DreamWorks Dragons: Dawn of New Riders is een videogame in het bekende How To Train Your Dragon-universum.

• Mix van actie en puzzelen
  • Speelt lekker weg
  • Geen co-op
  • Te kort
  • Geen stemmen en filmpjes

Misschien ken je de DreamWorks Dragons films en series wel. How to Train your Dragon is vooral bekend. Dit spel, met de heel slecht lopende titel Dreamworks Dragons Dawn of the New Riders is een spin-off van de serie, met een eigen verhaal en is niet gebaseerd op een van de films of seizoenen van de serie. Het is een eenvoudig avonturenspel voor kinderen van een jaar of tien tot twaalf. Is het een leuke Zelda-kloon voor beginners of is veertig euro te veel voor deze draken?

Klein draakje

Ik was wat verrast toen ik Dragons Dawn of the New Riders downloadde; het spel is nog niet eens 1 gigabyte groot. Het klinkt misschien wat gek, maar het voelt dan alsof je veel betaalt voor weinig, maar natuurlijk gaat het niet om de hoeveelheid data. Helaas kan voor de speelduur hetzelfde gezegd worden. Met een uur of vijf spelen ben je wel door het spel heen. Dit heeft als voordeel dat het spel niet saai wordt en de spelmechanieken niet te vaak herhaald worden, maar in dit geval lijkt het ook een gemiste kans.

In Dawn of the New Riders speel je als Scribbler die zijn geheugen kwijt is en naast zich een ei ziet uitkomen. Uit dat ei komt het bijzondere draakje Patch, waarmee hij op avontuur gaat. Het verhaal is verder slecht te volgen en oninteressant. Vreemd, gezien de doelgroep, is dat het spel volledig in het Engels is. Ook wordt het verhaal geheel met wollige tekst uit de doeken gedaan (zonder stemmen) en is er geen een filmpje in het spel te bekennen. Voor een dergelijke licentie is dat op zijn minst vreemd te noemen. Het houdt in ieder geval het bestand klein.

Vechten, vliegen en puzzelen

Het spel moet het dus van de gameplay hebben en gelukkig laat het daar minder steken vallen. Het grootste deel van het spel speelt zich te voet af. Je ziet de actie van bovenaf en moet gebieden verkennen om verder te komen en schatten te vinden. Regelmatig moet je ook vechten, maar een echte hack ’n slash game is het zeker niet. De omgevingen zijn leuk ontworpen en ogen sfeervol. Je ziet wel dat er weinig variatie is, met maar vier soorten omgevingen (zomers, herfstig, winters en in kerkers). Maar in combinatie met de gezellige avonturenmuziek maakt de presentatie toch een goede indruk.

De gebieden zijn dikwijls als doolhoven ontworpen. Er is daarbij goed gebruik gemaakt van hoogte en van puzzels om verder te komen. Het vechten is wel leuk, maar is tamelijk eenvoudig. Je moet steeds afwisselen tussen Scribbler en Patch om de puzzels op te kunnen lossen. Zo kan Scribbler stenen verplaatsen, kisten openen en bomen omhakken, en kan Patch vuur, ijs en bliksem spuwen om puzzels op te lossen.

De combinatie tussen het spelen met het draakje en met de held maakt het spel onderhoudend en zelden saai. Het is alleen een enorme gemiste kans dat Dawn of the New Riders niet samen gespeeld kan worden. Volgens mij is dat juist voor deze doelgroep een perfecte speelwijze.

Wat wel leuk is, is dat je af en toe kunt gaan vliegen. Je kunt dan vrij rondvliegen in de wereld en ook landen op eilanden om extra avonturen te beleven en daar schatten te verzamelen. De draak bestuurt lekker en deze stukken helpen als extra variatie en geven het spel wat extra lucht. Helaas kan ik ook hier niet louter positief blijven, want de wereld is zo klein, dat je al snel uitgevlogen bent. Er zijn maar zes korte bijavonturen en verder is er niets te beleven in de lucht. Er zijn geen vijanden of wat dan ook.

Dreamworks Dragons Dawn of the New Riders heeft vooral een lange titel en is verder een wat simpele, korte game. Dit is jammer, maar verpest het spel ook niet. Het spel speelt lekker weg en is toegankelijk voor de doelgroep (op de taal en het verhaal na). Door de combinatie van vechten, vliegen en puzzelen vond ik het nooit saai en speelde ik achter elkaar door. Of het spel echter veertig euro waard is? Ik zou even wachten tot het spel afgeprijsd wordt.