Huntdown is een platformer in pixelart-stijl. Speel het nu op je Xbox One!

• Sfeertje zit goed, ademt 80's
  • Goede variatie in vijanden en decors
  • Leuke uitdaging in zestien bit-stijl
  • Bazen houden van cheap shots
  • Algemene moeilijkheid

Huntdown is in een notendop te omschrijven als een ode aan de aartsmoeilijke shooters uit de jaren tachtig met een pompende soundtrack, strakke gameplay en een reeks aan indrukwekkende bazen. Easy Trigger Games geeft een vleugje moderne flair aan de klassiekers van weleer en mixt daarbij wat Robocop, Contra en zelfs een tikkeltje Blade Runner.

Contra comeback

Je krijgt de controle over één van drie premiejagers: Anna Conda, John Sawyer of Mow Man. Ze hebben elk een standaardwapen met elk een ietwat verschillende speelstijl. Anna’s wapen lijkt niet te stoppen, Mow Man beschikt over een zwakker single shot pistool dat zo snel vuurt als jij op de knop kan drukken en John Sawyer heeft dan weer het krachtigste wapen, maar wordt gehinderd door een trage schietsnelheid. Je vindt tijdens de game ook een heel gamma aan andere wapens met beperkte munitie, dus variatie is verzekerd.

Voor mijn playthrough met Mow Man was het relatief eenvoudig om vooruit te blijven gaan en vijanden onderweg te elimineren. Terwijl John Sawyer een meer weloverwogen aanpak vereist, waarbij je slim gebruik moet maken van de verschillende mogelijkheden om dekking te zoeken. In tegenstelling tot Contra of een zijwaarts scrollende shooter, kunnen spelers in Huntdown het terrein in hun voordeel gebruiken. Ze kunnen achter dozen duiken, in een open deur stappen of boven hun doelen springen om vanboven aan te vallen. In het begin is een direct conflict de snelste en gemakkelijkste weg naar de overwinning, maar naarmate de moeilijkheidsgraad toeneemt, zullen spelers hun omgeving beter moeten gebruiken.

Wat een bende

Huntdown jaagt je door vier verschillende gebieden met als thema telkens een andere bende. De Hoodlum Dolls zijn punk rock fans met felgekleurde mohawks, gescheurde jeans en een voorliefde voor de betere gitaarriff. The Misconducts geven de voorkeur aan de metro als transportmiddel en zijn gek van hockey. De Heatseekers zijn een door Elvis geïnspireerde motorclub. De laatste groep zijn een bende futuristische Samoerai. Elk van de vier gebieden van het spel is verdeeld in vijf niveaus, elk met een baas aan het einde. Spelers zullen eerst vier belangrijke handlangers in de hiërarchie van de bende uitschakelen, voordat ze uiteindelijk de leider voor hun rekening nemen.

Door de levels heen zullen spelers verschillende vijanden tegenkomen met slimme ontwerpen, coole wapens en die unieke strategieën vereisen om te verslaan. Op het ene niveau kunnen spelers ninja's en samoerairobots ontwijken, terwijl op het andere niveau Mad Max-achtige auto's met een 'betonnen surfer' op sleeptouw te vinden zijn. Het spel pepert zorgvuldig nieuwe vijanden door elk van de vijf niveaus, zodat niets ooit te repetitief aanvoelt.

De gameplay wordt erg hectisch na een paar levels, door een constante stroom aan vijanden, vijandig geschut overal op het scherm en de obstakels die de level zelf biedt. Het kan overweldigend worden. Het spel is zelfs op de normale moeilijkheidsgraad een stevige noot om te kraken. Je moet constant balanceren tussen offensief en defensief, waardoor het spel een hoge snelheid en dynamiek krijgt.

Niet te bazig

Waar Huntdown echt in uitblinkt zijn z’n boss fights. Meestal vereist een baas dat je de patronen goed onthoudt. Je moet een gevoel krijgen voor de timing en perfect kunnen inschatten wanneer en waar er een aanval komt. Huntdown straft snel en je bekoopt onmiddellijk elke slechte keuze of een poging om snel wat extra schade toe te brengen. De A.I. voelt soms net iets te slim aan en hier en daar valt er wel eens een cheap shot. Het spel maakt het je zeker niet gemakkelijk.

Een oplossing is dan misschien de co-op om een deel van de stress te verlichten. Werken met een partner voegt een nieuwe laag strategie toe en helpt ook om dat die overweldigende boss fights zonder kleerscheuren door te komen. Je beheerst de chaos beter en de ervaring wordt gewoon een stuk luchtiger. Persoonlijke voorkeur bepaalt wat de optimale manier is om Huntdown te spelen, maar degenen die een gemakkelijkere tijd willen, moeten op zoek naar een vriend om samen mee te spelen.

Als geheel levert Huntdown nagelbijtende eindbaasgevechten, uitzonderlijke muziek, een strak design en snelle gevechten. Het is een terugkeer naar een tijd waarin games veel deden met weinig. Moeilijk is het zeker, maar je kan altijd terugvallen op de gemakkelijkste moeilijkheidsgraad en bovendien zijn de checkpoints heel royaal. Ik vond de uitdaging deel van de ervaring en het maakte de overwinning des te zoeter. Dikke aanrader voor fans van de aartsmoeilijke games uit de acht en zestien bit-tijd.