Enthousiast dansen en springe voor je tv in Just Dance 2023 Edition!

• Hele sterke playlist
  • Dansplezier staat nog steeds centraal
  • Lokale multiplayer gemaakt voor feestjes
  • Aankoop enkel interessant voor de nieuwe playlist
  • Abonnement nodig om te dansen op oudere nummers

In de laatste tien jaar hebben we Just Dance zien veranderen van een motion controller game met de hulp van Kinect tot een game die je simpelweg met je smartphone speelt en waarin je de complete ervaring pas ter beschikking krijgt als je een abonnement neemt. Just Dance 2023 Edition wordt dan ook de allerlaatste jaarlijkse release. De reeks zal in de toekomst worden uitgebreid via een abonnementsmodel om op elk moment de nieuwste songs te kunnen aanbieden. Heel logisch, gezien de basis van de game al jaren grotendeels hetzelfde is en enkel een update van de playlist een nieuwe editie rechtvaardigt. De grootste evolutie was de beweging naar gyro besturing op elk platform waardoor elke speler met een smartphone makkelijk kon meedansen.

Just Dance Wrapped

Deze editie heeft een knaller van een tracklist beschikbaar rechtstreeks in de game, met topkwaliteit voor hedendaagse fans en ook klassiekers voor fans van muziek uit de vroege jaren '00. En als je een Just Dance Unlimited abonnement neemt, dan kan je de line-up nog stevig uitbreiden met de back catalogue. Die oudere nummers krijgen ook geregeld nieuwe dance routines en nieuwe variaties. Bovendien kan je kiezen om ze simpelweg te streamen of compleet te downloaden voor offline spelen. De standaard tracklist in de game is geweldig, met een mooie mix van Lady Gaga, Taylor Swift en klassiekers als "Disco Inferno". K-pop krijgt wat liefde met BTS, terwijl rockliefhebbers hun hart kunnen ophalen met "Bring Me to Life" en "Radioactive". Zoveel variatie is leuk en zelfs als je moe wordt van een langere speelsessie, is het cool om gewoon achterover te leunen en te luisteren naar nummers in het spel zelf.

Gemaakt voor twee of meer

Just Dance doet z’n naam partygame eer aan en dat voel je aan de multiplayer-ervaring in dit deel. Big deal zou je denken, maar het zit in de details. Zo kan je als speler heel gemakkelijk één of twee songs uitzitten zonder dat je daarmee de groep ophoudt. Naast lokale multiplayer kan je je dancemoves natuurlijk op het wereldwijde toneel tonen dankzij de online modus. Misschien in je eerste maanden niet onmiddellijk iets wat je wil uitproberen, maar eenmaal opgewarmd kan het de levensduur van de game sterk verlengen.

De menu’s zijn mooi en strak vormgegeven en volledig aangepast aan navigatie met mobiele telefoon. Dat lees je goed, je hebt geen kinect meer nodig om je moves te registreren: een mobiel met de allernieuwste Just Dance-app erop geïnstalleerd is voldoende om aan de slag te gaan. Dit vergroot de toegankelijk om met al je vrienden samen te spelen natuurlijk immens.

Visueel ziet Just Dance 2023 er ongeveer zo goed uit als je redelijkerwijs zou verwachten. Het hoeft er niet fantastisch uit te zien, maar het moet wel soepel lopen bij elk type nummer en elke achtergrond. Eenvoudigere nummers en routines hebben de neiging om minder betrokken achtergrondafbeeldingen en bewegingen te hebben, terwijl die met grotere bewegingen en grotere routines meer aan de hand zijn. Dit is schijnbaar gedaan om over te brengen hoe grandioos deze nummers en acties zijn, en het werkt goed als een geheugensteuntje van welke nummers zijn moeilijker of makkelijker voor je zijn. Want hoe meer je tegelijk gaande hebt op je scherm, hoe moeilijker kan het zijn om het allemaal bij te houden.

Dancing Queens & Kings

Dansplezier staat centraal bij Just Dance en de nieuwste editie hoeft niet in te leveren op z’n voorgangers. Het idee om bewegingen op het scherm te spiegelen op de maat is eenvoudig op te pikken voor nieuwe spelers, terwijl de bewegingen zelf grotendeels eenvoudig uit te voeren zijn. Een gevarieerde lijst met nummers betekent dat nummers van vrijwel elk genre beschikbaar zijn voor alle moeilijkheidsgraden en bewegingsbehoeften. Sommige nummers zijn eenvoudig met schudden en armbewegingen, terwijl andere nummers op en neer knallen. Er is een methode om te bepalen hoeveel je in één sessie moet spelen.

Ik vond dat een eenvoudiger nummer om mee te beginnen de gewrichten losmaakte en mijn reflexen scherper maakte, zodat ik daarna de moeilijkere nummers aankon. De moeilijkere nummers bevatten over het algemeen uitgebreidere bewegingen. De game is sowieso leuk met vrienden, maar wil je solo wat aan je conditie werken, zal veel uit het spel halen. Dit is een perfecte manier voor iemand die op zoek is naar een plezierige manier om meer beweging te krijgen.

Nu Just Dance finaal voor een servicemodel gaat moest de 2023 editie een ervaring bieden die spelers jarenlang plezier moet kunnen bieden. De basisgame is een gemakkelijke aanrader voor zowel nieuwkomers als dansveteranen, maar om echt te blijven dansen kun je best een Just Dance Unlimited abonnement nemen dat voor een maandelijkse prijs een immense back catalogue biedt die regelmatig updates krijgt. Schuif je maten opzij, of nodig ze juist uit, en dance the night away!