Hitman 2 is het vervolg op het goed ontvangen Hitman The Complete First Season. Ook in deel 2 sluip je je een weg naar allerlei doelwitten die omgelegd dienen te worden.

• Prachtige level, grote menigtes
  • De beste Hitman actie ooit
  • De spanning van de elusive contracts
  • Gebrek aan flexibiliteit van de AI
  • Verhaal aan de zwakke kant

Gezien de woeste wateren waar IO interactive de laatste jaren doorheen zwom, is het feit dat Hitman 2 überhaupt uitkwam op zich al een mirakel. Kon het team verder bouwen op de sterke basis van Hitman uit 2016? Zou dit de beste Hitman ooit kunnen worden?

Barcode 2.0

In een beach house in Nieuw Zeeland stap je na een pauze van 2 jaar zachtjes terug in de schoenen van Agent 47. Het echte werk begint daarna met het immense Miami: grote groepen van mensen, een autorace inclusief paddock en VIP zone en niet te vergeten een verborgen onderzoekscentrum. Je strijd tegen een drugscartel voert je via Mumbai en een rustige Amerikaanse wijk naar een afgelegen eiland in de Atlantische Oceaan. Hitman 2 doet het op vele vlakken beter dan zijn voorganger. De levels voelen groter aan, zijn tot in detail ontworpen en er loopt gewoonweg een pak meer volk in rond. De menigte kan je vanaf nu ook als schuilplaats gebruiken, zoals in Assassin's Creed. Dankzij een handige cirkel rond Agent 47 zie je nu perfect hoe dicht bewakers kunnen komen voor ze je opmerken. Door wat tweaks in de user interface krijg je nu heel vlot de nodige informatie over gebeurtenissen rond je targets, lichamen die ontdekt zijn of afleidingen via vlot geïntegreerde pop in vensters. Het voelt allemaal aan als een verfijning van het bekende systeem.

Het spel verloopt nog steeds op dezelfde manier. Je wordt gedropt op de locatie met een handvol hints over wat je moet doen en waar je doelwit(ten) zich bevinden. Het is jouw taak om rond te kuieren, informatie te verzamelen, gesprekken af te luisteren en wapens te vinden. Je kan ervoor kiezen om je stap voor stap te laten begeleiden of om alle hints uit te schakelen en zelf je weg te zoeken. Elke succesvolle actie doet je mastery level stijgen wat je dan weer laat kiezen uit nieuwe spawn points, vermommingen en drops van de ICA. Dit is de kern van het spel en ook van de lol. De levels nodigen uit tot herspelen, omdat er niet één of twee oplossingen zijn, maar je effectief meerdere invalshoeken kunt gebruiken om je missie tot een goed einde te brengen. Goed nieuws trouwens voor de spelers die Hitman 2016 in hun bezit hebben, want een deel van die levels zijn herwerkt en te herspelen in Hitman 2. Heb je Hitman 2016 niet, dan kan je die levels altijd kopen via een DLC pakket.

Nadeel is de geringe flexibiliteit die je krijgt in de levels zelf. Je vijanden reageren niet altijd even realitisch: één verkeerde stap in een bepaalde vermomming kan al direct tot een groot alarm leiden. Andere personages botsen dan weer tegen je aan om dan plots alarm te slaan omdat ze aanstoot geven aan je aanwezigheid. Aan de andere kant geraak je in andere situaties dan weer weg met de gekste stoten: snel even de ijsjesventer weglokken, neerkloppen en in zijn kleren rustig de klanten verder bedienen, gebeurt zonder dat iemand er een probleem van maakt. Een groot deel van de fun bij Hitman is als een echte irritante rekel de AI keer op keer uit te dagen en om de tuin leiden. Wil Hitman nóg verder evolueren, dan zal het team bij IO interactive vooral daarop moeten inspelen. Mij lijkt het de keuze tussen ofwel Hitman een echt realistisch stealth spel maken, ofwel de weg van de absurditeit blijven kiezen. Want grappig is Hitman zeker met z'n leuke dialogen om af te luisteren en de typerende wereldvreemdheid van Agent 47.

Beeldjes kijken

Het verhaal van Hitman 2 zit in een iets hogere versnelling dat dat van z'n voorganger. Ik vond het allemaal iets minder boeiend dan in de vorige aflevering en het clichégehalte is flink opgevoerd. Weet uiteindelijk niet goed wat te denken, is het nu klef met opzet of niet? Eén ding is zeker, de apotheose en de laatste level doen de reeks alle eer aan. Qua productie zette IO Interactive wel een stapje terug, want je krijgt het verhaal nu voorgeschoteld via 3D stills met voice-overs. Beetje raar als je het mij vraagt, maar op zich geen groot obstakel.

De Elusive contracts zijn ook weer van partij. Anders dan in de main game krijg je werkelijk maar één kans om deze targets te strikken: je hebt geen save & load en zelfs geen restart tot je beschikking. Het eerste elusive target is niemand minder dan Sean Bean die Mark Faba vertolkt in de Miami map. Tenslotte is er nog de multiplayer waar je je skills kan aanscherpen tegen een andere huurmoordenaar. Je neemt het niet rechtstreeks op tegen je tegenstander, maar tegen een spookversie ervan. De mode krijgt voorlopig nog het beta label mee, maar is extreem spannend en vereist je om snel te beslissen én vooral om de nodige risico's te nemen. Elke keer als een target vermoord wordt zonder dat dit wordt opgemerkt, krijgt je tegenstander twintig seconden om hetzelfde te doen.

Hitman 2 neemt de solide basis van Hitman 2016 en maakt een mooie sprong vooruit. Het spel biedt de beste versie van de Hitman Stealth gameplay ooit. De rare kronkels die het spel en dan vooral de AI maakt, moet je er wel bijnemen. Ideaal spel om de laatste weken van het jaar al experimenterend en niet te vergeten al moordend door te brengen.