Tim Colman | woensdag 28 Jun 2023, 12:31

Het nieuwe seizoen van de Formule 1 is weer begonnen op je Xbox!

Review

Rating 8/10
User rating 0/10
  • Braking Point is geweldig en het ziet er fantastisch uit
  • Grip is terug van weggeweest, prima handling model
  • Betere structuur en hub dan F1 22
  • F1 World blijft grotendeels zonder gevolg

Gespeeld op Xbox Series X. Geoptimaliseerd voor Xbox Series.

In de echte wereld is de Formule 1 in 2023 tot nu toe zorgwekkend voorspelbaar gebleken, met de Red Bull-auto als een klasse boven de rest van het veld. Gelukkig geeft de Formule 1-game van dit jaar, F1 23, wederom ontwikkeld door Codemasters en uitgegeven door EA, fans de kans om de nodige spanning weer terug te brengen. Ik ging opnieuw de uitdaging aan om in een mindere bolide te stappen en zowel Perez als Verstappen m’n stofdeeltjes te voeren.

REVIEW

Laat remmen aanbevolen

Elk jaar dezelfde game maken is niet zonder gevaar en kan al snel als een ondankbare taak lijken. Er was dan ook heel wat kritiek op F1 22 door het ontbreken van een verhaalmodus, maar Codemasters is het afgelopen jaar duidelijk druk bezig geweest, want F1 23 bevat veel nieuws. Het meest belangrijke nieuwe element is misschien wel de terugkeer van Braking Point, de verhaalmodus voor één speler. Codemasters heeft met Braking Point een ontwikkelingscyclus van twee jaar in gang gezet, dus dat betekent dat Braking Point volgend jaar in F1 24 weer afwezig zal zijn. Braking Point is zou wel eens de belangrijkste reden kunnen zijn om F1 23 te kopen. Vond je de vorige leuk, zul je die van dit jaar ook geweldig vinden. De game bevat 17 korte hoofdstukken en gaat min of meer verder waar Braking Point in F1 2021 ophield, met veel van dezelfde personages - waaronder Aiden Jackson, Devon Butler en Casper Akkerman - maar deze keer draait het om een fictief nieuw team op de grid, Konnersport.

Ik geniet van de heerlijke race-soap, en aangezien het begint in het Formule 1-seizoen van 2022, weet het een zekere mate van recente nostalgie te combineren met een aantal geweldige 'wat als'-scenario's. De productiewaarden zijn geweldig en de hoofdrolspelers komen weg met allerlei gedrag dat in de echte Formule 1 paddock nooit getolereerd zou worden. Braking Point is simpelweg een must voor elke F1 fan.

De verhaallijn van Braking Point plaatst je in de bestuurdersstoel op een behoorlijk gevarieerde selectie aan circuits, wat de perfecte opwarmer vormt voor de Career modus van F1 23. Samen met ‘Mijn team’ - waarin je naast hoofdrijder ook eigenaar van een nieuw team wordt - is de carrièremodus grotendeels ongewijzigd ten opzichte van vorig jaar. De beginscenario's van My Team, waarin je kunt kiezen of je vanaf het begin wilt beginnen of in een meer gevestigde set-up wilt springen, zijn een beetje aangepast, maar verder zijn beide onderdelen hetzelfde als voorheen. Aangezien met name Career een perfecte nabootsing was van een levensechte Formule 1-carrière, is die beslissing heel logisch.

Grip is terug van weggeweest

F1 22 kreeg het zoals gezegd nogal zwaar te verduren. Het ontbreken van een single player verhaalmodus valt nog te begrijpen, maar het ging vooral over de uiterst grillige handling die de wagens onder de nieuwe regels leken te hebben. Lando Norris, zelf niet vies van een potje sim racing, liet weten dat spelen met de tractiecontrole op medium een realistischer ervaring was dan met de tractiecontrole helemaal op nul. Wagens verloren grip bij de minste hoeveelheid gas uit de bocht wanneer ik - zoals het een goede simracer betaamt - zonder assists op speelde. Onder de motorkap zijn een aantal behoorlijk fundamentele aanpassingen gedaan, met name aan het besturingsmodel en de onderliggende physics-engine en die zullen hopelijk wel de editie van 2024 halen.

Na de fysica- en besturingsaanpassingen van Codemasters voelen de auto's beter aan dan ooit: spannend, snel en gripvast. Net als in het echt kunnen de auto's van dit jaar vlak bochten nemen waarvoor in voorgaande jaren kleine liften van de gaspedaal nodig waren. Maar misschien wel de belangrijkste aanpassing op het gebied van gameplay is een herontwerp van de onderliggende controllertechnologie van de game, wat vooral opvalt als je F1 23 met een gamepad speelt. Met de rechtertrigger heb je eindelijk dezelfde mate van gascontrole als met een pedaal (waardoor krappe, bochtige circuits veel minder frustrerend zijn om te rijden) en de force-feedback in de game voelt bijna bovennatuurlijk aan.

Grafisch komt de game indrukwekkend dicht in de buurt van fotorealisme en elementen zoals het commentaar en de interviews na de race zijn vlekkeloos. F1 23 biedt ook de enige kans om te racen op het langverwachte circuit van Las Vegas met een immense rechte lijn die voor spectaculaire topsnelheden zal zorgen in November. Daarnaast is ook het Losail-circuit van Qatar terug, dat in 2021 voor het eerst op de F1-kalender stond maar vorig jaar ontbrak.

Life wordt World

Ondertussen is F1 Life, dat in F1 22 debuteerde als een inspirerend voorproefje van het leven van een F1-coureur, dit jaar verandert in F1 World, dat nu fungeert als vertrekpunt bij de start van de game. F1 World heeft zijn eigen progressiesysteem in de vorm van Podium Pass XP, maar dit keer kun je je niet een weg omhoog kopen op die ladder, maar moet je op verschillende manieren meedoen. Voornamelijk via een nieuw speltype met de naam Series, dat enige gelijkenis vertoont met de Challenges uit eerdere versies van de franchise en een prijzenswaardig gevarieerd scala aan activiteiten biedt. Maar je moet ook naar F1 World gaan om deel te nemen aan eenmalige Grands Prix en tijdritten, en het fungeert als de vergaarbak voor dagelijkse en wekelijkse evenementen, plus Ranked Multiplayer voor degenen die hun eerste voorzichtige stappen zetten in de online racen. F1 World is niet meer dan een mooi lintje rond alle activiteiten die in vorige edities rechtstreeks in het menu zaten, buiten de nieuwe Series dan en het puntensysteem.

Als je eenmaal je multiplayerreputatie hebt opgebouwd in de gerangschikte multiplayermodus van F1 World, kun je uiteindelijk doorstromen naar het aparte League Racing-onderdeel van de game - waar je de esports-hardcore vindt. Daarnaast kun je je uitleven in competitieve actie op de bank via het splitscreen en, net als in F1 22, kun je een carrière voor twee spelers nastreven met een vriend.

Conclusie

Formule 1-fanaten zullen F1 23 willen kopen om te zien hoe het nieuwe circuit van Las Vegas eruit ziet en om het vervolg van Braking Point te spelen natuurlijk. Maar het goede nieuws is dat er nog veel meer redenen zijn om F1 23 te kopen. De auto's hebben zich nog nooit zo goed gevoeld en zelfs F1 World is niet langer een onderdeel van de game dat je gemakkelijk kunt negeren, maar een onderdeel dat echt de moeite waard is. Bovendien is het ongetwijfeld de meest toegankelijke Formule 1-game ooit, voor degenen die nog niet eerder de geneugten van topsport hebben ontdekt.

Reacties

Login of registreer om te reageren.