor de meeste mensen niet weggelegd is. Je moet hier de drone een beetje besturen zoals in een flight sim, compleet met alle nuances van dien. Echter is het hier nog veel moeilijker om de drone de goede kant op te krijgen, omdat deze bij acceleratie keihard de lucht in vliegt. Het is moeilijk om hem rechtdoor te laten gaan zonder sterk af te remmen om helemaal richting de grond te kijken. Ik was het na veelvuldig stuntelen zat. Als ik als ervaren gamer het niet binnen een half uur genoeg onder de knie kan krijgen om een heel simpel parkoers te doorlopen, dan is dat echt geen goed teken. Alleen haalbaar voor experts dus.

GPS en Angle lijken op elkaar, met subtiele verschillen. Het is daar na wat oefening wel mogelijk om een route af te leggen, maar de snelheid laat zeer te wensen over. Je doet er meestal wel drie keer zo lang over dan met de Arcade-besturing, om maar te zwijgen over de tijden die ik zie bij spelers die Agile onder de knie hebben. Terug naar Arcade dus maar. De snelste tijden haal ik daar echter nooit mee, waardoor het spel zijn charme heeft verloren.

Pieeeeeeeeeeep!

Het racen met de drones wordt nog een stuk minder leuk als je de audio van het spel meeneemt. De muziek is heel luidruchtig en naar. Het moet waarschijnlijk laten zien hoe hip de sport is, maar het stoorde mij vooral. Het wordt niet beter als ik de geluidseffecten beoordeel. De drone maakt een scherp piepend geluid dat heel vervelend in het gehoor ligt. Daarbuiten hoor je eigenlijk niets.

Grafisch is het spel gelukkig aangenamer. Drone Championship League heeft leuke locaties vol details en er zijn spectaculaire routes gekozen. De ene keer zit je in een oude stad, de andere keer tussen wolkenkrabbers en daarna in een bos of op een skipiste. De parkoersen schijnen gebaseerd te zijn op echte banen en dat wordt met gelikte filmpjes duidelijk gemaakt. Er is gekozen om af en toe videobeelden te gebruiken van echte races en deze af te wisselen met beelden uit de game. Het is leuk dat het zo dichtbij de realiteit komt, maar de graphics zijn ook zeker niet goed genoeg om je voor de gek te houden. Het is vooral leuk wanneer er rijdende voertuigen worden gebruikt op het parkoers, zoals treinen en auto’s. Jammer is het dat de belichting wat matig is.

Wat valt er te beleven?

De menu’s van het spel zijn zoals gezegd een rommeltje en doen lijken of er meer te doen valt dan er echt aan opties zijn. In feite kun je bijna alleen maar tegen de klok racen. Dit kan op een stuk of twintig banen van variabele moeilijkheidsgraad. Het aardige is dat je automatisch racet tegen tijden van andere spelers, naast de doelen die het spel voor je heeft gezet. Het gaat hier niet om een campagne of carrière, je racet losse races. Met gewonnen geld kun je wel andere drones en trails kopen, maar deze zijn zuiver cosmetisch.

Je kunt het ook rechtstreeks opnemen tegen online tegenstanders. Dit zou leuk kunnen zijn, ware het niet dat je het dan op moet nemen tegen mensen die verschillende besturingstypen hebben gekozen. Je wint het dus nooit als je geen expert bent met Agile. Ook duurt het veel te lang voordat je weer kunt racen, omdat elke game eerst begint met een invliegtijd die lang genoeg is om het parkoers minstens vijf keer af te leggen. De verveling sloeg dus al snel toe.

De laatste optie is de meest originele. Er is namelijk de mogelijkheid om je te kwalificeren voor echte drone-evenementen. Race op een aantal nieuwe parkoersen en de tijd bij elk van de races zal bij elkaar worden opgeteld. Als je dan aan het eind van de competitieperiode het snelste bent, dan mag je echt deelnemen aan de DCL. Cool dus voor echte fans.

DCL: The Game is absoluut niets voor mij. Voor veertig euro biedt het spel slechts enkele time trials en een halfbakken multiplayermodus. Daarnaast is de besturing zo lastig onder de knie te krijgen en de balans zo raar, dat de moed mij snel in de schoenen zakte. Het akelige geluid helpt dan ook niet mee. Ik denk dat DCL alleen geschikt is voor hardcore liefhebbers van de sport, want voor andere mensen is het niet toegankelijk genoeg en/of heeft het veel te weinig te bieden. Zelfs als de prijs flink gezakt is zou ik het spel aan die groep afraden.