Alle voetjes van de vloer in het nieuwe deel van Just Dance voor je Xbox!

• Veertig verschillende nummers, en nog meer met het abonnement
  • Grote verscheidenheid aan aanwezige genres
  • Kan zonder camera gespeeld worden
  • Sterke druk om je te abonneren op Just Dance Unlimited
  • Niet alle nummers uit basis-playlist meteen beschikbaar

Het wordt stilaan een jaarlijkse traditie om elk jaar de nieuwe Just Dance aflevering van Ubisoft uit te proberen en te quoteren. Ik ga er niet om liegen: de release is een klein event bij ons thuis. Mijn kinderen en ik bestuderen de playlist al op voorhand en de nieuwe nummers gaan in hoge rotatie tijdens de eerste dagen. Just Dance gaat steevast aan bij familiefeesten en als er vrienden op bezoek zijn, maar is ook een beetje onze dagelijkse workout. Laat ons samen even zien of de editie van 2022 wat nieuws brengt!

Don't change a winning dance team

Het volgende wil ik toch nog even meegeven voor wie de reeks nog niet zou kennen: Just Dance 2022 is een ritmische dansgame die je zowel alleen of met een groep vrienden kan spelen. Wat de game zo leuk maakt, is dat alle muziek officiëel en gelicenseerd dus, zodat je je kan uitleven op de echte versies van “Don’t Go Yet” van Camilla Cabello of de tonen van Dua Lipa in “Levitating”. Veteranen die eerdere games hebben gespeeld precies weten waar ze voor tekenen - nieuwe nummers maar met solide en vertrouwde gameplay die altijd het plezier levert. Just Dance 2022 is het perfecte voorbeeld van een "why fix what ain't broken?". De game biedt jaar in jaar uit nieuwe nummers, terwijl de kernformule door de jaren heen hetzelfde is gebleven, en zelfs de Kids- en Sweat-modus uit de vorige edities zijn teruggebracht. De playlist is ook dit jaar weer heel sterk, maar overtreft de line-ups van vorige jaren niet. Toegegeven, de laatste twee à drie jaar zijn de playlists van absoluut topniveau en Just Dance 2022 moet dus zeker niet onderdoen. Trekt alvast een paar uurtjes uit als je de topscore wil voor alle veertig nummers op alle moeilijkheidsgraden.

Net als in eerdere Just Dance-titels zijn de gameplay-opties in Just Dance 2022 beperkt, met een "Sweat"-modus om te trainen, een Co-op free-play-modus voor feestjes en casual multiplayer-dansen, een eenvoudige "Quick-play"-modus zonder nummerselectie, en een "Kids"-modus met een vereenvoudigd menu en een lijst met nummers. Spelers kunnen ook afspeellijsten van favoriete nummers maken, zodat ze niet meer door de volledige lijst met nummers hoeven te bladeren om een persoonlijk favoriet nummer te vinden. In het begin zijn veel nummers niet beschikbaar en moeten bepaalde doelen worden bereikt om ze vrij te spelen, waardoor de keuze aan nummers voor beginnende spelers erg beperkt is.

Lose Control

Just Dance 2022 spelen op de Xbox Series X was een vrij soepele ervaring. je hebt geen extra camera nodig. Het enige wat je echt nodig hebt, is de Just Dance Controller-app uit de iOS- of Play Store die in een paar eenvoudige stappen aan je systeem wordt gekoppeld en je bent klaar om te gaan.

De Just Dance Controller-app werkte goed genoeg tijdens mijn speelsessies. Soms te goed, en ik heb het gevoel dat het systeem heel vergevingsgezind is (omdat je eigenlijk maar één hand gebruikt) omdat ik zeker niet kan geloven hoe ik in sommige nummers de maximale beoordeling krijg. Hoewel het zeker niet aan te raden is om tijdens intensieve sessies met je mobiele telefoon te zwaaien, is het een bruikbaar (en gratis) alternatief in plaats van een extra randapparaat te kopen dat je maar een paar keer zult gebruiken. Het was een naadloze ervaring, maar het navigeren door de menu's via de app kan even wennen zijn.

Unlimited of niet?

Als je ooit een ritmespel hebt gezien hebt de laatste tien jaar, weet je dat er een hele catalogus aan extra DLC-nummers beschikbaar is om je repertoire uit te breiden. Dat is niet anders bij Just Dance 2022, met het verschil dat je niet langer nummer per nummer kan aankopen, maar toegang krijgt tot een bibliotheek van zo’n 600 nummers via het all-in abonnement Just Dance Unlimited dat in 2015 geïntroduceerd werd. Heb je dus nog niet genoeg aan het basisaanbod, dan ben je met Unlimited verzekerd van meerdere uren extra spelplezier voor vier euro per maand. Ik vind het op zich een prima formule, maar het spel zwaait de optie wel voortdurend in je gezicht wat het allemaal niet iets té opdringerig maakt.

Just Dance 2022 brengt weinig nieuws, maar levert een solide playlist binnen de gekende formule die de voorbije jaren geperfectioneerd werd. De game is echt een aanrader voor gezinnen met kinderen of als je op je feestjes al graag eens wat karaoke doet. Hoewel de Unlimited-formule immens veel extra nummers toevoegt aan een redelijke prijs, is de promotie in de game voor deze dienst ietwat aan de agressieve kant.